×

5 نکته مهم در نگارش بخش اهميت و ضرورت تحقيق

به این مطلب امتیاز دهید

نگارش بخش اهميت و ضرورت تحقيق

اهميت و ضرورت تحقيق

اهميت و ضرورت تحقيق از نظر تئوري

پژوهشگر بايد بتواند با توجه به دانش و ادبيات موجود ضرورت انجام تحقيق خود را بيان كند. اهميت تحقيق از نظر مديران اجرايي و ضرورت هاي سازماني نیز شکلی دیگر در بیان این مورد می باشد. در واقع پژوهشگر و نویسنده باید نشان دهد که پرداختن به این موضوع به دنبال رفع چه مشکلاتی بوده و میزان اهمیت را تبیین نماید.

موارد مطرح شده توسط پژوهشگر

بطور کلی پژوهشگر بايد بيان نمايد چرا انجام تحقيق ضرورت دارد؟

پژوهشگر در نگارش اهميت و ضرورت تحقيق خود باید بتواند با توجه به دانش، نظریات و ادبیات موجود، دلایل مهم بودن مسئله تحقیق را بیان کند. او برای این کار، باید نشان دهد که تحقیق مزبور، از دیدگاهی جدید و خلاقانه به مسائل نگاه می کند. بیان اهمیت موضوع تحقیق، باید بتواند اهمیت و ارزش تحقیق را نسبت به نظریه های موجود و یا شرایط موجود، به اثبات برساند.

اغلب پژوهش گران در مطالعات خود، متوجه جای خالی موضوعی می شوند و تحقیق مزبور باید بتواند تا حدی این کمبود را بتواند جبران کند. اگر تحقیق در مورد یک تئوری یا مدل است، در آن صورت، تحقیق می تواند آزمون مهمی از همان تئوری باشد و یا امکان دارد پژوهشگر از مفاهیم یا اصولی استفاده کند که پژوهشگران قبلی استفاده کرده اند و پرسش های خود را همانند پرسش هایی که آنها در تحقیقات پیشین به کار گرفته اند، تنظیم کند؛ ولی داده ها از گروه های متفاوت جامعه و زمان دیگری جمع آوری می شود. از این رو، نتایج حاصل از تحقیق، می تواند موجب گسترش تئوری پیشین گردد

چرا در اين مقطع زماني بايد تحقيق انجام شود؟

انجام تحقيق چه تاثيري در پيشبرد علم مديريت دارد؟

چه خلاء علمي را در رشته مديريت مي تواند پر كند؟

انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله

چند نکته در اهميت و ضرورت تحقيق

1. متأسفانه اغلب تحقیقات و پایان نامه ها، در بخش اول، به خوبی تبیین نمی شوند.

2. بعضی محققین یا دانشجویان، اگر هم به بخشی تحت عنوان اهمیت و ضرورت می پردازند، به ورطه جملات شعاری، کلیشه ای یا رونویسی از کار دیگران که پر از کلی گویی و مبهم نویسی است، می افتند.

3. بعضی نیز این دو مقوله (اهمیت و ضرورت) را از هم تفکیک نمی کنند.

4. در برخی پایان نامه ها و پژوهش ها مشاهده می شود، که چون محقق با این دو مقوله (اهميت و ضرورت تحقيق) آشنا نیست، در مطلبی که نگاشته، اصلاً به این دو مبحث نپرداخته و به نوعی، ادامه بیان مسئله یا مقدمه است.

5. گاهی نیز اگر مطالب مقدمه، بیان مسئله، اهميت و ضرورت تحقيق را کنار هم بگذاریم، خیلی قابل تفکیک نیستند.

 

نمونه نگارش شده اهميت و ضرورت تحقيق

موضوع :

شناسایی و تعیین الگوهای رفتارکار جهت تدوین بسته آموزشی ارتقاء سلامت کار و اثربخشی آن بر تعارض کار- خانواده ، فرسودگی شغلی و سلامت اجتماعی پلیس پیشگیری تهران بزرگ

اهميت و ضرورت تحقيق:

راﺑﻄﻪ سلامت روان ﮐﺎرﮐﻨﺎن و اﺷﺘﯿﺎق ﺷﻐﻠﯽ آﻧﺎن ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ دار اﺳﺖ و سلامت روان ﺑﻪ واﺳﻄﻪ اﺷﺘﯿﺎق ﺷﻐﻠﯽ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﺜﺒﺘﯽ در ﺑﺮوز و اﻓﺰاﯾﺶ رﻓﺘﺎرﻫﺎي شهروندی سازمانی در ﮐﺎرﮐﻨﺎن دارد (موسوی و همکاران، 1399). سلامت روان ﺑﺎ ﭘﺮورش اﺣﺴﺎس ﮐﻔﺎﯾﺖ ﻧﻔﺲ و به وﺟﻮد آوردن آزادي ﻋﻤﻞ ﺑﺮاي ﮐﺎرﮐﻨﺎن اﯾﻦ ﻓﺮﺻﺖ را فراهم می‌کند تا تواناییها و مهارتها توسعه یافته و شرایط برای رفتارهای اثربخش سازمانی فراهم شود (تانکین و مالینن[1]، 2018). همچنین این عامل با میزان رضایت شغلی و کیفیت عمکلرد کارکنان بر مبنای انتظارات سازمان، ارتباط مثبت و معنا داری دارد (هوآن و و همکاران، 2018). لذا یکی از موارد اهميت و ضرورت تحقيق پیش رو می باشد.

از دیگر موارد اهميت و ضرورت تحقيق پیش رو می تونا گفت اجرای بسته‌ی آموزشی ارتقا سلامت کار در راستای ارتقاء سلامت روان کارکنان پلیس پیشگیری میتواند الگوهای رفتاری سالم را در کارکنان پلیس پیشگیری تقویت نماید تا آن‌ها بتوانند در مقابله با استرس‌ها و فشارهای محیط شغلی به شکلی موثر رفتار نمایند. بسته‌ی آموزشی ارتقای سلامت کارکنان میتواند از طریق توانمندسازی روانشناختی باعث کاهش آسیب‌های سازمانی از قبیل فرسودگی شغلی، تعارض کار-خانواده و مشکلات روانشناختی شود که این عوامل در ادامه منجر به افزایش بهره وری، افزایش رضایت شغلی، کاهش غیبت، کاهش خشونت و پرخاشگری، کاهش ترک شغل، کاهش بیماری و بطور کلی سلامت روان و کامیابی شغلی کارکنان شود.

یكی از مهمترین ضرورتهای قابل طرح برای این پژوهش، گسترش مداخلات روانشناختی برای پلیس پیشگیری است. تمرکز بر تدوین برنامه جامع ارتقاء سلامت کار‌ی که در این مطالعه بر روی پلیس پیشگیری تهران بزرگ انجام شد، قادر است مسيرهای قابل انتخاب پيش روی مدیران این سازمان را برای توجه به سلامت روانشناختی ارتقاء بخشد. اهميت و ضرورت تحقيق بعدی برای پژوهش حاضر تدوین بسته درمانی ارتقاء سلامت روانشناختی است که برای اولين بار در این پژوهش برای پلیس پیشگیری ارائه شد.

[1] Tankin & Malinen

 

در این پست به مبحث اهميت و ضرورت تحقيق در پژوهش پرداختیم. چنانچه در نگارش این بخش نیاز به راهنمایی داشتید با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 15 دی 1402 و ساعت : 02:37 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]