×

رابطه علت و معلولی در پژوهش

به این مطلب امتیاز دهید

ويژگي های رابطه علت و معلولی در پژوهش

ويژگيهای رابطه علت و معلولی

در این پست قصد داریم به رابطه علت و معلولی در پژوهش بپردازیم. اشاره به متغیرهای مستقل و وابسته بصورت مستقیم نشده اما ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

مشاهده این پست در لینکدین نخبگان برتر

🎓انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله 📝

مفاهیم علت

واژه علت در اصطلاح فلسفه به دو صورت عام و خاص تعریف می شود.

مفهوم عام

علت عبارت است از موجودی که تحقق موجود دیگری متوقف بر آن است هر چند برای تحقق آن کافی نباشد.

مفهوم خاص

عبارت است از موجودی که برای تحقق موجود دیگری کفایت می کند.

علت معلول

رابطه علت و معلولی تنها یک اضافه ذهنی نیست که مصداقی در خارج نداشته باشد. قبل از تحقق معلول نمی ‏توان رابطه ‏ای عینی بین علت و معلول فرض کرد زیرا هنوز یک طرف آن که معلول باشد تحقق نیافته است. می‏ توانیم معیار روشن تری برای شناختن علت ایجاد کننده و معلول آن بدست آوریم.

آن اصول عبارتند از اصالت وجود و رابط بودن معلول نسبت به علت هستی‏ بخش و تشکیلی بودن مراتب وجود.

بر اساس اصول سه ‏گانه در رابطه علت و معلولی که هر یک در جای خودش ثابت‏ شده اند، می توان نتیجه گرفت که هر معلولی مرتبه ضعیفی از علت ایجاد کننده خودش می‏ باشد و علت آن نیز به نوبه خود مرتبه ضعیفی از موجود کامل تری است که علت ایجاد کننده آن می‏ باشد تا برسد به موجودی که هیچ ضعف و قصور و نقص و محدودیتی نداشته باشد و بی نهایت کامل باشد که دیگر معلول چیزی نخواهد بود.

پس مشخصه معلولیت، ضعف مرتبه وجود نسبت به موجود دیگر و متقابلا مشخصه علیت قوت و شدت مرتبه وجود نسبت به معلول می باشد. چنانکه مشخصه علت مطلق نامتناهی بودن شدت و کمال وجود است و اگر ما نتوانیم فرد فرد علت و معلول های ایجاد کننده را بشناسیم ولی می‏توانیم بفهمیم که هر علت ایجاد کننده‏ای نسبت به معلول خودش کاملتر و نسبت به علت ایجاد کننده ‏اش ناقص تر است و تا ضعف و محدودیت وجودی باشد معلولیت هم ثابت‏ خواهد بود. چون در جهان طبیعت هیچ موجود نامتناهی وجود ندارد همگی موجودات جسمانی معلول ماوراء طبیعت‏ خواهند بود.

 

ويژگيهای رابطه علت و معلولی

اول )چگونگي تاثير

رابطه علي مي تواند به طور مستقيم يا غير مستقيم بين متغيرها در يك فرضيه به وجود آيد. به اين معني كه يك علت مي تواند مستقيم يا غير مستقيم و هم مستقيم و هم غير مستقيم بر معلول خود اثر داشته باشد.

دوم) تعداد علت ها

در يك رابطه علي مي توان نشان داد كه يك متغير تنها علت يا علت عمده و يا يكي از چند علت متغير ديگر (معلول) است.

سوم)مدل سازي

با استفاده از روابط علي مي توان اقدام به مدل سازي كرد. منظور ارائه يك تئوري يا نظريه در رابطه با يك پديده معين است.

 

ذکر مثال رابطه

علت و معلول چیست؟
چه اتفاقی می افتد وقتی شخصی از دوچرخه خود می افتد؟ پاسخ، هر چه که باشد، تأثیر سقوط از دوچرخه را توصیف می کند. علت و معلول رابطه بین دو رویداد یا موقعیت است که یکی از آن دو علت دیگری است. علت، رویداد یا موقعیت آغازگر است و معلول نتیجه علت است. جدول زیر نمونه هایی از علت و معلول را نشان می دهد.

علت

معلول

صاعقه به درخت برخورد کرد

درخت آتش گرفت

حضار با صدای بلند تشویق کردند

گروه یک آهنگ دیگر پخش کرد

گربه بینی سگ را خاراند

سگ باید به دامپزشکی برود

سوالات متداول

تعریف رابطه علت و معلولی چیست؟
رابطه علت و معلولی یک رابطه کامل است که به نشان دادن چگونگی ایجاد یک چیز توسط چیز دیگر اختصاص داده شده است. نمونه این رابطه می تواند در مقاله ای در مورد تغییرات آب و هوایی، قلدری در مدرسه، افسردگی در جانبازان، یا تأثیر پرورش گاو بر محیط زیست باشد تا به چند نمونه اشاره کنیم.

مثال علت و معلولی چیست؟
علت و معلول رابطه بین دو رویداد یا موقعیت است که علت مستقیماً مسئول ایجاد معلول است. به عنوان مثال، اگر کسی بنزین را روی چمن خود بریزد، علف ها می میرند. علت آن ریختن بنزین است و نتیجه آن مرگ چمن است.

کدام یک نمونه از رابطه علت و معلولی است؟
نمونه ای از رابطه علت و معلولی صید بی رویه آب های ساحلی است که منجر به کاهش جمعیت ماهی های شکارچی و افزایش چشمگیر برخی از گونه های دیگر ماهی می شود. صید بی رویه علت است و تغییر در جمعیت ماهی نتیجه آن است.

 

جمع بندی

در این پست به رابطه علت و معلولی در پژوهش پرداخته شد. پیشنهاد می شود پست مربوط به متغیرهای مستقل و وابسته را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 21 مهر 1401 و ساعت : 07:54 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]