×

8 راهکار مدیریت جلسه دفاع پایان نامه

به این مطلب امتیاز دهید

نحوه مدیریت جلسه دفاع پایان نامه

در پست قبلی به مواردی برای داشتن مهارت در جلسه دفاع اشاره کردیم .

اکنون در بخش دوم به توصیه های ساده برای کاستن از نگرانی حضور در جلسات دفاع و مدیریت جلسه دفاع پایان نامه و افزایش کارآیی آن ارائه می کنیم. امید آنکه این چند توصیه برای دانشجویان و افراد ارائه دهنده که در آستانه دفاع از پایان‌نامه یا کنفرانس هستند تا حدودی مفید و کاربردی باشد.

مدیریت جلسه دفاع پایان نامه

مدیریت تکیه کلام های بیهوده و تکراری

یکی از مسائلی که در کنفراس ها برای مخاطبین آزار دهنده است استفاده و تکرار بیش از حد از کلمات و صداهای زائدی مانند: «إ» ، «اوم» ، «خب» ، «درواقع» ، « به قول معروف » و… است. که به اینگونه کلمات «جاپرکن» می گویند. 

کلمات «جاپرکن»

کلمات «جاپرکن» کلماتی هستند که در صحبتهای روزمره بین افراد استفاده می شود. بدین دلیل است که ذهن افراد در بعضی اوقات واژه مناسبی را به یاد نمی آورد.

برای اینکه زمان را از دست ندهد و جای خالی کلمه را پر کند از اینگونه تکیه کلام ها استفاده می کنند به مرور زمان چون افراد به شرایط عادت کرده اند و تلاشی برای حذف این گونه کلمات نکرده اند در ضمیر ناخودآگاه آنها ثبت شده است به نوعی که خود افراد هم شاید ندانند که این کار را انجام می دهند. اما در یک ارائه دانشجویی یا کنفرانس ها این تکیه کلام های اضافه و زائد و آزار دهنده برای حاضرین جلسه هست. پس در مدیریت جلسه دفاع پایان نامه به این مسئله توجه کنید.

حذف کلام هاو کلمات اضافه

برای حذف این تکیه کلام ها و کلمات اضافه  راهکاری می توان پیشنهاد داد. افراد ابتدا باید صدای خود را ضبط کرده و سپس کلمات اضافه و تکیه کلام ها را از سخنرانی خود حذف می کنند . یک راه حذف اینگونه کلمات استفاده از سکوت یا مکث به جای آنها هست.

🎓انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله 📝

راه حل دیگر استفاده از کش پول یا خودکار می باشد. اگر چنانچه در ارائه دانشجویی یا کنفرانس ها از این نوع کلمات استفاده کردند. با وارد کردن ضربه خودکار یا کش پول به دست خود ، ضمیر نا خودآگاه خود را تنبیه کنند تا از این تکیه کلام ها استفاده نکنند. البته این تمرین برای مدیریت جلسه دفاع پایان نامه بهتر است از قبل انجام شود.

مدیریت بحث های نامربوط در جلسه دفاع

گاهی اوقات در جلسات دفاع یا کنفرانس های دانشجویی سؤالات یا بحث هایی مطرح می شود. یا به موضوع کنفرانس یا ارائه مرتبط نیست یا فرد ارائه دهنده را از موضوع کنفرانس یا ارائه دانشجویی دور می کند. پس ارائه دهنده باید برای مدیریت جلسه دفاع پایان نامه و جلوگیری از اینگونه بحث ها ، موارد نامربوط را به بعد از جلسه ارجاع دهد.

مدیریت انرژی

دیل کارنگی در کتاب آیین سخنرانی خود می گوید:

« انرژی مثل آهن رباست دارای قوه جاذبه است و افراد را بسوی خود می کشاند و مردم مانند غازهای وحشی که در گندم زار جمع می شوند به دور سخنران پرانرژی حلقه می زنند.»

به عنوان مثال

پس فرد ارائه دهنده برای مدیریت جلسه دفاع پایان نامه باید پرانرژی و با هیجان ارائه دهد.

به طوری که اگر مثلا درباره زندگی جلبک هاارائه می دهد طوری هیجان و انرژی صرف کند که حاضرین در جلسه ارائه یا کنفرانس  دیگران به این نتیجه برسند که مهمترین عاملی که زندگی بشری را تهدید می کند نه بیماریهای واگیردار است،نه سیل و زلزله، نه بمب های هسته ای ونه خشکسالی بلکه وجود جلبک ها است !

حاضرین در جلسه دفاع یا کنفرانس

برای اینکه فرد ارائه دهنده یا دانشجو بتواند پر انرژی باشد احتیاج به این دارد که با متن کنفرانس یا ارائه ارتباط برقرار کند و به این نتیجه برسد که مطلبی که می خواهد ارائه دهد آنقدر اهمیت دارد که حاضرین در جلسه دفاع یا کنفرانس باید بدانند و بیشتر به آن توجه کند  .

 تماس چشمی با مخاطبین

تماس چشمی برای مدیریت جلسه دفاع پایان نامه باعث ایجاد ارتباط عاطفی بین فرد ارائه دهنده و مخاطبین می گردد.

وقتی به مخاطبین نگاه نکنیم مقدار زیادی از ارتباطات انسانی می خشکد و ارائه حالت مکانیکی پیدا می کند.

بخش مهمی ازپیام که توسط تماس چشمی با مخاطبان منتقل می گرد، گم می شود مخاطبین احساس می کنند که ارائه دهنده. برای آنها سخنرانی نمی کند و متعاقبا آنها هم به ارائه گوش نمی دهند.

جلسه دفاع از پایان نامه

اگر مخاطبین به ارائه یا کنفرانس  گوش نمی دهند چه باید کرد؟

فرد ارائه دهنده باید این موضوع را قبل از جلسه مدیریت کند.

چون یا موضوع ارائه یا کنفرانس مناسب نیست یا ارائه ضعیف است البته این مورد بیشتر در کنفرانس های دانشجویی پیش می آید تا درجلسات دفاع .با این حال اگر چنین وضعی برای فرد ارائه دهنده پیش بیاید بهترین کار استفاده از تکنیک داستان گویی است مانند «چرا این موضوع را انتخاب کرده است » پس بهتر است فرد ارائه دهنده همیشه چند داستان مناسب جلسات ارائه داشته باشند تا اگر دانشجو یا ارائه دهنده در چنین وضعیتی قرار گرفت، در مدیریت جلسه دفاع پایان نامه غافلگیر نشود.

لباس و پوشش در جلسه ارائه

قاعده کلی در پوشش سخنران یا فرد ارائه دهنده برای مدیریت جلسه دفاع پایان نامه این است که همیشه سخنران باید مشابه یا بهتر ازحاضرین و مخاطبان لباس بپوشد و این بهتر بودن از نظر تمیزی و آراستگی  دانشجو یا شخص ارائه دهنده  است.

مخاطبان اول در موردلباس فرد ارائه دهنده  قضاوت می کنند بعد در مورد سخنران یا فرد ارائه دهنده .

لذا ظاهر و لباس فرد ارائه دهنده دارای حائز اهمیت می باشد.

پذیرایی را به دیگران واگذار کنید

فرد ارائه دهنده نباید خودش را درگیر پذیرایی کند. منظور این است که از خرید تا توزیع پذیرایی، خودش را اصلا درگیر نکند. واضح است که اگر روزهای قبل در دفاع دوستانشان این لطف را برای دوستانشان کرده باشند، در مدیریت جلسه دفاع پایان نامه مشکلی نخواهند داشت.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر –  آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 26 شهریور 1401 و ساعت : 07:02 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]