×

3 بخش مهم در نتیجه‌ گیری مقاله؛ نکات کلیدی را بیاموزید

به این مطلب امتیاز دهید

نتیجه‌ گیری مقاله

نتیجه‌ گیری مقاله

نحوه نتیجه‌گیری مقاله؛ نکات کلیدی 

نتیجه‌ گیری مقاله یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مقاله محسوب می‌شود. این بخش که در انتهای مقاله آورده می شود. در حقیقت باید خواننده را به جمع بندی کلی و دقیق از مقاله شما برساند.

البته در نوشتن این بخش از مقاله باید به دقت بررسی شود و باید به گونه ای نوشت که در عین سادگی و اختصار ،تاثیر گذاری خود را داشته باشد. به یاد داشته باشید به هیچ عنوان از جملات موجود در مقدمه و یا چکیده خود برای نوشتن این بخش استفاده نکنید چون نه تنها خوانندگان علاقه ای به آن ندارند، بلکه مقاله شما از نظر متخصصان و داوران نیز در سطح پایین تری خواهد بود. اگر در خصوص نوشتن نتیجه‌ گیری مقاله خود نیاز به کمک دارید، می‌توانید از طریق سامانه مشتریان با ما در ارتباط باشید.

نتايج

در اين بخش، توصيف كلامي مختصر و مفيدي از آنچه به دست آمده است، ارائه مي شود. اين توصيف كلامي با اطلاعات آماري مورد استفاده، كامل مي‌شود و بهترين روش آن است كه داده ها از طريق شكل و نمودار يا جدول، نمايش داده شوند. ساختار بخش نتايج، معمولاً مبتني بر ترتيب منطقي پرسش ها يا فرضيه ها و نيز وابسته به تأييد شدن يا تأييد نشدن فرضيه هاست. ترتيب بيان نتايج نيز يا برحسب ترتيب تنظيم سؤال ها يا فرضيه هاي آنها است، يا برحسب اهميت آنها. روش متداول بيان نتايج، آن است كه ابتدا مهمترين و جالبترين يافته ها و سپس به ترتيب، يافته هاي كم اهميت تر ارائه مي شود.

 

پذیرش و چاپ فوری مقاله

 

بحث و تفسير

در اين بخش از نتیجه‌ گیری مقاله، تمام اجزاي گزارش تحقيق به هم ربط داده مي‌شوند. محقق با تركيب و پيوند بخش‌هاي مختلف، خواننده را به سوي يك نتيجه گيري كلي هدايت ميكند. بنابراين لازم است شباهت ها و تفاوت هاي نتايج اين پژوهش با پژوهش هاي قبلي روشن گردد و نيز معلوم شود كه يافته هاي پژوهش، به روشن شدن مسئله مورد بررسي و زمينه دانش آن چه كمكي كرده است.

نتیجه گیری مقاله

کارکرد بخش نتیجه ­گیری مقاله، بیان مجدد مباحث اصلی است. این بخش، قوت مباحث اصلی شما را به خواننده یادآوری می ­کند و مهمترین شواهدی که در تایید مباحث بدست آورده ­اید را مجدداً بیان می­کند. با بیان واضح زمینه، پیش­زمینه و لزوم بررسی مسئله تحقیقاتی این کار را انجام دهید؛ مثلاً وجود مشکل، عدم توافق یا شکاف در مقالات را بیان کنید. با این وجود، اطمینان حاصل کنید که نتیجه­ گیری شما، تنها به صورت جمع­بندی یافته ها نباشد. در این صورت تاثیر بحث ­هایی که در مطالعه خود انجام داده ­اید، کاهش می­ یابد.

هدف بخش نتیجه ­گیری مقاله بیان دوباره بحث اصلی است. این بخش به خواننده استدلال اصلی مقاله را یادآوری می‌کند و شواهد اصلی برای تایید آن را بازگو می‌کند. اطمینان حاصل کنید که بخش نتیجه ­گیری مقاله تکرار خلاصه‌وار یافته‌های شما نباشد. زیرا با این کار اثر استدلال‌های ارائه‌شده در مقاله را کاهش می‌دهید.

نتیجه گیری مقاله

عدم خلاصه‌نویسی

بخش نتیجه‌ گیری مقاله باید خلاصه و متمرکز بر موضوع تحقیق باشد. نتیجه‌ گیری مقاله در حالت خیلی طولانی معمولا شامل نکات و مطالب غیرضروری هستند. نتیجه گیری محلی برای جزئیات روش‌شناسی یا نتایج نیست. اگرچه باید خلاصه‌ای از آنچه در تحقیق فراگرفته‌شده را ارائه دهید. این خلاصه باید نسبتا کوتاه باشد زیرا تمرکز در بخش نتیجه گیری بروی پیامدها، ارزیابی، نگرش و غیره است.

توصيه

بنابراين توصيه مي شود در نتیجه‌ گیری مقاله، ضمن توضيح كوتاهي درباره مسئله پژوهش و بيان نتايج تحقيق، به تفسير نتايج پرداخت. براي اين كار بايد اين نتايج را با يافته هاي نتايج پيشين مقايسه كرد. آنگاه توضيح داد كه پژوهش حاضر، به گسترش دانش زمينه مورد نظر چه كمكي كرده است، و در ضمن آن، كاربرد احتمالي آن را مشخص كرد و نقاط ضعف پژوهش را همراه با پيشنهادهايي براي پژوهشگراني كه در آينده مي‌خواهند در اين زمينه پژوهش، كار كنند، بيان كرد.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 22 تیر 1402 و ساعت : 10:57 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]