×

10 نکته مهم برای موفقیت در مصاحبه دکتری

5/5 - (1 امتیاز)

نکات مهم برای موفقیت در مصاحبه دکتری

بعد از آزمون دکتری، داوطبانی که مجاز به انتخاب رشته شوند برای مصاحبه دکتری دعوت خواهند شد. لازم به ذکر است این بیشتر نکات این پست برای کسب موفقیت در مصاحبه دکتری هم در داخل و هم خارج از کشور کاربرد دارد، پس با ما همراه باشید.

موفقیت در مصاحبه دکتری

 

سوالات مصاحبه دکتری

انواع سولات تخصصی و عمومی و سوالات مربوط به زبان های خارجه در مصاحبه دکتری وجود دارد. همچنین نمونه سوالات مشابه در مصاحبه دکتری برای آشنایی بیشتر و موفقیت در مصاحبه دکتری باید مطالعه کنید. سولات مصاحبه در هر دانشگاه می تواند متفاوت باشد و در واقع این دانشگاه است که سولاتی برای مصاحبه های تخصصی تدوین می کند. سعی کنید در پاسخ سوالات گزافه گویی نکنید و تا جای ممکن پاسخ های مختصر و کامل و مفید بدهید.

زمان مصاحبه دکتری

تاریخ دعوت برای انجام مصاحبه دکتری برای داوطلبان ورودی مقطع دکترای تخصصی دانشگاه سراسری و آزاد هر ساله معمولا از اردیبهشت ماه شروع می شود. زمان این مصاحبه برای هر دانشگاه در تاریخ مشخصی تعیین می شود. دعوت به مصاحبه توسط دانشگاه به اطلاع داوطلبان می رسد و سایت سنجش زمان دقیقی برای داوطلبان تا سال 1401 تعیین نکرده است.

امتیازات مصاحبه دکتری

در مصاحبه دکتری شبیه یک امتحان پایان ترم اگر بتوانید امتیازات لازم را از نظر اساتید مصاحبه کننده کسب نمایید، نمره قبولی را دریافت خواهید کرد. از موارد مهم در دریافت این امتیاز داشتن مقالات پذیرش شده از مجلات معتبر می باشد. یکی دیگر از امتیازات داشتن کتاب چاپ شده می باشد. پس برای موفقیت در مصاحبه دکتری به مقاله و کتاب توجه ویژه داشته باشید.

تاثیر سن در مصاحبه دکتری

معمولا یکی از سولاتی که تا کنون از افراد در مصاحبه دکتری پرسیده می شده است مربوط به سن داوطلب بوده. مخصوصا افرادی که سن بالاتری دارند این سوال پرسیده می شده که چرا قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارند. جواب معمول در این زمان همان علاقه به تحصیل است که بیشتر داوطلبان بیان می کنند. برای موفقیت در مصاحبه دکتری سعی کنید از سن جوانی برای ادامه تحصیل اقدام کنید.

عدم شرکت در مصاحبه دکتری

داوطلبان در صورت عدم شرکت در مصاحبه دکتری حتی اگر رتبه بالا هم در آزمون کتبی داشته باشند نمی توانند به دانشگاه ورود کنند. پس شرکت کردن در مصاحبه دکتری حتی بدون آمادگی هم مهم است.

تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری

یکی از موارد اثرگذار در امتیازات مصاحبه، دانشگاه محل تحصیل داوطلب در مقطع ارشد می باشد. به عنوان مثال اگر داوطلبی در مقطع ارشد از دانشگاه شریف فارغ التحصیل شده برای مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد کار راحتی خواهد داشت!

مصاحبه دکتری

نحوه محاسبه نمره مصاحبه دکتری وزارت بهداشت

شکل امتیازدهی در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت کمی متفاوت با دانشگاه های دیگر می باشد. به ازای هر دانشگاه علوم پزشکی در هر رشته تنها یک مصاحبه با دوطلب انجام می شود. داوطلبانی می‌توانند در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت شرکت کنند که دارای حداقل ۲ مقاله علمی پژوهشی چاپ‌شده و نمایه شده در نمایه‌های بین‌المللی نظیر پابمد به‌ عنوان نویسنده مسئول باشند. پس برای کسب موفقیت در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت داشتن دو مقاله معتبر الزامی است.

پیشنهاد موضوع و پروپوزال برای مصاحبه دکتری

یکی از امتیازاتی که می توانید برای کسب موفقیت در مصاحبه دکتری بدست آورید داشتن ایده برای تز دکتری در زمان مصاحبه می باشد. گروه نخبگان برتر در راستای حمایت از دانشجویان برای ادامه تحصیلات تکمیلی در مقطع دکتری در کنار شماست. چنانچه برای پیشنهاد موضوع و پروپوزال در زمان مصاحبه دکتری نیاز به مشاوره داشتید با ما در تماس باشید.

تقویت رزومه علمی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری

تقویت رزومه علمی شامل داشتن مقاله معتبر، طرح پژوهشی، ثبت اختراع، کتاب چاپ شده و… می باشد. برای ادامه تحصیل و کسب موفقیت در مصاحبه دکتری داشتن رزومه قوی شانس شما را در پذیرش در دانشگاه های معتبر داخل و خارج تقویت می کند. برای دانشجویان مقطع ارشد که فارغ التحصیل شده اند معدل فارغ التحصیلی بالای 17 مناسب هست. چنانچه معدل شما پایین تر از این مقدار است سعی کنید از طریق راه های دیگر این کسری معدل در رزومه را جبران کنید.

تفاوت مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری و آزاد

مصاحبه در دانشگاه های سراسری نسبت به آزاد معمولا سخت تر می باشد. در دانشگاه سراسری با اساتید خود دانشجو مصاحبه انجام می شود اما در دانشگاه آزاد ممکن است با هر واحدی برای مصاحبه دعوت شوید.

 

در این پست به نکات مهم برای موفقیت در مصاحبه دکتری پرداختیم. چنانچه در زمینه تقویت رزومه علمی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری نیاز به مشاوره داشتید با ما تماس بگیرید یا درخواست خود را از طریق سامانه مشتریان ثبت نمایید.

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 6 بهمن 1402 و ساعت : 08:33 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه