×

10 گام نگارش مقاله

به این مطلب امتیاز دهید

مراحل نگارش مقاله داخلی و خارجی

ده گام نگارش مقاله

چه گام های در نگارش مقاله نقش کلیدی دارند

همانطور که قبلا هم بیان کردیم نگارش مقاله به معنای علاقه واقعی دانشجو و نشان دهنده جدی بودن دانشجوست بخصوص برای دانشجویان کارشناسی ارشد و کسانی که قصد تحصیل در مقطع دکتری را دارند. امروز قصد داریم در مورد محتوای مقاله که حکم پادشاه را در مقاله دارد مطالبی را عنوان کنیم پس با ما همراه باشید. مقاله باید دارای یافته های مهمی باشد و بتواند مطالب خود را بدون ابهام منتقل کند این خود نکته مهمی است که اساس اولیه نگارش مقاله را در پی دارد. بنابراین در گام های اولیه مقاله شما باید به مطلبی بپردازید که برای انتشار مناسب باشد و بتواند در بهره رساندن به دیگران کمک کند.

اولین گام

روشن نمودن مجهولی می باشد. این گام محوری ترین مطلب نگارش هر مقاله ای می باشد.

گام دوم

مرحله دوم نگارش مقاله، تصور درست و استدلال واضح و روشن از نوشته است. محقق باید شایستگی لازم را در تحلیل محتوا و نتیجه گیری داشته باشد. قواعد تعریف و طبقه بندی استنباط های قیاسی واستقرایی و روش های مختلف نمونه برداری و … از ویژگی های منطقی یک مقاله می باشد که محقق باید به آنها توجه داشته باشد.

گام سوم

مرحله سوم نگارش مقاله، انسجام داشتن و نظم داشتن مطالب است. علاوه بر این عناوین مقاله باید مرتبط با محتوا و عناوین قسمت های مختلف مقاله نیز باید به هم مرتبط باشند.

گام چهارم

پژوهش در راستای ایجاد دانش جدید یا تکمیل دانش است. شما باید از بازنویسی به زبان های مختلف دوری کنید و در این راستا گام بردارید.

گام پنجم

پژوهش باید با نیاز های جامعه در ارتباط باشد و نیاز جامعه باشد. سعی کنید نیاز های اساسی جامعه را در نظر بگیرید و درصدد حل مسائل مرتبط با نیازها باشید و از موضوعاتی که جامعه به آنها نیاز ندارد دوری کنید.

گام ششم

مرحله ششم نگارش مقاله خلاقانه عمل کردن است. خلاقانه عمل کنید هر پژوهشی زمانی به موفقیت دست می یابد که حاوی فکری خلاق باشد.

گام هفتم

مطالب را در حد ضرورت باز کنید و توضیح دهید. از زیاده گویی و حاشیه روی بپرهیزید و تمرکز اصلی را روی مسئله حاضر بگذراید و در صورت نیاز گوشه چشمی به جوانب داشته باشید.

گام هشتم

از کلی گویی و ایجاد ابهام نیز دوری کنید.

گام نهم

از روش گرد اوری مناسبی استفاده کنید و این روش را در مقاله خود کامل توضیح دهید.

گام دهم

گزارش روانشناسی تحقیق داشته باشید در تحقیق شما به دنبال جمع آوری مطالب درباره ناشناخته ها هستید اما در روانشناسی تحقیق با گردآوری شواهد آن ها را تبدیل به یافته می کنید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 5 مرداد 1401 و ساعت : 09:50 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]