×

تفاوت پروپوزال و پایان نامه

5/5 - (1 امتیاز)

تفاوت پروپوزال و پایان نامه

دانشجویان پس از ورود به دانشگاه با مفاهیم مختلفی مواجه می شوند و ممکن است که برای آن ها سوالات مختلفی به وجود بیاید. به دلیل معرفی نکردن صحیح و دقیق هر یک از این مفاهیم در محیط دانشگاهی و یا محیط های کاری شاهد اشتباه گرفتن برخی از آن ها با یکدیگر هستیم. یکی از موارد رایج این است که دانشجویان تفاوت پروپوزال و پایان نامه را نمی دانند. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به این تفاوت این دو انداخته و در رابطه با آن ها توضیحاتی را به شما ارائه دهید. پس با ما همراه باشید تا تفاوت پروپوزال و پایان نامه  را به شما معرفی کنیم.

پروپوزال چیست

ابتدا به تعریف پروپوزال می پردازیم. پروپوزال در واقع طرح پیشنهادی شما است که برای موضوعات مختلف به هیئتی از افراد ارائه می دهید. شما باید در پروپوزال ارائه شده سعی کنید تا ایده و طرح خودتان را ثابت کرده و در رابطه با ایده و طرح پیشنهادی تان اطلاعات ارزشمندی را به افراد ارائه بدهید. به هر میزانی که یک پروپوزال ارائه شده ساده، شفاف و گویا باشد. به همان میزان شاهد جذب شدن افراد بیشتری به طرح خواهیم بود. همچنین پیشنهاد می شود پست آموزشی چگونه پروپوزال بنویسیم را مطالعه کنید.

پایان نامه چیست

پایان نامه که به تز یا رساله دانشجویی نیز شهرت دارد، در واقع یک گزارش علمی و مفصل از پژوهشی است. دانشجویان باید در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به منظور تکمیل کردن دوره تحصیلی خود ارائه داده و فرآیندهای مربوط به آن را انجام بدهند. معمولا گروهی از اساتید راهنما بر روی فرایند نگارش و انجام پایان نامه نظارت داشته و در انتها پایان نامه نوشته شده توسط دانشجویان مورد داوری و بررسی قرار خواهد گرفت.  پایان نامه باید کامل و مفصل باشد تا بتوان آن را یک پایان نامه خوب و کاربردی در نظر گرفت.

پروپوزال و پایان نامه

تفاوت پروپوزال و پایان نامه

فرق بین پروپوزال و پایان نامه

مطمئنا پس از آن که با مفهوم پایان نامه و پروپوزال آشنا شدید، درک نسبتا خوبی از تفاوت این دو مفهوم را پیدا کرده اید. با این حال اگر بخواهیم به تفاوت های بین پروپوزال و پایان نامه نگاهی بیاندازیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پایان نامه به صورت کامل و فصل بندی است، در صورتی که پروپوزال فصل بندی ندارد.

انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله

بحث پایان نامه

پایان نامه شامل بخش های مختلفی مثل یافته ها، بحث های نظری، تجزیه و تحلیل و… است. اما پروپوزال تنها یک طرح پیشنهادی بوده و چنین مواردی در آن وجود ندارد.

در نگارش پروپوزال افعال مضارع هستند، این در حالی است که برای نگارش پایان نامه باید از افعال گذشته استفاده کرد. پایان نامه ها معمولاً به صورت یک کتابچه حداقل ۱۰۰ صفحه ای هستند در حالی که پروپوزال یک گزارش علمی است که صفحات آن محدود بوده و همچنین نقشه راه را برای یک پژوهش مشخص می کنند. در پایان نامه باید صفحات ابتدایی مثل صفحه تشکر، تقدیم، چکیده و فهرست مطالب وجود داشته باشد در حالی که پروپوزال ها فاقد این دسته از موارد هستند.

تفاوت پروپوزال و پایان نامه در تجزیه و تحلیل

به منظور نگارش پایان نامه باید از آزمون های آماری و تحلیل های یافتگی استفاده کرد. در صورتی که در پروپوزال نیازی به استفاده از آزمون های آماری نیست و در واقع پروپوزال تنها نشان دهنده مسیر شما برای انجام یک تحقیق و پژوهش خواهد بود.

تفاوت پروپوزال و پایان نامه در نحوه ارائه

پایان نامه ها در نشستی که به جلسه دفاع مشهور است، در حضور دانشجویان، استادان راهنما، داوران، مشاوران و… برگزار شده و متن آن مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. در حالی که برای پروپوزال الزامی به برگزاری جلسه دفاع نیست.

تفاوت پروپوزال و پایان نامه در حجم مطالب

پایان نامه باید کامل، مفصل و بدون هیچگونه کم و کاستی باشد اما پروپوزال در واقع خلاصه ای از روند یک پژوهش است و تنها کافی است تا نکات بسیار مهم در آن ذکر شود و خلاصه نویسی در آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به دو مفهوم پایان نامه و پروپوزال انداخته و سعی کردیم در رابطه با هر یک توضیحاتی را به شما ارائه دهیم. پس از آن نگاهی به تفاوت پروپوزال و پایان نامه و بیان کردیم که به دلیل داشتن چه ویژگی هایی است که یک متن را جز دسته بندی پایان نامه یا پروپوزال قرار می دهیم.

 

منبع: گروه تحقیقاتی نخبگان برتر، آموزش روش تحقیق (نگارش پروپوزال ، انجام پایان نامه ، نگارش و چاپ مقاله)، آموزش دروس دانشگاهی

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 26 دی 1402 و ساعت : 07:09 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]