×

چگونگی استفاده از تصویر و شکل در متن پژوهش

به این مطلب امتیاز دهید

چگونه میتوانیم از تصویر و شکل در متن پژوهش استفاده کنیم؟

تصویر و شکل در متن پژوهش

تصویر و شکل در متن پژوهش مانند جدول، نمودار، نقشه، طرح و عکس مورد استفاده قرار می گیرد. هر کدام از این تصاویر باید خوانا، دقیق و مرتب باشند. هرکدام از این تصاویر باید مفهوم خود را به خواننده برسانند.خواننده باید بتواند تمامی اطلاعات مورد نیاز را با دیدن تصاویر تجزیه و تحلیل کند. شماره گذاری تمامی شکل ها به این صورت می باشد که با یک خط فاصله از یکدیگر جدا می شوند. عددی که در سمت چپ قرار دارد شماره شکل مورد نظر هست و عددی که در سمت راست قراردارد نشانه شماره فصل می باشد.

🎓 انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله 📝

جداول

هر جدول را ردیف، ستون و عنوان تشکیل می دهد. از موارد ضروری که در جدول باید قرار بگیرد می توان به پانویس و علامت های اختصاری اشاره کرد. محل قرار گرفتن پانویس در پایین هر جدول می باشد. توضیح و شماره جدول در وسط و یا گوشه سمت راست در بالای جدول قرار دارد.

نمودارها

یکی دیگر از موارد تصویر و شکل در متن پژوهش، نمودارها می باشند. در واقع نمودارها دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻫﺎي ﯾﮏ ﻣﺘﻐﯿﺮ را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﯾﮏ ﯾﺎ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮ دﯾﮕﺮ ﺑﺎ ﺧﻂ ﯾﺎ ﻧﻘﻄﻪ نمایش می دهند. شماره و عنوان نمودارها در زیر آنها قرار دارد.

شکل

تصویر و شکل در متن پژوهش برای نشان دادن یک اتفاق و یا یک شیء استفاده می شود. هر گاه قسمت خاصی از عکس مد نظر باشد باید آن قسمت بیشتر در معرض دید باشد.

نقشه

در پایان نامه اولین نکته در مورد نقشه این است که ﺑﺎﯾﺪ ﺗﺎ ﺣﺪ اﻣﮑﺎن ازبه کاربردن ﺻﻔﺤﻪ های بزرگ مانند نقشه ها در پایان نامه خودداری کرد. در مجموع تمامی تصاویر اعم ازجداول و نمودارها باید مرتب و مستقل و خوانا باشند تا خواننده با دیدن آنها اطلاعاتی کسب کند. ﺷﻴﻮه ارﺟﺎع ﺑﻪ ﺟﺪول، ﻧﻤﻮدار ﻳﺎ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺑﺎ ﺷﻤﺎره آن ﻫﺎ در داﺧﻞ ﻣﺘﻦ صورت می گیرد.

در این پست به انواع تصویر و شکل در متن پژوهش اشاره شد. چنانچه در زمینه ویراستاری و موارد مشابه سوالی داشتید با ما در تماس باشید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 22 تیر 1402 و ساعت : 10:58 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]