×

روش های تحقیق برای پایان نامه (بخش دوم)

به این مطلب امتیاز دهید

روش های تحقیق برای پایان نامه

در ادامه مبحث روش تحقیق برای پایان نامه میخواهیم 5 اصل دیگر را مورد بررسی قرار دهیم تا این بحث برای شما به کلی روشن و واضح گردد. همانطور که گفته شد شما حتما در دوران دانشجویی خود به این مشکل برخوردید که یک مقاله خوب یا پایان نامه خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا بتواند نظر استاد را به خود جلب کند، در قسمت قبلی 5 عامل از 10 عامل را مورد بررسی قرار دادیم و در این قسمت 5 بخش دوم را مورد بررسی قرار می دهیم.

روش های تحقیق برای پایان نامه

روش های تحقیق برای پایان نامه

فرآیند تکمیل مقاله

مراحل زیر به شما کمک می کند تا یک مقاله تحقیقاتی بنویسید، اگر مراحل زیر را به دقت انجام دهید در پایان صاحب یک مقاله حرفه ای هستید. این مقاله شامل 2 قسمت است:

روش تحقیق برای انجام پایان نامه (بخش اول)

روش های تحقیق برای پایان نامه (بخش دوم)

این مقاله به بررسی 5 راهکار دوم میپردازد.

مرحله 6: یک طرح کلی ایجاد کنید

مرحله بعدی برای مانند کتابشناسی ، نحوه ایجاد طرح کلی شما ممکن است به وظیفه شما بستگی داشته باشد. اگر استاد شما از شما خواسته است رئوس مطالب را ارائه دهید ، حتماً رئوس مطالبی را ایجاد کنید که از مثال ، دستورالعمل ها یا الزاماتی که به شما داده شده است پیروی کند. اگر نیازی به نوشتن طرح کلی ندارید ، با تهیه مقاله تحقیقاتی ، باز هم می تواند یک ابزار مفید باشد.

دنبال فرمول خاص نباشید

ایجاد طرح کلی در واقع ساختار مقاله شماست. خیلی وابسته به فرمول خاصی نباشید ، اما پیروی از الگوها و راهنماها در روش های تحقیق می تواند مفید باشد. در دبیرستان ممکن است مقاله های سه یا پنج پاراگرافی نوشته باشید و اشکالی ندارد که از همان الگوها برای مقاله تحقیقاتی دانشگاه استفاده کنید ، اما مطمئن باشید هر قالبی را که انتخاب کنید برای مقاله شما منطقی است .

اگر در پایان نامه خود دو نکته اصلی دارید ، ممکن است سه یا پنج بخش اصلی برای مقاله تحقیقاتی شما مفید نباشد. اگر موظف هستید موضوعی را معرفی کنید، نظرات مختلفی راجع به موضوع توضیح دهید و سپس نظر خود را انتخاب و توضیح دهید ، مقاله شما احتمالاً به سه بخش اصلی نیاز دارد ، یکی برای هر یک از این اهداف.

منتقد خود باشید

هنگام ایجاد طرح کلی برای انتخاب بهترین روش های تحقیق، به طور انتقادی به آنچه می خواهید در مقاله تحقیقی خود توضیح دهید و یا با آن ارتباط برقرار کنید، فکر کنید و اینکه چه ساختاری به شما اجازه می دهد این کار را به صورت سازمان یافته و روشن انجام دهید. معمولاً داشتن مقدمه و نتیجه گیری منطقی است ، اما آنچه در این میان می گذرد ، بر اساس محتوای مقاله شما متفاوت خواهد بود.

مرحله طرح کلی بحث شما زمان خوبی برای تفکر در مورد اشکال بد استدلال است که باید از آن اجتناب کنید. اگر با مغالطه های منطقی آشنا نیستید ، کمی وقت بگذارید و رایج ترین مغالطه ها را مرور کنید. نتیجه کار شما می تواند به آن بستگی داشته باشد!

مرحله  7 روش های تحقیق برای پایان نامه : بنویسید

و بالاخره ، وقت آن رسیده است که مقاله خود را بنویسید. شاید احساس کنید که باید زودتر دست به نوشتن می زدید ، اما مطمئن باشید: کاری که تا اینجا انجام داده اید مهم است. این به شما کمک می کند یک مقاله تحقیقاتی قوی ، واضح و جالب ایجاد کنید. همانطور که می نویسید ، کمال گرا نباشید. نگران پیدا کردن کلمات کامل ، استفاده از دستور زبان کامل یا ساختن عنوان کامل نباشید. وقت آن است که مقاله تحقیق خود را هنگام ویرایش کامل کنید. در حال حاضر ، شما فقط نیاز به نوشتن دارید.

موارد کاربردی

ممکن است مفید باشد که قبل از شروع به نوشتن به تحقیقات خود بپردازید، اما مستقیماً از تحقیقات خود ننویسید. اگر هنگام شروع نوشتن مثلا روش های تحقیق ، بین منابع و مقاله خود به جلو و عقب نگاه می کنید ، کپی کردن ایده ها بدون ایجاد واقعی کار خود آسان است.

شما قبلاً کارهای زیادی انجام داده اید ، پس به آن اعتماد کنید و هنگام نوشتن مقاله تحقیق خود از روی حافظه کار کنید خوب است که به دنبال یک نقل قول یا آمار خاص بگردید ، اما به طور کلی در این مرحله ایده های شما باید خود شما باشد.

سرقت ادبی

کار با ایده های خود به شما کمک می کند تا از دزدی ادبی دوری کنید. سرقت ادبی استفاده غیرقابل اعتبار از کلمات یا ایده های شخص دیگری است. خواه قصد استفاده از آنها را بدون اعتبار داشته باشید یا نه. این به نظر ترسناک است اما لازم نیست که باشد.

اگر مراحل ذکر شده در این راهنما را دنبال کنید ، می توانید اطمینان داشته باشید که مقاله خود را ایجاد کرده اید که بر اساس ایده ها ، نوشتن و کار دیگران است ، بدون سرقت ، کپی یا دزدی ادبی. اگر چیزی را کلمه به کلمه نقل می کنید ، باید منبع خود را ذکر کنید. روش های تحقیق مشخص هستند و اینکه شما به توضیح روش خاصی بپردازید سرقت علمی محسوب نمی شود.

از علامت های نقل قول استفاده کنید و منبع نقل قول را ذکر کنید. همچنین باید اطلاعات بیشتری در مورد ارزش گذاری را در صفحه References قرار دهید. اگر پارافل کنید ، یعنی از کلمات دقیق استفاده نمی کنید ، اما از ایده شخصی استفاده می کنید ، اعتبار دادن همچنان مهم است. شما در اینجا نیازی به نقل قول ندارید ، اما ذکر این نکته مهم است که ایده از کجا آمده است.

ذکر منابع

اگر چیزی یک واقعیت رایج است (اگر بتوانید واقعیت بیان شده را بدون اعتبار در سه یا چند منبع معتبر پیدا کنید ، پذیرفته شده است) ، نیازی به ذکر ایده از کجا نیست. به عنوان مثال ، بیل گیتس یک میلیاردر است که مایکروسافت را تأسیس کرد. این یک واقعیت مشترک است. می توانید آن را در منابع معتبر متعددی بیان کنید.

اما اگر مقاله شما درباره چرایی پشت سر داشتن ثروت ، شهرت و موفقیت بیل گیتس است ، شما باید اعتبار و استناد به نقل قول ها و آمارهای خاص و همچنین تئوری های مربوط به موفقیت میلیاردر مایکروسافت را ذکر کنید. برای توضیح روش های تحقیق نیز ذکر منبع الزامی است.

مرحله 8: ویرایش محتوا

اکنون که مقاله ای نوشتید ، لحظه ای که میتوانید به خود تبریک بگویید. شما برای رسیدن به این نقطه کارهای زیادی انجام داده اید! اما هنوز تمام نشده است ، به کار خود برگردید. شما هنوز هم باید مقاله خود را قبل از آماده شدن برای چاپ ویرایش کنید.

به یاد دارید چگونه قرار نبود که نگران کامل بودن باشید؟ هنوز لازم نیست نگران باشید ، اما وقت آن رسیده است که مقاله خود را تا جایی که می توانید بی نقص کنید. روش های تحقیق در مقاله را مجدد بررسی نمایید.

ویراستاری

با ویرایش محتوا و روش های تحقیق شروع کنید. این به معنای فکر کردن در مورد ساختار ، سازمان ، کلمات و طول است. هنگام ایجاد طرح کلی ، مقاله خود را با دقت سازماندهی کردید. اکنون که مقاله خود را نوشتید ، آیا آن سازمان هنوز منطقی است؟ اگر چنین است ، عالی است. در غیر این صورت ، برای جابجایی به چه چیزی نیاز دارید؟ با دقت به جمله های خود نگاه کنید. آیا شما با هدف انتقال خود ارتباط برقرار کردید؟

آیا می توانید مقاله خود را واضح تر یا آسان تر درک کنید؟ این نیز نکته خوبی است که باید به مرحله 1 فکر کنید. آیا مقاله شما شامل همه مواردی است که تکلیف خواسته است؟ اگر نه ، به کدام قسمت می توانید قطعات گمشده را اضافه کنید؟

برش متن

اگر متن شما خیلی بلند یا خیلی کوتاه است ، زمان آن است که آن را کوتاه کنید یا آن را به یک طول قابل قبول تبدیل کنید. نتیجه گیری خود را فقط حذف نکنید زیرا مقاله شما خیلی طولانی است. وقت خود را به بازی با اندازه فونت و حاشیه هدر ندهید تا سعی کنید مقاله خود را طولانی تر کنید. در مورد این ویرایش ها مراقب و متفکر باشید. اگر شما نیاز به بیرون آوردن چیزی دارید ، چه برشی منطقی است و چگونه می توانید متن خود را دوباره سازماندهی کنید تا ساختار محکمی داشته باشد؟

اگر لازم است روش های تحقیق مقاله خود را طولانی کنید ، فقط به صورت تصادفی کلمات را اضافه نکنید یا مواردی را که قبلاً گفته اید تکرار کنید به این فکر کنید که کجا می توانید گسترش دهید یا چه چیزهایی می توانید اضافه کنید که متناسب با بقیه مقاله شما باشد ، ایده هایی را که ارائه می دهید بیشتر توسعه دهد یا اطلاعات ارزشمندی را به مقاله تحقیق خود اضافه کنید.

مرحله 9: ویرایش دستور زبانی

ویرایش از لحاظ دستور زبانی نیز مهم است. این ممکن است دلهره آور به نظر برسد ، اما ابزارها و منابع زیادی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. اگر مطمئن نیستید که با ویرگول ها ، نقطه ویرگول ها یا جملات ادا شده مطمئن نیستید، منابع دستور زبانی مورد بررسی قرار دهید. مواردی مانند موارد زیر را بررسی کنید.

ویرایش محتوا ، ویرایش دستور زبانی ممکن است چند بار انجام شود. اگر نیاز به استراحت دارید، خوب است. این حتی می تواند به شما کمک کند تا با تمرکز بیشتری به مقاله خود برگردید ، این کلید رفع اشتباهات است.

مرحله 10: مقاله تحقیقاتی خود را چندبار بخوانید

هنگامی که مراحل 1-9 را به پایان رساندید ، قطعاً وقت آن است که کمی استراحت کنید. به خود یک یا دو روز فرصت دهید و آخرین بازخوانی را انجام دهید. چاپ نسخه ای از مقاله و خواندن نسخه چاپی اگر تاکنون فقط روی صفحه نمایش مطالعه کرده باشید می تواند مفید باشد. ممکن است هنگام خواندن در رایانه خود متوجه اشتباهات یا اشکالاتی در قالب بندی شوید که چشمانتان از دست داده است.

هنگامی که مقاله تحقیقی خود را برای آخرین بار مطالعه کردید و دوباره روش های تحقیق را بررسی کردید که مقاله شما هر آنچه را که تکلیف درخواست می کند انجام می دهد ، زمان ارسال است.

پیروی از دستورالعمل ها

حتماً دستورالعمل هایی را که در مورد تحویل مقاله تحقیقی به شما داده شده است،حتما از همان روش ها برای ارسال پایان نامه خود استفاده کنید. همچنین در صورت وجود مشکلات، به خود زمان دهید تا عیب یابی کنید. اگر بخواهید متن خود را پنج دقیقه قبل از شروع جلسه چاپ کنید. اگر دستگاه چاپگر خراب شود ، چه کاری انجام می دهید؟

پس قبل از ارائه خود مقاله خود را به شکل چاپی در بیاورید.

نتیجه

بسیاری از دانشجویان بدون توجه به اصول اولیه روش های تحقیق و نگارش مقاله شروع به نوشتن می کنند. این خودش می تواند یک مشکل بزرگ باشد ولی شما با انجام این 10 مرحله میتوانید به راحتی از این مرحله هم عبور کنید. ما در گروه تحقیقاتی نخبگان برتر شما را در این راه یاری میکنیم.

سعی کنید در حین پروسه مراحل انجام پایان نامه حتما تحقیق کنید ، مدام با اساتید خود در ارتباط باشد و کاملا از چیزی که مورد انتظار اساتید شماست با اطلاع باشید زیرا یک اشتباه کوچک میتواند مسیر انجام پایان نامه شما را به کلی دستخوش تغیرات قرار دهد و آنچه مورد نظر اساتید شماست از آب در نیاید.

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 5 تیر 1401 و ساعت : 07:14 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه