×

اصول تحلیل داده کیفی

به این مطلب امتیاز دهید

اصول تحلیل داده کیفی چگونه است؟

اصول تحلیل داده کیفی

داده های كيفی و تجزيه و تحليل آنها

در پژوهش اصول تحلیل داده کیفی همزمان با گردآوری آن صورت می‌گیرد. این کار همچنین به تدوین گزارش‌های اولیۀ موردنیاز ارزیابی‌ها و مطالعه‌های سیاست‌گذاری کمک می‌کند.

برای  تحلیل داده کیفی مجموعه اصول کلی وجود دارد . در تحلیل داده کیفی در تمامی شیوه‌های پژوهش کیفی به گونه‌ای از آن بهره برده می‌شود. این اصول برگرفته از ویژگی‌های پژوهش کیفی است. می توان عنوان کرد آشنایی با ویژگی‌های این پژوهش می‌تواند به خواننده برای درک اصول کلی تحلیل داده کیفی کمک کند. در پژوهش کیفی، پژوهشگر بیشتر علاقه دارد تا به درک و تفسیر تجربه‌های افراد و شیوۀ ساخت دانش (به جای یافتن آن) بپردازد.

بنابراین در این نوع پژوهش  است که خود را از بافت جدا نمی‌کند. می‌کوشد در طولانی مدت و با پیوند مداوم با بافت داده‌ های پژوهش را خرد خرد ـ به صورت استقرایی ـ گردآوری کند.

این کار منجر به باز شدن مسیرهای تازه‌ای برای پژوهش می‌شود و پژوهشگر باید با چشمانی باز این داده‌ها را دنبال و تحلیل کند تا بتواند به مفاهیم، فرضیه‌ها، یا حتی نظریه‌هایی قدرتمندتر برسد. پیوند مداوم و طولانی مدت با بافت همچنین منجر به گردآوری حجم بالایی از داده می‌شود که پژوهشگر را نیازمند یک سامانۀ مدیریت داده می‌کند.

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 19 تیر 1401 و ساعت : 09:30 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]