×

روش های تحقیق برای پایان نامه (بخش اول)

به این مطلب امتیاز دهید

روش های تحقیق برای پایان نامه (بخش اول)

برای آشنایی با روش های تحقیق برای پایان نامه اگر دانشجوی دانشگاه هستید، احتمالاً باید حداقل یک پایان نامه در سطح دانشگاه قبل از فارغ التحصیلی بنویسید. نوشتن یک پایان نامه خوب می تواند دلهره آور باشد اگر قبلاً این کار را نکرده باشید اما ما برای کمک به شما اینجا هستیم. در اینجا مراحل و منابعی است که شما برای نوشتن یک پایان نامه قوی و همچنین یک چک لیست برای استفاده از پایان نامه مورد نیاز برای اطمینان از اینکه پایان نامه خوبی نوشتید ، آورده شده است.

نوشتن تحقیق می تواند یک چالش باشد ، اما با کمی تمرین می تواند به بخشی مهم از مجموعه علمی و حرفه ای شما تبدیل شود.

روش های تحقیق برای پایان نامه

روش های تحقیق برای پایان نامه

فرآیند تکمیل پایان نامه

مراحل زیر به شما کمک می کند تا یک پایان نامه بنویسید، اگر مراحل زیر را به دقت انجام دهید در پایان صاحب یک پایان نامه حرفه ای هستید. این مقاله شامل 2 قسمت است ، روش های تحقیق برای انجام پایان نامه (بخش اول) و روش های تحقیق برای پایان نامه (بخش دوم) این مقاله به بررسی 5 راهکار اول می پردازد.

 

مرحله 1: با وظایف آشنا شوید

این ممکن است واضح به نظر برسد، اما درک اینکه استاد شما چه درخواست می کند قبل از شروع نوشتن پایان نامه بسیار مهم است. بسیاری از دانشجویان از این مرحله صرف نظر می کنند. سپس متعجب می شوند که چرا آنها بر روی کاغذی که سخت کار کرده اند یا از آن هیجان زده اند نمره پایین می گیرند. اغلب به این دلیل است که آنها دستورالعمل ها را نخوانده اند.

وقت خود را صرف انجام وظیفه کنید. به هر آنچه مربی شما در اختیارتان قرار داده است نگاه کنید. تکالیف نوشتاری ، دستورالعمل های روش های تحقیق برای پایان نامه یا سایر مطالب دریافتی را با دقت بخوانید. حتی ممکن است برجسته سازی و یادداشت برداری درباره انتساب مفید باشد. وقت بگذارید تا بفهمید دقیقاً چه چیزی از شما خواسته می شود بنویسید و چگونه در آن درجه بندی می شوید.

اگر مطمئن نیستید، بپرسید! قبل از اینکه موضوعی را انتخاب کنید، از استاد خود توضیح بخواهید. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که در مسیر درستی قرار دارید.

 

مرحله 2: یک موضوع را انتخاب کنید

مهمترین مورد درباره روش های تحقیق برای پایان نامه انتخاب موضوع است. وقتی فهمیدید که در پایان نامه از شما چه خواسته شده است بنویسید ، وقت آن است که تصمیم بگیرید در مورد چه چیزی بنویسید. این می تواند دلهره آور باشد ، اما دجار استرس نشوید. نوشتن در مورد موضوعی که به آن علاقه مند یا علاقه مند هستید می تواند بسیار مفید باشد ، اما نگران انتخاب موضوع مناسب نباشید.

در بسیاری از موارد، یک موضوع بحث برانگیز می تواند ایده آل باشد ، بنابراین شما می توانید توانایی خود را برای توضیح عینی موضع های مختلف اعمال کنید ، و حتی اگر وظیفه ایجاب می کند از آن دفاع کنید.

راهنمایی گرفتن از استاد

یکی از روش ها برای کمک به انتخاب موضوع پایان نامه خود از راهنمایی های استاد خود در مورد روش های تحقیق برای پایان نامه استفاده کنید. اگر موضوعی دارید که عاشق آن هستید، اما در گنجاندن آن در دستورالعمل ها مشکلی ندارید، موضوع دیگری را انتخاب کنید. نوشتن در مورد موضوعی متناسب با وظیفه در طولانی مدت برای شما آسان تر خواهد بود.

مهم است که در موضوعی که درباره آن می نویسید درگیر شوید ، اما لازم نیست آن را دوست داشته باشید. همچنین خوب است بدانید که می توانید از این کار نوشتن تحقیق به عنوان فرصتی برای یادگیری موضوع جدید استفاده کنید. تا پایان این روند تا حدودی در موضوع تخصص خواهید داشت ، اما لازم نیست اکنون همه چیز را بدانید.

 

مرحله 3: تحقیق کنید

و اکنون آنچه منتظر آن بوده اید – تحقیق کنید! این مرحله در مورد روش های تحقیق برای پایان نامه بسیار انعطاف پذیر است. افراد مختلف برای پایان نامه به روش های مختلف تحقیق خواهند کرد. با این حال ، مهم است که تمرکز کنید و خیلی سریع حرکت کنید. پس از همه ، شما هنوز هم باید پایان نامه خود را بنویسید.

چندین مورد اصلی که باید هنگام تحقیق به خاطر بسپارید:

1) کمبود

2) یافتن منابع قابل اعتماد

3) اطلاعات را نادیده نگیرید.

اول از همه ، لاغر کردن..

لازم نیست همه مواردی را که در مورد موضوع خود نوشته اید کامل بخوانید. در واقع ، شما احتمالاً نمی توانید راحت مطالعه سریع همه چیز را انجام دهید. بیاموزید چگونه نکات مهم و استدلال ها را بدون گرفتار شدن و خواندن هر کلمه شناسایی کنید.

پیدا کردن منابع

بعد از بررسی روش های تحقیق برای پایان نامه، منابع معتبری پیدا کنید. اگرچه این ممکن است برخلاف آنچه به شما گفته شده مغایرت داشته باشد ، اما می توانید از مثلا الزویر برای نوشتن پایان نامه استفاده کنید. اما ، شما نمی توانید از مثلا ویکی پدیا به عنوان منبع نهایی استفاده کنید.

شما می توانید از منابع عمومی مانند ویکی پدیا برای آشنایی با موضوعی ، یافتن کلمات کلیدی که می توانند تحقیقات شما را بیشتر هدایت کنند ، استفاده کنید و به سرعت اطلاعات زیادی را درک کنید. اما ، برای اطلاعاتی که در پایان نامه خود استفاده می کنید ، باید منابع معتبری پیدا کنید.

روش تحقیق برای پایان نامه

جستوجو در گوگل

آنچه را که از یک جستجوی Google یا مقاله ویکی پدیا آموخته اید بردارید و عمیق تر کنید. منابع موجود در مقاله را بررسی کنید ، از کلمات کلیدی جستجوی اینترنتی خود برای جستجوی یک پایگاه داده دانشگاهی استفاده کنید ، یا از یک متخصص سوال کنید که آیا آنچه را آموخته اید معتبر است یا خیر و در صورت وجود ، در کجا می توانید منبع معتبری را بیان کنید که همان مطلب را بیان می کند. بنابراین ، برای اینکه روشن شود: شما می توانید از ویکی پدیا به عنوان نقطه شروع تحقیق خود استفاده کنید ، اما نباید ویکی پدیا را به عنوان یکی از منابع اصلی پایان نامه خود ذکر کنید.

برای درک همه دیدگاه ها و عقاید مختلف در مورد موضوع خود تلاش کنید. این کار را می توان با خواندن مقاله های متنوع ، خواندن کتاب یا مقاله ای که به طور کلی موضوع را بیان می کند و دیدگاه های مختلفی را در آن گنجانده است ، یا گفتگو با یک متخصص که می تواند موضوع را به طور عمیق توضیح دهد ، انجام می شود.

 

مرحله 4: تحقیقات خود را سازماندهی کنید

حال شما همه این اطلاعات را دارید ، حالا با آن چه کار کنید؟ مرحله چهارم همه چیز در مورد سازماندهی است. مانند تحقیقات، افراد مختلف در اینجا ترجیحات مختلفی دارند. روش های تحقیق برای پایان نامه همچنین می تواند به وظیفه شما بستگی داشته باشد. نوعی کتابشناسی (به معنای واقعی کلمه “نوشتن کتاب” ، این لیستی از کتاب ها ، مقالات و منابع دیگری است که شما در تحقیقات خود استفاده کرده اید) در مورد سازماندهی تحقیقات شما مفید است.

کتابنامه منابع

اگر استاد شما نیاز دارد  کتابنامه منابع خود را با پایان نامه خود تحویل دهید (به مرحله شماره 1 بازگردید ؛ شما باید از قبل بدانید که تکلیف دقیقاً چیست!) ، کتابشناسی ایجاد کنید که مطابق با الزامات پایان نامه باشد. اگر فقط یکی را برای خود درست می کنید ، به این فکر کنید که چگونه می خواهید تحقیقات خود را سازماندهی کنید.

ممکن است منطقی باشد که منابع را در مرورگر وب خود نشانه گذاری کنید یا یک کتابشناسی دیجیتالی ایجاد کنید که به شما امکان می دهد منابعی را که پیدا کرده اید پیوند دهید. در مورد روش های تحقیق برای پایان نامه، شما ممکن است یک لیست چاپی از منابع خود را ترجیح دهید یا ممکن است بخواهید تمام اطلاعات مربوط به پروژه خود را روی کارتهای یادداشت های مهم بنویسید و پایان نامه خود را روی میز یا دیوار سازماندهی کنید.

 

مرحله 5: تشکیل یک پایان نامه

اکنون که فهمیدید از شما چه خواسته شده است ، موضوعی متناسب با تکلیف را انتخاب کرده و روش های تحقیق برای پایان نامه را سازماندهی کرده اید ، آماده بیان نظر ، استدلال یا ادعای خود هستید.

عنوان پایان نامه عبارت کوتاهی است که شما – به عنوان محقق و نویسنده – برای خوانندگان پایان نامه خود به عنوان آنچه سعی در توضیح یا اثبات آن دارید ارائه می دهید. یک نقطه شروع هنگام نوشتن یک پایان نامه ممکن است نوشتن یک جواب یک جمله ای برای این سوال باشد:

پایان نامه شما درباره چیست؟

پاسخ ممکن است  چیزی مانند مثالهای زیر باشد:

پایان نامه من رابطه بین بیماری های سگ و انسان را توضیح می دهد.
این در مورد سیاست های دانشگاه در سال اول زندگی در دانشگاه است.
من در مورد Pride and Prejudice جین آستین درباره دیدگاه های ازدواج نوشتم.

مشاهده کردید؟

روش های تحقیق برای پایان نامه خیلی پیچیده نیست. اما ، آنچه مهم است این است که به یاد داشته باشید ، که این فقط یک نقطه شروع است. بسیاری از دانشجویان در همان جا متوقف می شوند ، و سپس نمی فهمند که چرا استاد آنها در بیانیه پروپوزال خود به آنها نمره خوبی می دهد. پایان نامه باید قطعی باشد و نباید در مورد شما باشد. بنابراین ، ممکن است پاسخ های بالا را به عباراتی مانند این تغییر دهید:

رابطه بین سگ و انسان از هر دو طریق پیش می رود. نه تنها سگ بهترین دوست انسان است. بلکه تعاملات انسانی بر نحوه رفتار و آناتومی سگ های مدرن تأثیر گذاشته است.

نتیجه

همچنین بسیار مهم است که از اظهارنظر قوی در مورد روش های تحقیق برای پایان نامه نترسید. اگر به مثال های بالا نگاه کنید ، هر یک از آنها نکته خاصی را در مورد یک موضوع بیان می کنند. کلید دیگر در تهیه گزاره قوی پایان نامه اطمینان از قابل بحث بودن پایان نامه شما است. این به این معنی نیست که بحث برانگیز است یا به ویژه دارای نظر است ، اما به این معنی است که کسی ممکن است مخالف باشد.

ادامه مطالب در مقاله بعدی..

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 13 شهریور 1401 و ساعت : 11:52 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]