×

10 اصل مهم در جلسه دفاع پایان نامه

به این مطلب امتیاز دهید

اصول مهم در جلسه دفاع پایان نامه ارشد و دکتری

جلسه دفاع پایان نامه

جلسه دفاع پایان نامه چگونه است؟

در اکثر دانشگاه های دنیا دانشجویان پس از اتمام نگارش پایان نامه آن را به دانشگاه تحویل می دهند و اما جلسه دفاع پایان نامه …

داور یا داورانی در جلسه ای رسمی حاضر می شوند و دانشجو باید یک گزارش شفاهی از کار خود ارائه کند و به پرسش های داوران و پرسش های حاضران در جلسه پاسخگو باشد. یکی از مهارت هایی که دانشجو باید به آن مسلط باشد مهارت سخنرانی است که یکی از اصول مهم در جلسه دفاع پایان نامه دفاع است. دانشجو باید در زمانی بین 40-35 دقیقه حاصل ماه ها تلاش خود را ارائه کند.

زمان کوتاه

حال باید در نظر داشته باشید در این زمان کوتاه به چه نکاتی تاکید کنید و چه مطلب هایی مهم تر هستند و حتما باید برای آنها زمانی را اختصاص داد . اما مسئله ای که کاملا روشن و واضح است این است که باید مهم ترین نکات بیان شوند. اگر هم غیر از این باشد حاضران در دفاع نمی توانند برداشت درست و دقیقی از پایان نامه و پروژه داشته باشند و این نیز یکی از اصول مهم در جلسه دفاع پایان نامه است.

امکانات نمایش مانند نرم افزار پاورپونت می تواند به جذابیت ارائه شما بیافزاید اما اگر به گونه ای درست از آن استفاده کنید. اگر تنها به خواندن پاورپونت اکتفا کند مطمئنا نتیجه ی خوبی نخواهد گرفت. بهتر است دانشجو ضمن استفاده از این امکانات نمایشی از زبانی ساده برای روایت پژوهش خود استفاده کند.

پیشنهاد مطالعه: انجام پایان نامه ارشد و دکتری با چاپ مقاله 

متن پایان نامه مطمئنا قبل از دفاع پایان نامه در دست داوران قرار داشته است و بعد از دفاع پایان نامه نیز در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. جلسه دفاع پایان نامه تنها فرصتی است که دانشجو به زبان خود داستان پژوهشش را بیان می کند.

داوران در جلسه دفاع پایان نامه

داوران در جلسه دفاع پایان نامه ممکن است پیشنهاد هایی برای بهبود کار ارائه دهند و نکاتی که از دید دانشجو و استاد راهنما مخفی مانده است را بیان کنند و یکی از اصول مهم در جلسه دفاع پایان نامه این است که دانشجو باید برای بهتر شدن پایان نامه اش این نکات را هم در نظر بگیرد و در صدد رفع آن ها براید و این فرصت را از دست ندهد. اگر حاضرین در جلسه دفاع نیز به مسائلی را بیان کردند و حتی پیشنهاد هایی داشتند این نشان دهنده ارائه خوب شما می باشد که ان ها را مشتاق تر کرده است.

پرسشهایی که در دفاع پایان نامه مطرح می شود

یکی از اصول مهم در جلسه دفاع پایان نامه ، پرسش هایی که در دفاع پایان نامه مطرح می شود مطمئنا افق تازه ای در ذهن دانشجو ایجاد می کند و مسیر تازه ای برای پژوهش باز می شود. پاسخ به سوالات مطرح شده توسط داوران به منزله تشریح نکات مبهم مانده شده است نه توجیح کاری این مسئله را در نظر داشته باشید.

مهم ترین نکات جلسه دفاع پایان نامه

تنظیم وقت ارائه
رويکرد روايي در ارائه
تجربه قبلي از جلسات دفاع
برگزاري جلسه دفاع آزمايشي
پیش بیني پرسش هاي داوران
فرصتي براي يادگیري
استقبال از ديدگاه هاي داوران
تأثیر روش ارائه بر امتیاز نهايي
اطمینان از درستي ابزار لازم
قدرداني از استادان و داوران

سوالات داوران در جلسه دفاع پایان نامه

سوالات داوران در جلسه دفاع پایان نامه

چرا این موضوع را انتخاب کردید؟

سوال در مورد روش تحقیق و جایگزین کردن روش های دیگر

سوالات مربوط به تجزیه و تحلیل داده ها

ایراد به پیشنهادات تحقیق

 

مطالب مرتبط:

نکاتی در مورد پایان نامه

ویرایش و نکات فنی پایان نامه و رساله

فصل های پایان نامه

ساختار گزارش پایان نامه

پایان نامه مامایی

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 25 شهریور 1401 و ساعت : 09:09 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]