×

روش انتخاب منابع پایان نامه

5/5 - (1 امتیاز)

منابع پایان نامه ارشد و دکتری

در این متن شما را با انواع منبع تحقیق (منابع پایان نامه) آشنا خواهیم کرد که این مسئله می تواند کمک بزرگی در نوشتن پایان نامه شما داشته باشد. گام اول برای نوشته هر مقاله ای انتخاب موضوع است و پس از انتخاب موضوع با دقت کافی به کتاب های چاپ شده در آن زمینه مراجعه نمایید و مقالات نوشته شده بررسی نمایید. پس از بررسی و مطالعه موضوعات مرتبط با هدفتان باید منابع اولیه و ثانویه را برای خود مشخص نمایید که در ادامه به توضیح این دو می پردازیم.

منابع پایان نامه

تعیین منابع اولیه

منابع پایان نامه بسیار مهم هستند. به نوعی می توان گفت مطالبی است که برای اولین بار توسط یک فرد نوشته شده است. این مطالب می توانند طرح اولیه یک ایده، نظریه، داستان و آزمایش و… باشند. مثلا نتایجی که برای بار اول در یک مجله علمی نوشته شده است و یا رمان نوشته شده توسط ارنست همینگوی. که شما می توانید منابع اولیه را به عنوان منبع تحقیق خود پیدا کنید و در پایان نامه خود به کار ببرید.

انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله

بررسی منابع ثانویه

استفاده از مطالب حاصل شده از منبع تحقیق در مقاله هایتان نشان دهنده درک وسیع شما از مطالب نوشته شده توسط دانشمندان مطرح (منابع پایان نامه اولیه) می باشد به بیانی دیگر می توان گفت که منظور از منابع ثانویه متونی است که در رابطه با منابع اولیه نوشته شده اند.

همان طور که در مثال بالا گفتیم رمان ارنست همینگوی می تواند به عنوان یک منبع اولیه معرفی شود و مطالبی که در مورد آن نگاشته می شود و نتیجه تفکر و بررسی های فرد دیگری است را منابع ثانویه می نامند. لازم به ذکر است که پس از اتمام کار پایان نامه، نیاز به ذکر منابع در انتهای مقاله می باشد از این جهت در انتخاب منبع تحقیق خود دقت کافی را داشته باشید تا منابع دقیق و عملی به عنوان منابع پایان نامه را برگزینید.

 

جمع بندی منبع تحقیق

پس از یافتن منابع پایان نامه، منبع اولیه و ثانویه مناسب به بررسی تاریخچه موضوع انتخابی خود بپردازید. یعنی بررسی نمایید که قبل از شما کسی پژوهشی در این حیطه انجام داده است یا نه؟

برای پاسخ به این سوال باید یک جمع بندی از مقالات موجود در مجله های معتبر، مقاله کنفرانس ها و سایر تحقیقات و گزارش ها جمع آوری نمایید. پس از انجام این مراحل و کسب اطلاعات در مورد موضوع مورد نظر مباحث اصلی را مشخص نموده و بر مبنا آن، اقدام به نگاشتن پایان نامه نمایید. این کار شما را در نوشتن راحت تر مطالب یاری می نماید. یعنی با نوشتن رئوس مطالب و طرح اصلی پروژه، نسبت به ساختار کلی پایان نامه پی می برید. پس برای شروع نوشتن متن تان ابتدا ایده بررسی شده را بنویسید که جهت فکری شما را مشخص کند.

 

یافتن پاسخ پرسش های مطرح شده

همان طور که گفته شد باید قبل از اقدام به نگاشتن پایان نامه پرسش های پژوهشی مطرح کنید که در این مرحله نوبت به تحقیق در مورد پرسش ها می رسد. پس برای شروع تحقیق می توانید مطالب و مقاله های مرتبط را به عنوان منابع پایان نامه بخوانید و آزمایش های لازمه را انجام دهید و یا هر چیزی که برای احقاق هدفتان مورد نیاز است را انجام دهید.

پس از انجام این مراحل به این نتیجه خواهید رسید که آیا ادامه این پروژه برایتان سود بخش واقع می شود یا خیر؟ آیا ایراداتی که در فرایند انجام پروژه رو به رو شده اید قابل حل هستند یا خیر ؟ اطلاعات یا تجهیزاتی که برای ادامه روند پروژه نیاز دارید چیست؟

یافتن منابع پایان نامه

برنامه ریزی برای انجام پایان نامه

پس از گرد آوری مطالب از منبع تحقیق و منابع پایان نامه، وارد فاز اجرایی می شوید.

یعنی انجام پایان نامه که پس از آن باید متن نگاشته شده را ویرایش نمایید تا به مرحله تایپ و یا در صورت نیاز چاپ برسید. در تمامی این مراحل داشتن یک برنامه زمان بندی دقیق و منسجم ضروری است تا در مدت زمان معلوم پروژه خود را با بهترین کیفیت ارئه دهید. پس از ارائه مطالب در صورتی که مقاله تان مورد تایید هیئت علمی دانشگاه واقع شود، کار شما آغاز می شود و به دفاع از آن دعوت می شوید. در این بخش باید تمامی مراحل قانونی را انجام دهید و تا 6 ماه امکان دفاع از پایان نامه خود را دارید.

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 7 بهمن 1402 و ساعت : 01:21 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]