×

اصطلاحات رایج در مقاله نویسی (ضروری و مهم)

2/5 - (2 امتیاز)

اصطلاحات رایج در مقاله نویسی

اصطلاحات رایج در مقاله نویسی

این روزها مقاله‌نویسی یکی از فعالیت‌های روتین هر دانشجویی به خصوص در مقاطع تحصیلات بالاتر «کارشناسی ارشد، دکتری» است. تا جایی که برای کسب نمره در مقطع دکتری از فعالیت های «اجباری» دانشجویان شده است.

آشنایی با اصطلاحات تخصصی و اصطلاحات رایج در مقاله نویسی یکی از نکاتی است که بسیاری از دانشجویان و محققان به آن توجه نمی کنند، اصطلاحات رایجی که در مقاله نویسی باید بدانیم به ما کمک می کند تا  برای رسیدن به یک مقاله خوب علمی جهت رفرنس دهی یا آموزش، راحت تر باشیم. پس در این پست می‌خواهیم شما را با اصطلاحات لاتین در مقاله نویسی آشنا کنیم و به معرفی این اصطلاحات بپردازیم .

 Impact Factor

این اصطلاح جز اصطلاحات رایج در مقاله نویسی است. شاخص ضریب تأثیر نشان می دهد که مقالات یک مجله به طور میانگین چه میزان در شکل گیری مقالات علمی دیگر مؤثر هستند . به صورت تقریبی، اگر ضریب تأثیر یک مجله عدد ۲ باشد ، یعنی اینکه هر مقاله این مجله ، در شکل گیری ۲ مقاله علمی دیگر مؤثر بوده است . این تأثیر معمولاً بر اساس ارجاعاتی که به مقالات یک مجله داده می شود ، تعیین می شود . شاخص ضریب تأثیر به عنوان یک شاخص برای مقایسه کیفیت سطح مجلاتی که در یک حوزه علمی هستند ، به کارگرفته می شود .

 Desk Rejection

این اصطلاح ، هنگامی که مقاله ای را به مجله ای ارسال می کنید. در ابتدا این مقاله توسط سردبیر مجله مورد بررسی قرار می گیرد. سردبیر دو مسأله مهم را بررسی می کند:

۱) آیا مقاله به موضوعات مورد توجه مجله مرتبط است؟

۲) آیا مقاله از حداقل های کیفیتی لازم برای بررسی شدن توسط داورها برخوردار است؟

اگر پاسخ هر کدام از این سؤالات منفی باشد ، مقاله ما توسط سردبیر رد می شود و اصلا به مرحله داوری وارد نمی شود. در این حالت در اصطلاح می گویند که مقاله در همان ابتدا  روی میز سردبیر رد شده است یا به اصطلاح  Desk Reject شده است. در این حالت، معمولا سردبیر دلیل مردود شدن مقاله را به نویسنده می گوید.

  Cover Letter

این اصطلاح ، نامه ایست که به مقاله پیوست می شود و هدف از آن توضیح دادن مختصر اما جامع است البته راجع به کار انجام شده می باشد. در کاور لتر حتما عنوان مقاله باید ذکر شود. در کاور لتر نویسنده باید دلایل ارسال مقاله برای این ژورنال را توضیح دهد. همچنین نویسنده در کاور لتر توضیح دهد که چرا مقاله برای خوانندگان این ژورنال می‌تواند جالب باشد. علاوه براین نویسنده باید مطمئن باشد که کاور لتر مقاله حاوی اشتباهات املایی و انشائی نیست. مورد بعدی از اصطلاحات رایج در مقاله نویسی دوره مجله می باشد.

 Volume

این اصطلاح ، بعنوان مثال اگر عدد ۱۸ بود ، نشان دهنده ولیوم یا دوره یا جلد است. در بیشتر مجلات هر ساله فقط یک جلد چاپ می کنند ولی برخی مجلات چندین جلد در یک سال چاپ می کنند که چندان مرسوم نیست و در مورد مجلات کمی دیده می شود.

 Issue

از اصطلاحات رایج در مقاله نویسی، این اصطلاح بعنوان مثال اگر عدد ۶ است که  نشان دهنده ایشو یا شماره مجله است. معمولا مجلات در هر سال چندین شماره را چاپ می کنند که بسته به مجله این شماره ها از ۲ تا حتی در برخی مجلات ۳۴ ایشو است. البته تعداد مرسوم ایشو در مجلات ۴ ایشو یا ۶ ایشو است که به ترتیب فصلنامه یا دوماه نامه نامیده می شوند.

 ISSN

ISSN مخفف عبارت International Standard Serial Number است. این اصطلاح به عنوان اصطلاحات رایج در مقاله نویسی، معمولا مجلات و کتبی که دارای انتشار متوالی هستند از ISSN استفاده می کنند. ISSN هر مجله مختص آن مجله است.

برخی مجلات دارای دو ISSN هستند که یک ISSN مربوط به نسخه الکترونیکی آن و ISSN دیگر مربوط به نسخه هارد کپی آن است که البته نسخه هارد کپی معتبر تر است و در منابع علمی اگر بنا باشد که یک ISSN ذکر شود، ISSN هارد کپی ذکر می شود. لازم به ذکر است که ISSN شامل هشت حرف است که بین آن ها یک “-” هم قرار می گیرد مثلا ISSN الکترونیکی مجله Insct Science عدد ۷۹۱۷-۱۷۴۴ می باشد که با این عدد شناخته می شود. البته در برخی موارد عدد آخر که Check digit نامیده می شود می تواند عدد نباشد و به جای آن حرف x قرار بگیرد.

 DOI

DOI مخفف عبارت digital object identifier است. که این عدد نشان دهنده یک سند دیجیتالی است که به صورت آنلاین در اینترنت قرار گرفته است. معمولا مجلات معتبر قبل از چاپ رسمی مقاله در قالب جلد و شماره، مقاله را به صورت آنلاین بدون شماره جلد و شماره صفحه قرار می دهند.

این کار برای دسترسی سریع تر سایر افراد به مقاله هایی است که هنوز موقع چاپ آنها نرسیده است. معمولا در این شرایط شماره DOI به مقاله داده می شود که می توان موقع رفرنس دادن به مقاله آنلاین آن را ذکر کرد. توجه کنید که این عدد مختص به یک مقاله خاص و غیر قابل تکرار است.

 Journal

از ابتدایی ترین اصطلاحات رایج در مقاله نویسی است، این اصطلاح همان مجله است. ممکن است دو سالنامه، سالنامه، دو فصلنامه، فصلنامه، ماه نامه، هفته نامه باشد. پولی این عبارت در بیان آکادمیک ایران بیشتر بیانگر مجلات خارجی است! به طور کلی هر چه تعداد شماره های یک ژورنال کمتر باشد شانس پذیرش مقالات کمتر می شود و بر عکس. بنابراین تنها در صورتی مقاله خود را به سالنامه یا دو سالنامه ارسال کنید که یقین داشته باشید حرفی برای عرضه دارد.

 Submit

این اصطلاح یعنی شخصی که مقاله را به یک ژورنال ارسال کرده است و این اصطلاح جز اصطلاحات رایج در مقاله نویسی است که خیلی نشان نمی دهد که آیا شخص ارسال کننده یک مقاله نویس هست یا نه .

 manuscript

هنگام ثبت مقاله در مجلات خارجی به این مورد از اصطلاحات رایج در مقاله نویسی برخورد خواهید کرد. این اصطلاح دست نویس همان مقاله است که هنوز در جایی مورد چاپ قرار نگرفته است. وقتی مقاله یا دست نویس آن مورد داوری قرار گرفته و چاپ شد می توان با آن paper  یا article  گفت .

manuscript NO

این اصطلاح همان شماره دست نویس ارسالی می باشد. هنگامی که شخص مقاله خود را به ژورنال ارسال می کند کدی به مقاله اختصاص می یابد وشخص ارسال کننده جهت پیگری های بعدی قبل از هر چیز باید این کد یا شناسنامه مقاله را گزارش کند .

  Refereeing

این اصطلاح همان داوری کردن است. در این مرحله مقاله توسط داور (referee) یا داوران مورد داوری قرار می گیرد. این اصطلاح در برخی از ژورنال ها معادل همان  Review یا بررسی کردن است.

 Revise

این اصطلاح بر دونوع است که در بین اصطلاحات رایج در مقاله نویسی کمتر به گوش تان خورده:

مینور ریوایز (Minor Revise) و ماژور ریوایز  (Major Revise)  همانطور که از اسم آنها مشخص است. مینور یعنی زیاد ایراد نگرفتن از مقاله‌ و ماژور یعنی زیاد ایراد گرفتن از مقاله است .

در ماژور ریوایز یا اصلاحات اساسی ممکن است مقاله  بعد از اصلاحات مجددا به داور جهت تایید اصلاحات صورت گرفته ارسال گردد. ولی در مینور ریوایز معمولا اصلاحات توسط مدیر یا کارشناس اجرایی مورد بررسی قرار می گیرد بنابراین نویسنده مقاله همیشه و حتما بخش های اصلاح شده را با رنگ دیگر مشخص سازد.

 Resubmit

این اصطلاح از اصطلاحات رایج در مقاله نویسی در واقع همان ریواز است اما اگر مقاله خیلی ایراد داشته باشد ، با این تفاوت که زمانی مقاله ریواز خورد (حالا چه مینور و چه ماژور) بعد از اینکه ایرادات را اصلاح شد دیگر مقاله برای داوری مجدد ارسال نمیشود اما زمانی که  مقاله مجددا  رسابمیت میخورد، باید ایرادات را رفع کرده و مقاله را دوباره ارسال شود و بدین معنی است که مقاله بار دیگر باید کاملا  و دقیق داوری بشود.

 Accept

واژه اکسپت از مهمترین اصطلاحات رایج در مقاله نویسی است. این اصطلاح بدین معنی است که مقاله پذیرفته شده است ، البته کاراینجا تمام نمی شود ممکن است ژورنال پاراف (proof)  مقاله را از نویسنده  بخواهد .یعنی بعد از قالب بندی و قبل از چاپ جهت تأیید نهایی مشخصات، مقاله برای نویسنده مجددا توسط ژورنال ارسال می گردد.

منیو اسکریپت (manuscript) 

یکی از اصطلاحات رایج در مقاله نویسی که این اصطلاح دست نویس همان مقاله شماست که هنوز در جایی چاپ نشده است. وقتی مقاله و یا نوشته شما مورد داوری قرار بگیرد و چاپ شود به آن paper یا article گفته می شود.

منیواسکریپت نامبر(manuscript no)

شماره دست نویس ارسالی هست ، که وقتی شما مقاله ی خودتان رو در ژورنال ثبت می کنید ، یک کد به مقاله ی شما اختصاص پیدا می کند و شما برای پیگیری های بعدی قبل از هر چیز باید این کد یا شناسنامه مقاله رو گزارش کنید .

ویت ادیتور ( with Editor ) 

یعنی مقاله شما رسیده به دست سردبیر و داره دنبال شخص یا کسانی می گرده که قبول کنند مقاله ی شما رو داوری کنند .

آندر ریویو ( under Review)

از اصطلاحات رایج در مقاله نویسی است یعنی مقاله شما برای داوری زیر دست داور ها می باشد.

ریفرینگ یا ریفر کردن ( Refereeing)

مورد آخر از اصطلاحات رایج در مقاله نویسی ریفر کردن یعنی همون داوری کردن .

در نهایت امیدواریم از این پست در وب سایت گروه تحقیقاتی نخبگان برتر در مورد اصطلاحات رایج در مقاله نویسی استفاده کافی را برده باشید و برایتان مفید واقع شده باشد .

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 17 شهریور 1401 و ساعت : 04:55 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]