×

داده های کمی و کیفی

5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب (با کلیک روی هر عنوان به همان قسمت هدایت خواهید شد)

داده های کمی و کیفی چيست؟

داده های کمی و کیفی

در این بخش به توضیح داده های کمی و کیفی می پردازیم. این داده ها براساس متغیرهای پژوهش و موضوع پژوهش تهیه می شوند. با توجه به نوع داده ها ابزارهای تهیه داده های کمی و کیفی متفاوت است.

داه های کمی

تحقیق کمی تحقیقی است که قبل از جمع آوری داده های تحقیق، محقق از ماهیت متغیر ها و داده ها کامل آگاهی دارد. در تحقیق کمی هدف از انجام تحقیق اندازه گیری متغیر مورد نظر و یا تعیین رابطه همبستگی و یا رابطه علی دو یا چند متغیر است.

در مورد داده های کمی و کیفی می توانیم بیان کنیم که به دو شکل تحقیق های کمی و کیفی از هم تفکیک می شوند. شکل اول تفکیک، نوع داده های مورد استفاده هستند. اگر داده های ما عددی (Numerical) باشند آن وقت روش تحقیق ما کمی است. به طور مثال اگر در تحقیقی سرعت یادگیری دانش آموزان را مورد اندازه گیری قرار داده باشیم ، داده کمی داریم.

انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله

داه های کیفی

اگر اندازه گیری ما بر مبنای این باشد که پاسخ ها به جای عدد، به شکل عبارت های کیفی باشند (سرعت بالا، سرعت متوسط، سرعت پایین) آن وقت تحقیق ما  کیفی است. اگر داده های ما متن (Text) باشند، تحقیق ما کیفی است.

به عنوان مثال اگر از مدیران یک شرکت در مورد دیدگاه شان نسبت به نحوه بازنگری استراتژی شرکت مصاحبه کرده باشیم، می توانیم بیان کنیم که داده های ما کیفی هستند. این تفکیک در نگاه اول بسیار ساده قلمداد می شود. اما باید بیان کنیم که در بعضی جاها مشکل ساز نیز می باشد.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 26 دی 1402 و ساعت : 06:53 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]