×

7 ویژگی اصلی انتخاب عنوان مقاله

به این مطلب امتیاز دهید

ویژگی های اصلی برای انتخاب عنوان مقاله

انتخاب عنوان مقاله

اگر شما بخواهید مقاله بنویسید باید عنوان جذابی را برای آن انتخاب کنید. اگر شما بهترین مطالب را برای مقاله نوشته باشید ولی عنوان درست و جذابی نداشته باشید، ممکن است از دید داوران و حتی خوانندگان دور بمانید. در این مقاله ۷ ویژگی اصلی برای انتخاب عنوان مقاله را به شما خواهیم گفت.

عنوانساده، قابل فهم، واضح و قابل پردازش

به عنوان ۷ ویژگی اصلی برای انتخاب عنوان مقاله، درک، تحلیل و پردازش یک عنوان مقاله نباید برای خواننده ایجاد اشکال نماید. اگر خواننده برای درک یک عنوان مجبور شود بیش از یک بار آن را بخواند، این امر نشان‌ می‌دهد که عنوان شما به خوبی نگاشته نشده و‌ می‌بایست در انتخاب عنوان مورد نظر خود تجدید نظر نمایید. برای این منظور، پیشنهاد‌ می‌گردد وقتی عنوان خود را نگاشتید. آن را به چند نفر بدهید تا بخوانند و برداشت خود را با خواندن اول مطرح نمایند.

اگر برداشت‌های ارائه شده همانی بود که مدنظر شماست، پس در این راستا موفق بوده اید. سعی کنید در انتخاب واژه ها طوری عمل نمایید که تا حد امکان تعداد زیادی از خوانندگان بالقوه آن ها را درک کنند، این امر به ویژه در مورد مقاله هایی صادق است که خوانندگان احتمالی آن ها افراد معمولی هستند.

اما، اگر مخاطبان احتمالی شما متخصصان هستند و شما یک مقاله عملی اعم از پژوهشی، مروری، انتقادی، یا ترویجی‌ می‌نویسید، کاربرد واژگان و اصطلاح‌های فنی اشکالی ندارد، اما باز هم استفاده از این واژه ها و اصطلاح ها باید در حدی باشد که متخصصان بیشتری آن ها را بفهمند.

عنوان کوتاه و مختصر 

کوتاه و مختصر بودن یکی از ۷ ویژگی اصلی برای انتخاب عنوان مقاله می باشد. تا حد ممکن سعی کنید عنوان شما کوتاه و مختصر باشد. البته مشروط بر آن که این اختصارگویی مانع گویایی و رسایی عنوان نشود. «اختصار برای ارتباط موفق در نویسندگی هم حیاتی است. عنوان‌های کوتاه تکان دهنده تر است. علاوه بر این که جای کمتری‌ می‌گیرد، واضح تر است و به طور اجتناب ناپذیری سردبیران آن را ترجیح‌ می‌دهند.

بسیار ارزنده است که هنگام تهیه عنوان حتی المکان از عبارت‌های کوتاه و پرمغز استفاده کنید و هرچه بیشتر از کلمه‌های آن بکاهید، بدون آن که معنی آن از دست برود.

عنوان جذاب

جذاب بودن یکی از ۷ ویژگی اصلی برای انتخاب عنوان مقاله می باشد. اولین چیزی که خواننده بالقوه ی شما اعم از سردبیر، داور، و خواننده ی نشریه با آن مواجه‌ می‌شود، عنوان است. اگر عنوان شما به خوبی جلب توجه نماید، خواننده به خواندن متن ترغیب خواهد شد. مولف‌ می‌بایست تلاش نماید عنوانی را تهیه کند که هم جذاب و هم گویا باشد.

وقتی شما در زمان نگارش عنوان خود به جذابیت‌ می‌اندیشید،‌ می‌بایست مراقب باشید که این اندیشه موجب از دست رفتن گویایی نشود و روی سایر ویژگی ها تأثیر منفی نگذارد. بحث جذابیت در خصوص مقاله‌های معمولی که خوانندگان آن ها افراد عادی هستند، مصداق زیادتری دارد، اما، در مقاله‌های علمی، رسایی و گویایی عنوان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برای اینکه بتوانید مواردی جذاب برای انتخاب عنوان مقاله لحاظ نمایید، پیشنهاد‌ می‌شود به چندین عنوان مقاله‌های نزدیک به مقاله خود، مقاله‌های نشریه‌های نزدیک به نشریه مورد نظرتان و حتی مقاله‌های چند شماره نشریه مورد نظرتان، به عنوان انتخاب شده برای کتاب ها مراجعه کنید. پس از نگاشتن عنوان خود، آن را در اختیار چند دوست خوش ذوق و حتی چند متخصص قرار دهید تا نظرهای انتقادی و اصلاحی آن ها را دریافت دارید و آن گاه با جمع بندی همه ی جوانب به یک عنوان مناسب برسید.

عنوان اختصاصی 

اختصاصی بودن یکی از ۷ ویژگی اصلی برای انتخاب عنوان مقاله می باشد. یکی از ویژگی‌های مهم جهان کنونی تخصصی شدن امور است. این تخصصی شدن‌ می‌بایست در مقاله ها به ویژه مقاله‌های علمی نیز دیده شود. در راستای این هدف، عنوان مقاله‌ می‌بایست با اعمال تحدیدهایی اختصاصی شود. این امر به ویژه زمانی صادق است که اعمال تحدید در زمینه‌های خاصی از جمله حوزه ای، مکانی، زمانی و جمعیتی حائز اهمیت باشد. “گاهی موضوع‌های مربوط به علوم اجتماعی از ویژگی چند رشته ای برخوردارند و بنابراین از چند منظر قابل بررسی‌ می‌باشند.

برای نمونه،‌ می‌توان به پدیده اعتیاد از دیدگاه جامعه شناختی، روان شناختی، زیست شناختی، جغرافیایی، تاریخی و غیره پرداخت” وقتی شما با موضوع‌های چند وجهی یا چند رشته ای مواجه هستید و‌ می‌خواهید از آن ها عنوان مقاله بسازید و مقاله شما نیز جنبه علمی دارد و در این حالت به طور قطع از منظر خاصی به آن پرداخته اید، بهتر است این منظر در انتخاب عنوان مقاله شما لحاظ شود. تحدید مکانی یکی دیگر از تحدیدهایی است که اعمال آن به ویژه در موضوع‌های علمی دارای موقعیت مکانی خاص ضروری به نظر‌ می‌رسد.

عنوان بدون اصطلاح‌های اختصاری و پیچیده 

پیچیده نبودن عنوان یکی از ۷ ویژگی اصلی برای انتخاب عنوان مقاله می باشد. وقتی عنوان خود را‌ می‌نویسید، طوری بنویسید که خواننده ی بالقوه ی شما در نگاه اول آن را بفهمد. بنابراین، اگر در عنوان خود از اصطلاح‌های پیچیده استفاده نمایید و خواننده ی شما مجبور شود برای درک آن ها به منابع دیگری رجوع نماید، ممکن است از خیر مقاله ی شما بگذرد.

عنوان فاقد واژه‌های اضافی،بیهوده و مبهم 

گاهی دیده شده است که برخی از نویسندگان از به کاربردن همزمان دو واژه هم معنی در کنار هم لذت‌ می‌بردند و یا واژه‌هایی را در عنوان مقاله خود می آورند که دارای ابهام هستند. باید به یاد داشته باشید که عنوان‌های کوتاه و قابل فهم به مراتب بهتر از عنوان‌های بلند و دارای ابهام هستند. بنابراین، سعی کنید از میان واژه ها یا اصطلاح‌های هم معنی یکی را که بیشتر به کار شما‌ می‌خورد و بار معنایی قوتی تری دارد، برای موضوع مقاله و انتخاب عنوان مقاله اقدام نمایید.

عنوان بیانگر محتوای مقاله و متناسب با آن 

شاید مهمترین کار در انتخاب عنوان مقاله این است که عنوانی نوشته شود که بیانگر محتوای متن باشد. “سعی کنید از عنوان زیرکانه یا فریبنده پرهیز کنید. عنوان شما باید موید محتوای اصلی کار نوشت یا متن شما باشد. پس، سعی کنید عنوان خود را طوری انتخاب نمایید که خواننده با خواندن کل متن شما عنوان را مناسب ارزیابی نماید و یا با دیدن عنوان شما بتواند محتوای متن را حدس بزند.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 28 شهریور 1401 و ساعت : 11:23 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]