×

محتوای فصل سوم پایان نامه

به این مطلب امتیاز دهید

محتوای فصل سوم پایان نامه

محتوای فصل سوم پایان نامه

فصل سوم پایان نامه مربوط به روش شناسی پژوهش، یکی از فصل های مهم پایان نامه است که در بعضی رشته ها، بیشترین حجم  و مهم ترین قسمت پایان نامه را به خود اختصاص می دهد . البته محتوای فصل سوم پایان نامه بر اساس نوع رشته و تخصص می تواند کاملا متفاوت باشد.

قسمت های مهم فصل سوم

به طور کلی می توان گفت که این بخش شامل موارد زیر است (نکته قابل توجه این که تمامی پایان نامه ها الزاما دارای زیر بخش های ذیل نیستند ، به ویژه پایان نامه های نوع اسنادی – کتابخانه ای) :

نوع پژوهش

در این بخش به نوع پژوهش از منظر توصیفی یا تحلیلی یا اکتشافی و … اشاره می شود. نوع پژوهش براساس رشته تخصصی و موضوع پژوهش تعیین می گردد.

تعیین جامعه آماری و حجم نمونه

در این قسمت از محتوای فصل سوم پایان نامه، به خصوصیات جامعه آماری و روش نمونه گیری و تعداد آن ها پرداخته می شود. در پست آموزشی (جامعه آماری) به توضیحات مفصلی در مورد این بخش پرداخته شده است.

محیط پژوهش

این بخش از محتوای فصل سوم پایان نامه، محیطی که پژوهش در آن انجام شده اشاره می شود. به عنوان مثال اگر تحقیق شما در رابطه با بازاریابی مالی در بانک ملی باشد محیط پژوهش شما بانک ملی خواهد بود.

نمونه پژوهش

بعد از مشخص شدن جامعه آماری در صورتی که حجم جامعه زیاد باشد به نمونه گیری پرداخته می شود. نمونه آماری نمود کل جامعه آماری محسوب می شود. لازم به ذکر است در صورتی که حجم جامعه آماری محدود باشد، جامعه آماری همان نمونه آماری خواهد بود و نیازی به نمونه گیری وجود ندارد.

روش نمونه گیری

روش انتخاب نمونه از جامعه می باشد. مثلا انتخاب نمونه ها بصورت تصادفی بوده یا طبقه بندی شده؟ نمونه گیری روش های مختلفی دارد که با توجه به روش و جامعه آماری پژوهش تعیین می شود. در پست آموزشی (نمونه گیری در پژوهش) به توضیح این مورد پرداخته شده است.

روش گردآوری اطلاعات

اینکه داده ها برای تحلیل به چه روشی تهیه شده در این بخش مشخص می شود. یکی از روش های های متداول روش میدانی می باشد. روش های میدانی نظیر توزیع پرسشنامه و انجام مصاحبه می باشد.

توضیح ابزار گردآوری اطلاعات و روایی و پایایی ابزار

ابزار گردآوری به ابزارهای تهیه داده نظیر پرسشنامه اشاره دارد. این ابزارها باید مورد تایید و اعتبار باشند. از دیگر ابزارها نظیر چک لیست و مصاحبه و پرسشنامه می باشد.

روش تجزیه و تحلیل داده ها

روش های مختلفی برای تجزیه و تحلیل داده ها وجود دارد. این قسمت از محتوای فصل سوم پایان نامه، از اهمیت به سزایی برخوردار است. روش تجزیه و تحلیل داده ها به نوع داده نیز بستگی دارند. به عنوان مثال داده های کیفی به روش های کیفی نظیر گراندد تئوری تحلیل می شوند. داده های کمی به روش هایی مثل همبستگی تحلیل می شوند.

جمع بندی

همان طور که ملاحظه می کنید، فصل سوم پایان نامه، فصلی کوتاه و در عین حال کلیدی است، زیرا روند اجرای روش پژوهش و مدل های استفاده شده و راهکارهای آن را در پایان نامه نشان می دهد. بنابراین، انتظار می رود که با دقت لازم و براساس آنچه که در فصول قبل به آن اشاره شده، به تدوین این فصل پایان نامه بپردازید. پایه اصلی نگارش محتوای فصل سوم پایان نامه، متن پیشنهاد پژوهش شما را تشکیل می دهد و لازم است که به نحو شایسته ای به توسعه و تکمیل آن و تبدیل آن به فصل سوم اهتمام ورزید.

با توجه به این که این قسمت عمدتا از پیشنهاد طرح و پژوهش گرفته می شود، مجددا تاکید می گردد که زمان ها باید به صورت گذشته مطرح شوند. چنانچه برای نگارش یا تکمیل محتوای فصل سوم پایان نامه نیاز به کمک داشتید از مشاوره رایگان ما برخوردار شوید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 18 تیر 1401 و ساعت : 01:08 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]