×

نکاتی که برای روشهای توسعه مفاهیم در تحقیق باید بدانیم

به این مطلب امتیاز دهید

نکاتی که برای روشهای توسعه مفاهیم در تحقیق باید بدانیم کدام اند؟

نکاتی که برای روشهای توسعه مفاهیم در تحقیق باید بدانیم

تیم تحقیقاتی نخبگان برتر

ابتدا باید نوع مفهوم در تحقیق مشخص شود سپس آن مفهوم را می توان توسعه و گسترش داد.

توسعه و گسترش یا ادراک یک مفهوم نظری « توضیح » نامیده می شود و توسعه و گسترش یا ادراک یک مفهوم تجربی « تعریف » نامیده می شود .

تاریخچه مفاهيم نظري

مفاهيم نظري يك ايده مجرد و غير قابل مشاهده را عرضه مي‌كند.

بنابراين توضيح آن هم بايد از ‏يك ايده يا از ايده‌هاي غير قابل مشاهده گرفته شود يعني ويژگي‌هاي آن مجرد، غير ملموس و غير واقعي باشد. ‏مفاهيم تجربي بيان‌كننده نمودهاي قابل مشاهده هستند، از اين رو تعاريف آنها بر اساس ايده‌هاي قابل مشاهده ‏استوارند، يعني ويژگي‌هاي آنها ملموس و واقعي و غير مجرد هستند.

دلیل گسترش و توسعه مفاهيم نظري

دلیل گسترش و توسعه مفاهیم نظری از مفاهیم نظری دیگر و نیز گسترش و توسعه مفاهیم تجربی از مفاهیم تجربی دیگر این است که از مفاهیم نظری تحت عنوان وسایل تفکر ومفاهیم تجربی ، ابزاری هستند که از طریق مفاهیم تجربی برای آزمون تفکر از مشاهده استفاده می شود.

مفاهیم نظری و مفاهیم تجربی دارای وظایف و عملکردهای مختلف و جداگانه ای هستند اما با توسعه و گسترش مفاهیم نظری و مفاهیم تجربی می توان دانش جدیدی را بوجود آورد.مفاهیم نظری ابزار تفکررا آزادانه و بدون محدودیت از طریق آنچه که مشاهده می شود یا می توان مشاهده کرد ، با تکنولوژی ها موجود توسعه و گسترش می دهند و به همین روش مفاهیم تجربی تحت عنوان یک ابزار به آزمون تفکر می پردازند و از طریق خطاهای موجود در روش را حذف می کنند.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 28 خرداد 1401 و ساعت : 08:24 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]