×

نمونه‌برداری در پژوهش‌های کیفی چگونه صورت می گیرد؟

به این مطلب امتیاز دهید

نمونه‌برداری در پژوهش‌های کیفی

نمونه‌برداری در پژوهش‌های کیفی

نمونه‌برداری در پژوهش‌های کیفی

نمونه‌برداری در پژوهش‌های کیفی

برای نمونه‌برداری در پژوهش‌های کیفی نیز مانند پژوهش های کمی بعید است بتوانید داده های خود را از همه افراد جامعه در ارتباط با موضوع پژوهش گردآوری کنید. محدودیت هایی چون زمان و سایر منابع مانع این امر خواهد بود.علاوه بر این، به جز در مواردی که جامعه مورد پژوهش خیلی کوچک باشد، چنانچه در مورد ویژگی های دقیق افراد یک گروه، اطلاعات کافی ندارید که دقیقا بگویید چه کسی باید در مجموعه گنجانیده شود ناگزیر به گردآوری شواهدی درباره بخشی از جامعه (به عنوان نمونه) هستید.

این کار را به این امید انجام می دهید که گروه نمونه اطلاعات کافی و مربوط فراهم آورد. رویکردهای کیفی در پژوهش، نسبت به روش های مختلف نمونه برداری متداول در مطالعات کمی کاربرد تکنیک های مختلفی را می طلبد. در اینجا نمونه برداری به ندرت احتمالی یا تصادفی است. در عوض تمامی آن ها هدفمند و مبتنی بر مقصود پژوهش است.

انواع نمونه برداری در پژوهش های کیفی

برای گروه نمونه و نمونه‌برداری در پژوهش‌های کیفی انواع مختلفی وجود دارد. مهمترین و متداولترین انواع نمونه برداری که در پیشینه های پژوهشی فراوان به آن ها اشاره شده است که عبارتند از نمونه همگون، نمونه ناهمگون، نمونه کل جامعه، نمونه ارجاعی زنجیره ای، نمونه راحت یا مصلحتی و نمونه نظری.

تعین نمونه برداری هدفدار یا هدفمند

استراتژی های نمونه برداری پژوهش های کیفی را اصول و روش های به دست آوردن اطلاعات عمیق و غنی هدایت می کند. اینکه چه کسی را، در چه زمانی و درچه مکانی برای پژوهش برگزینید به ملاک های معینی بستگی دارد که با توجه به هدف پژوهش تعیین می شود.

نمونه برداری هدفدار یا هدفمند برای همین منظور به کار می رود. هرچند بسیاری از مؤلفان، نمونه برداری مبتنی بر ملاک را اصطلاح بهتری برای این گونه نمونه برداری ها می دانند (زیرا بیشتر استراتژی های نمونه برداری، حتی نوع تصادفی آن، تا حد زیادی هدفدار است)، اما بیشتر پژوهشگران کیفی اصطلاح هدفمند و هدفدار را به کار می برند.

چه چیز را باید نمونه برداری کنیم

دو سؤال اصلی در نمونه‌برداری در پژوهش‌های کیفی مربوط به این است که چه چیز و چگونه باید نمونه برداری  شود. به گونه کلی واحدهای اصلی نمونه برداری را افراد تشکیل می دهد. تشخیص یک گروه نمونه، ملاک هایی برای این مطلب به دست می دهد که چه کسانی باید یا نباید در گروه نمونه قرار گیرند، یعنی تعیین مرزهای بین آنها که باید در نمونه باشد یا نباشد. اعضای این گروه نمونه به گونه کلی دارای ویژگی ها و تجارب مشترکی هستند که برای توسعه و پیشبرد پژوهش حائز اهمیت است.

گروه نمونه از افرادی که مایل به صحبت هستند انتخاب کنید

در نمونه‌برداری در پژوهش‌های کیفی، شرکت کنندگان ممکن است توسط پژوهشگر انتخاب یا خود آنها داوطلب مشارکت در پژوهش شوند. گاه شناسایی افراد یا گروه های دارای دانش خاص درباره یک موضوع آسان است. برای مثال، این اشخاص می توانند دانشجویان جویای کار یا مدیرانی آگاه و تخصص شغلی، و یا مصرف کنندگانی باشند که از خدمات پس از فروش یک محصول ویژه از آن راضی نیستند.

در این گونه موارد، گروه نمونه را از بین افرادی که داوطلبانه مایلند در پژوهش شرکت نمایند، انتخاب می کنید. اشخاصی که تمایل به صحبت در مورد تجارب و ادراکات خود دارند کسانی هستند که در کارهای خود روش های غیرمعمول دارند. برخی از آن ها دارای قدرت و موقعیت، برخی دیگر  تازه کار، متخاصم یا طالب توجه هستند، برخی قدرت خود را از دست داده و ناکام شده‌اند.

پژوهش های کیفی

در نمونه‌برداری در پژوهش‌های کیفی، وقتی نمونه خود را انتخاب می‌کنید مطمئن شوید که انتخاب شوندگان بالقوه شما به واقع تمایل دارند تجارب خود را در اختیار شما قرار دهند. برخی ممکن است آشکار کردن کارها و ایدئولوژی‌های خود را خطرناک احساس کنند، و یا به سبب بالا بودن میزان حساسیت اطلاعات خود از اینکه افکار و احساسات خود را در اختیار گذارند ناراضی باشند.

بنابراین باید به آنها احترام گذاشته و در جای دیگری به دنبال آگاهی دهندگان بگردید. بیاد داشته باشید که انتخاب شما مبتنی بر ملاک های مناسب و نه بر پایه تمایل شخصی (یا به این دلیل که در سخن گفتن ماهرتر به نظر می آیند) باشند.

 

منبع: گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 14 تیر 1401 و ساعت : 10:41 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه