×

نکات مهم در نگارش مقاله

به این مطلب امتیاز دهید

نکات مهم در نگارش مقاله چيست؟

نکات مهم در نگارش مقاله

مقاله علمي

در نتیجه پژوهش منطقي، ژرف و متمركز نظري، عملي یا مختلط، به كوشش یك یا چند نفر در یك موضوع تازه و با رویكردي جدید با جهت دستیابي به نتایجي تازه، تهیه و منتشر مي گردد. چنین مقاله اي در واقع گزارشي است كه محقق یا دانشجو از یافته هاي علمي و نتایج اقدامات پژوهشي خود براي استفاده سایر پژوهشگران، متخصصان و علاقه مندان به دست مي دهد. در ادامه به نکات مهم در نگارش مقاله اشاره می شود.

انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله

تهیه گزارش

تهیه گزارش از نتایج مطالعات و پژوهش هاي انجام شده جهت تدوین مقاله، یكي از نکات مهم در نگارش مقاله به شمار مي رود؛ زیرا اگر پژوهشگر نتواند دستاوردهاي علمي خود را در اختیار سایر محققان قرار دهد، پژوهش او هر اندازه هم كه مهم باشد، به پیشرفت علم كمكي نخواهد كرد؛ چون رشد و گسترش هر عملي از طریق ارائه و به هم پیوستن دانشِ فراهم آمده از سوي فردفرد اندیشمندان آن علم تحقق مي یابد.

همان طور كه پژوهشگر پیش از اقدام به پژوهش نیازمند توجه و بررسي یافته هاي علمي پژوهشگران قبل از خود است تا بتواند یافته هاي علمي خود را گسترش بخشد، دیگران نیز باید بتوانند به یافته هاي پژوهشي او دسترسي پیدا كنند و با استفاده از آنها فعالیت هاي علمي خود را سازمان داده، در ترمیم و تكمیل آن بكوشند.

مختصر و مفید بودن

در مورد نکات مهم در نگارش مقاله، از امتیازهاي مهم یك مقاله مي توان به مختصر و مفید بودن، به روز بودن و جامع بودن آن اشاره كرد؛ محقق مي تواند حاصل چندین ساله پژوهش خود در یك رساله، پایان نامه، پژوهش، یا حتي یك كتاب را به اختصار در یك مقاله علمي بیان كند تا پژوهشگران دیگر بتوانند با مطالعه آن مقاله از كلیات آن آگاهي یابند و در صورت نیاز بیشتر، به اصل آن تحقیقات مراجعه كنند.

تهیه منابع معتبر

بدین منظور، امروزه نشریات گوناگوني در زمینه هاي مختلف علمي- پژوهشي نشر می یابد و مقاله های به چاپ رسیده در آنها، اطلاعات فراواني را در اختیار دانش پژوهان قرار مي دهند. لازم است محققان با شیوه تدوین مقالات علمي آشنا باشند تا بتوانند با استفاده از شیوه هاي صحیح، با سهولت، نتایج تحقیقات و مطالعات خود را به صورت مقاله در اختیار علاقه مندان قرار دهند.

جمع بندی

نوشتن مقاله مستلزم رعایت اصولی در ابعاد مختلف محتوایي، ساختاري و نگارشی و رعایت نکات مهم در نگارش مقاله است. چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره و راهنمایی داشتید با ما در تماس باشید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 26 بهمن 1402 و ساعت : 06:11 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]