×

نوشتن پایان نامه تا دفاع

به این مطلب امتیاز دهید

نوشتن پایان نامه تا دفاع چه مراحلی دارد؟

پروسه نوشتن پایان نامه تا دفاع یکی از جذابترین و در عین حال مقاطع پر استرس دوران تحصیلی شما به حساب می آید. در این مطلب شما را با روش های اخذ و تدوین مقالات و دفاع از پایان نامه آشنا می کنیم. چرا که نوشتن یک پایان نامه با کیفیت موجب پیشرفت علمی یک کشور خواهد شد. گام اول در نوشتن پایان نامه تا دفاع، انتخاب موضوع پایان نامه است که در مقالات قبلی درباره آن توضیحاتی داده شد.

نوشتن پایان نامه

دو نکته از نکاتی که درباره انتخاب عنوان پایان نامه  باید رعایت شود در ادامه ذکر شده است. انتخاب عنوان از اهمیت بالایی بر خوردار است از این جهت که علاوه کوتاه بودن آن باید هدف کارتان را به خوبی مشخص نماید. ترجیحا از واژه هایی مانند برسی، ارزیابی و ارائه را در ابتدای عنوان های خود استفاده نکنید. در ادامه شما را با انتخاب استاد راهنما آشنا خواهیم کرد.

انتخاب مشاور و استاد راهنما

پروپوزال و سابقه تحقیق خود را به طور کامل با یکی از اساتید متخصص در رشته مورد نظر به اشتراک بگذارید. البته در این انتخاب باید توجه داشته باشید که استاد مورد نظر ظرفیت اخذ دانشجو داشته باشد تا شما هم به عنوان دانشجو ایشان معرفی شوید. یکی از استادها باید تمام وقت یا پاره وقت ظرفیت خالی داشته باشند. ضمنا در صورتی که سقف پذیرش ایشان پر شده باشد امکان اخذ دانشجو ندارد.

دانشجو باید توجه داشته باشد قبل از برنامه ریزی و هماهنگی انتخاب موضوع برای نوشتن پایان نامه با استاد مورد نظر از تعداد پایان نامه های زیر نظر ایشان اطلاعات کسب نماید. از این رو در صورت عدم رعایت این نکته مسولیت عواقب این موضوع هم بر عهده دانشجو هم استاد می باشد. استاد راهنما می تواند شما را در انتخاب مشاور راهنمایی کند.

تکمیل فرم تایید و ارجاع به مدیر تخصصی رشته

همان طور که گفته شد در گام اول نوشتن پایان نامه دانشجو عنوان پایان نامه خود را پیشنهاد می دهد. موضوع نباید تکراری باشد از این رو می تواند با مراجعه به سایت پایگاه پایان نامه های مرتبط و سرچ کردن کلمات کلیدی از این موضوع مطمئن شوید. لازم به ذکر است چاپ این نتیجه و پیوست آن به موضوع پایان نامه بسیار مهم است. دانشجو موضوع پایان نامه را به مدیر گروه اطلاع می دهد و پس از تایید ایشان دو هفته زمان دارد تا پورپوزال خود را تهیه و تنظیم نماید.

تهیه پروپوزال برای نوشتن پایان نامه

فرم پیشنهاد تحقیق پایان نامه که دانشجو با هماهنگی استاد راهنما بر اساس موضوع پایان نامه تهیه می کند را پروپوزال می نامند. به نوعی می توان این پروپوزال را پیش نویس پ‍ژوهشی نامید. چرا که در آن موضوعی که برای نوشتن پایان نامه خود انتخاب کرده اید معرفی می شود. در این متن مواردی همچون بیان مساله، اهداف، روش کار، سوابق تحقیق و … ذکر می شود.

آماده سازی پروپوزال زیر نظر  مشاور و استاد راهنما انجام می شود و برای ارائه آن در شورای تخصصی، پروپوزال را به مدیر گروه مربوطه می دهند. این فرم با فرمت مشابه برای تمامی رشته ها استفاده می شود و مبنای تایید موضوع پژوهش شما می باشد. اما گاهی ممکن است شکل آن متناسب با رشته تحصیلی اندکی متفاوت باشد. در این قسمت علاوه بر موارد گفته شده پژوهش هایی که در گذشته بر روی موضوع انجام شده و نتایجی که پیش بینی می کنید را ذکر نمایید.

نوشتن پایان نامه تا دفاع

ارائه پروپوزال

رزومه تحصیلی چه در زمینه آموزشی و چه پژوهشی را به همراه کپی از آخرین مدرک تحصیلی برای استادان راهنما و مشاور ارسال نمایید. کپی کارت ملی، صفحه اول شناسنامه ،صفحه اول دفترچه بیمه و آخرین حکم کار گزینی استاد راهنما به ناظر تحصیلات تکمیلی ارائه داده می شود شماره حساب بانکی استاد نیز به منظور پرداخت حقوق به امور پژوهشی داده می شود. با دریافت فرم پیشنهاد پروژه یا پروپوزال و تکمیل آن سعی کنید که نشان دهید شما شایسته ترین شخص برای نوشتن پایان نامه هستید و اکنون بهترین زمان برای انجام این پروژه است.

از مواردی که در این فایل ذکری می شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود.

شفاف بودن موضوع تحقیق

روشن بودن شیوه و نتایج تحقیق

امکانات مورد نیاز نوشتن پایان نامه تا دفاع

نکته مهمی که در فرایند نوشتن پایان نامه تا دفاع باید در نظر بگیرید تا دچار مشکل نشوید این است که امضا ها به صورت کپی و اسکن و.. قابل پذیرش نیستند. در ضمن پروپوزال ناقص (بدون امضا هر یک از اساتید راهنما و مشاورین) قابل پذیرش نمی باشد. به سرانجام رساندن پروسه نوشتن پایان نامه تا دفاع از آن بدون شک بهترین دوره دوران تحصیلات شما می باشد.

در بیان تاریخچه تحقیق حتماً تعدادی از تحقیق‌های انجام شده در سال‌های اخیر را ذکر کنید.

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 14 شهریور 1401 و ساعت : 04:47 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]