×

قلمرو مكانی تحقيق (جامعه آماری)

به این مطلب امتیاز دهید

قلمرو مكانی تحقيق (جامعه آماری) چیست؟

قلمرو مكانی تحقيق (جامعه آماری)

جامعه آماری به مجموعه افراد، اشياء و يا به طور كلی پديده های اطلاق می شود كه محقق می تواند نتيجه مطالعه خود را به كليه آنها تعميم دهد. جامعه آماری تحقيق با يك يا چند صفت مشترك شناسايی می شود.

نمونه در جامعه آماری

چنانچه جامعه آماری مورد نظر شما بزرگ باشد؛ محقق با توجه به محدوديت امکانات ناچار است از بين افراد جامعه تعداد مشخص و محدودی را به عنوان نمونه انتخاب کند. می تواند با مطالعه اين جمع محدود، ويژگي ها و صفات جامعه را مطالعه کرده، شاخص ها و اندازه هاي آماری آن را محاسبه کند. به اين جامعه محدود، از میان جامعه بزرگ نمونه می گويند که باید در انتخابش دقت زیادی شود.

قلمرو مكانی تحقيق (جامعه آماری)

شناخت از مكانی كه پژوهش در آن صورت گرفته (قلمرو مكانی تحقيق) می تواند به دوشكل می تواند در قضاوت خواننده نسبت به دستاوردهای تحقيق نقش داشته باشد:

الف:آگاهی پيشينی

خواننده با مكانی كه تحقيق در آن صورت گرفته آشنايی دارد و همين شناخت می تواند موجبات تقويت يا تضعيف يا عدم باور نسبت به دستاوردهای تحقيق فعلی را ايجاد كند.

ب:آگاهی پسينی

با ايجاد شناخت درخواننده نسبت به مكانی كه پژوهش درآن صورت گرفته است، اين شرايط فراهم مي آيد تا او بتواند روش های انجام كار، آزمودني ها، نتايج وتعميم ها را در بستر خود مورد توجه قرار دهد و از اين طريق آگاهی بيشتری  نسبت به  تحقيق پيدا كند.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 31 تیر 1401 و ساعت : 11:35 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]