×

ملاک های محتوایی مقالات چیست؟

به این مطلب امتیاز دهید

آیا می دانید ملاک های محتوایی مقالات چیست؟

ملاک های محتوایی مقالات چیست؟

مقاله باید بتواند یافته های مهمی را در دانش بشری خلق کند و دارای پیامی مبین باشد. مطالب در مقاله باید مهم باشد تا بتوان آن را انتشار داد. از خود سوال کند آیا دیگران می توانند از مقاله او استفاده کنند؟. در اینجا به چند اصل محتوایی پژوهش علمی اشاره می شود.

فرایند تفکر

یکی از ملاک های محتوایی مقالات میباشد. در این فرایند معلوم كردن مجهول با استفاده از علوم موجود یکی از اساسی ترین محور محتوایي یك پژوهش علمي است. بنابراین هر پژوهش علمی پاسخی است به پرسش های مخاطبین خود.

 منطقي بودن

راه درست اندیشیدن یا منطقی بودن یک ابزارمهم در مقاله علمی است. بنابراین محقق باید با تحلیل محتوا و نتیجه گیری درستی داشته باشد. قواعد تعریف، طبقه بندي، استنباط هاي قیاسي و استقرایي، روش هاي مختلف نمونه برداري و غیره همه از ویژگي هاي منطقي یك مقاله علمي است كه محقق باید به آنها توجه داشته باشد.

انسجام و نظام  دار بودن

باید اجزای مقاله به هم مرتبط باشند و ارتباطی بین عناوین اصلی و فرعی مقاله وجود داشته باشد. انسجام و منظم بودن مقاله یکی از مهم ترین ضرورت در مقاله می باشد؛ در نتیجه محقق باید ارتباط بخش ها را مشخص نماید.

 تراكمي بودن

متراکم بودن یکی از ملاک های محتوایی مقالات است. با توجه به اینکه هدف اصلی مقاله کشف و یا تکمیل دانش بشری است هر پژوهش علمی می بایست هم به کشف دانش جدید بپردازد و هم چنین یافته های خود را تکمیل نماید.

 تناسب موضوع با نیازهاي فعلي جامعه علمي

در واقع هر پژوهش علمی باید در صدد حل نیاز های اساسی جامعه باشد و آنها  را بررسی کند و در این بین باید از موضوعاتی كه از اولویت تحقیقي برخوردار نیستند صرف نظر کند.

خلاقیت و نوآوري

یکی از ملاک های محتوایی مقالات نواوری است. برای اینکه هر تحقیق علمي بخواهد سطح دانش حود را ارتقا بدهد باید خلاقیت در آن موج بزند.

توضیح مطلب در حد ضرورت

محقق در گزارش نویسي پژوهش خود نباید خیلی خلاصه گویی و یا زیاده روی کند. محقق باید مطالب خود را واضح و روشن بیان کند و از افراط و تفریط بپرهیزد. باید مقاله خود را به گونه ای بنویسد که هیچ گونه ابهامی وجود نداشته باشد و مفهوم خود را به مخاطب برساند.

 متناسب بودن با نظریه ها

هر رشته علمي، متشكل از نظریه ها و قوانیني است كه مورد اتفاق صاحب نظران آن فن است. یافته هاي به دست آمده در تحقیقات میداني یا توصیفي نباید با قوانین كلي آن رشته تخصصي منافات داشته باشد.

 اجتناب از كلي گویي

یکی از موارد مهم ملاک های محتوایی مقالات میباشد. محقق باید بتواند مباحث علمي خود را به روشني توضیح دهد و با زبان گویا آن را تبیین و از كلي گویي اجتناب نماید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

مطالب مرتبط:

ساختار مقاله مبتنی بر پژوهش توصیفی

تحقیق در نگارش مقاله
اصطلاحات مقاله نویسی

ده گام نگارش مقاله

راهنمای نگارش مقاله

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 3 مرداد 1401 و ساعت : 09:39 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]