×

طبقه بندی تحقيق بر مبنای هدف

به این مطلب امتیاز دهید

طبقه بندی تحقيق بر مبنای هدف چگونه است؟

طبقه بندی تحقيق بر مبنای هدف

طبقه بندی تحقيق بر مبنای هدف

با هر تحقيق، تلاشي سيستماتيک و روش مند به منظور دست يافتن به پاسخ يک پرسش يا راه حلي براي يک مسأله است. با توجه به اينکه پرسش ها و مسأله ها ماهيت هاي گوناگوني دارند، لذا مي توان بر پايه چگونگي اين پرسش ها و مسأله ها تحقيقات را طبقه بندي نمود. به عبارت ديگر در طبقه بندي تحقيقات برحسب اهداف، قبل از هر چيز بر “ميزان کاربرد مستقيم يافته ها و درجه تعميم پذيري آنها در شرايط ديگر توجه مي شود” .

بايد توجه داشت که طبقه بندي تحقيقات بر اساس نوع هدف شان ضرورتاً به معناي وجود مرزهاي مشخص و دقيقي بين انواع تحقيقات نيست، بلکه اکثر اين تحقيقات در يک امتداد قرار دارند و با هم وابستگي هاي مفهومي دارند. براي مثال، تحقيقات بنيادي زيربنايي براي تحقيقات کاربردي است.

در اينکه چه نوع تحقيقاتي جز اين طبقه بندی قرار مي گيرند تفاوت هايی ديده  مي شود، در اينجا تلاش شده است تا ترکيبي از اين طبقه بندی تحقيق بر مبنای هدف آورده شود. به طور مثال در طبقه بندي هاي جديد به واژه تحقيقات بنيادي و کاربردي، اصطلاحات تحقيقات استراتژيک تحقيقات ماموريت گرا و بينش گرا مطرح شده است.

 

تحقيقات بنيادي (پايه)   

در طبقه بندی تحقيق بر مبنای هدف، تحقيقات پايه در انتزاعي ترين شکل خود، به منظور ايجاد و پالايش نظريه ها صورت مي گيرند. در اين نوع تحقيقات، مسأله از حوزه اجرايي واقعي ناشي نشده است. هدف اساسي اين نوع تحقيقات آزمون نظريه ها، تبيين روابط بين پديده ها و افزودن به مجموعه دانش موجود در يک زمينه خاص است. تحقيقات بنيادي به کشف قوانين و اصول علمي مي پردازد و در صدد توسعه مجموعه دانسته هاي موجود درباره اصول و قوانين علمي است.

 

ویژگی های تحقيقات بنيادي

 تحقيقات (بنيادي) پايه داراي مشخصه هاي زير هستند:

کسب شناخت هاي کلي

ثبت و ضبط جامع

استفاده ترکيبي از روش ها

مدت دار بودن

 

تحقيقات کاربردی

تحقيقات کاربردي تحقيقاتي هستند که نظريه ها، قانونمندي ها، اصول و فنوني که در تحقيقات پايه تدوين مي شوند را براي حل مسائل اجرايي و واقعي بکار مي گيرد. اين نوع تحقيقات بيشتر بر موثرترين اقدام تاکيد دارند و علت ها را کمتر مورد توجه قرار مي دهند. اين تاکيد بيشتر بواسطه آن است که تحقيقات کاربردي به سمت کاربرد عملي دانش هدايت مي شود”.

 

در این پست به طبقه بندی تحقيق بر مبنای هدف اشاره شد. چنانچه در طبقه بندی تحقیق خود سوالی داشتید با ما تماس بگیرید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 27 تیر 1401 و ساعت : 10:01 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]