×

5 قابلیت‌ مهم نرم‌افزار Mendeley

5/5 - (2 امتیاز)

قابلیت‌های نرم‌افزار Mendeley

شش نرم افزار برتر رفرنس دهی و جستجو

همانطور که می دانیم در مقاطع بالاتر دانشجویان برای جلوگیری از سردرگمی و رسیدگی مقالات و مطالب مربوط به تحقیقات دانشگاهی خود نیازمند آشنایی با مجموعه ای از نرم افزار ها هستند که در پست معرفی شش نرم افزار برتر رفرنس دهی و جستجو به برترین آن ها اشاره کردیم . در این پست به معرفی و قابلیت‌های نرم‌افزار Mendeley آن می پردازیم .

نرم‌افزار Mendeley ، یکی از نرم افزارهایی است که مورد نیاز هر دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری می باشد . دانشجو به کمک این نرم افزار می تواند کتاب ها و مقالات و اسناد مربوط به تحقیقات خود را دسته بندی و مدیریت کند . علاوه براین دانشجو از طریق این نرم افزار می تواند استفاده و استناد به مقالات خود را برای سایر دانشجویان و کاربران فراهم کند .

این نرم افزار در دو نسخه تحت وب و دسکتاپی قابل استفاده برای دانشجویان است . دانشجویان برای دسترسی به نسخه تحت وب به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنند .

www.mendeley.com

از امکانات و قابلیت های نرم‌افزار Mendeley می توان به موارد زیر اشاره کرد

رفرنس دهی

از جمله ویژگی های نرم‌افزار Mendeley قابلیت استفاده از بیش از هزارن سبک رفرنس دهی مانند IEEE و APA و Harvard می باشد. قابل ذکر است که این نرم افزار قابلیت یکپارچه شدن با نرم افزار آفیس را دارد که این امکان از طریق نصب پلاگینی در نرم افزار آفیس جهت رفرنس دهی مقالات برای دانشجویان و محققان فراهم شده است .

مرور فایل های PDF و یادداشت نویسی در آن ها

از قابلیت های دیگر نرم‌افزار Mendeley می توان به پیوست کردن فایل های پی دی اف مقالات در بانک اطلاعاتی هر دانشجو یا محقق اشاره کرد . علاوه بر اینکه، محقق یا دانشجو می تواند فایل های پی دی اف مقالات و کتاب های خود را مشاهده کند ، نیز می تواند برروی فایل های پی دی اف مقالات خود یادداشت نویسی نیز انجام دهد و یادداشت های خود را می تواند با سایرین به اشتراک بگذارد.

افزودن فایل های PDF و سازماندهی آن ها

دانشجو می تواند فایل های پی دی اف خود را از سایر نرم افزار های رفرنس دهی و اینترنت و … وارد نرم افزار مندلی کند. این نرم افزار طی بازبینی از مقالات توسط دانشجو یا محقق می تواند اطلاعاتی مناسب از بانک اطلاعاتی مانند « عنوان مقاله ، نام نویسنده و نام مجله و…» را بصورت اتوماتیک استخراج کند و همچنین قابلیت جستجو در متن مقالات را به محقق و دانشجو می دهد.

به اشتراک گذاری مقالات و یادداشت ها

دانشجویان با کمک نرم‌افزار Mendeley می توانند مقالات و کتب و … ، را با سایر افراد به اشتراک بگذارند. ایجاد برنامه های تیمی ، ساخت گروه های مخفی برای انجام پروژه های تحقیقاتی و اطلاع یافت از مقالات سایر دوستان و… از کاربردهای این نرم افزار می باشد. همچنین می توانند یادداشتهای خود در زمینه های تحقیقاتی خود با سایر افراد در گروه به اشتراک بگذارند.

جستجوی مقالات و گروه های عمومی

دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری می توانند با استفاده از قابلیت جستجو تمام متن، میلیون ها مقاله علمی در گروه های علمی از اطلاعات آن گروه ها استفاده کنند.

در این بخش نیز می توانند محققان و همکاران علمی جدیدی را برای امور تحقیقاتی خود پیدا کنند. این نرم افزار ، داده ها را در گستره وسیعی از پایگاه داده های آنلاین نظیر گوگل اسکولار ، پابمد و … تشخیص دهد و با پلاگین مرورگر قابل دانلود ، ضبط استناد ها و چکیده مقالات برای محققان و دانشجویان آسان تر می کند .

در نمودار زیر به ویژگی های نرم افزار مندلی در مقایسه با سایر نرم افزارهای مشابه می پردازیم و چه امکانات منحصر بفردی ، آن را از سایر نرم افزارهای رفرنس دهی متمایز ساخته است . نسخه تحت وب این نرم افزار به طور رایگان ۱ گیگابایت فضا در اختیار کاربران و محققان خود قرار می‌دهد که البته این حجم با پرداخت هزینه قابل ارتقا است. و در هر موقعیت مکانی با داشتن اینترنت می توانند به منابع خود دسترسی داشته باشند .

در پست بعدی به نکاتی برای نصب نرم افزار نسخه دسکتاپی و تحت وب آن می پردازیم .

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 13 بهمن 1402 و ساعت : 02:35 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]