×

تحليل عبارات در پژوهش

5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب (با کلیک روی هر عنوان به همان قسمت هدایت خواهید شد)

تحليل عبارات در پژوهش چیست؟

تحليل عبارات در پژوهشعبارات

براي اين كه كار تحقيق با ژرفايي بيشتري صورت پذيرد، محققان از شيوه هاي ديگري نيز استفاده مي كنند، از جمله ارايه يك جمله و تكميل آن توسط مخاطب در رابطه با موضوع مورد تحقيق است. گزاره اساسي اين است كه با ارايه يك مدل عبارت بهتر مي توان سنجش دقيق معنايي كلمات را صورت پذير ساخت. به عنوان مثال برای تحليل عبارات در پژوهش هيندل از همين شيوه در راه شناخت و اندازه گيري “كليشه ها” يا عقايد قالبي دانش آموزان انگليسي نسبت به مردم امريكا استفاده كرد. دانش آموزان بايد:

الف: جملاتي را تكميل مي كردند: نظير: مردم آمريكا از نظر اخلاق….. هستند.

ب: جملات تكميل شده اي را مورد رد يا پذ يرش قرارمي دادند: نظير مردم آمريكا نيز مانند ما مي انديشند و عمل مي كنند.

انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله

مقايسه های زوجی

مقایسه های زوجی برای تحليل عبارات در پژوهش کاربرد دارد. تمايز معنايي را مي توان بصورت ساده يا از طريق آميزش آن با مقايسه هاي زوجي مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال چنانچه قرار باشد خواسته هاي اساسي ساكنان يك محله شناخته شود، (حوزه هاي شهرداري تهران مورد ارزيابي قرار گيرند) با استفاده از شيوه هاي سنجش افكار مي توان بدين صورت عمل كرد.

در مورد سوال اول، محقق صرفاً نمي پرسد، “خواسته هاي شما چيست” ؟

بلكه بعد از انجام مطالعه مقدماتي و دريافت اهم نيازها و بدان منظور كه دقيقاً اولويت خواته ها را تميز دهد و احياناً در يك برهه خاص زماني آنان را متعاقب يكديگر پاسخ گويد، مي پرسد:لوله كشي آب را بيشتر لازم مي دانيد يا آوردن برق را ؟

سپس مي پرسد، لوله كشي آب بيشتر لازم مي دانيد يا آسفالت كوچه ها را ؟

پس از آن سؤال مي كند،برق را بيشتر لازم مي دانيد يا آسفالت كوچه ها را ؟

در مورد سوال دوم نيز چنانچه سنجش عقايد مردم در مورد سه شهردار صورت پذيرد، بايد در آغاز تصميم گرفت با كدام روش (صفات قطبي، تحليل معنايي واژگان يا تحليل عبارات) بكار سنجش پرداخته مي شود. پس از آن هر سه شهردار را با يكديگر مقايسه نموده بهترين را معرفي نمود.

در این پست به روش های تحليل عبارات در پژوهش پرداخته شد. چنانچه در تحلیل اطلاعات پژوهش نیاز به راهنمایی داشتید با ما تماس بگیرید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 26 دی 1402 و ساعت : 07:01 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]