×

انواع نمونه گیری در پژوهش

به این مطلب امتیاز دهید

انواع نمونه گیری در پژوهش چگونه است؟

انواع نمونه گیری در پژوهش

در پست های قبلی به شرح جامعه آماری پرداختیم. اشاره کردیم که به دلیل بالا بودن حجم جامعه آماری گاهی اوقات مجبوریم از نمونه آماری استفاده کنیم. در ادامه پست های آموزشی گروه تحقیقاتی نخبگان برتر به انواع نمونه و روش های نمونه گیری در پژوهش می پردازیم. پس با ما همراه باشید

نمونه گیری

به انتخاب تعدادي از افراد از يك جمعيت مشخص و تعريف شده نمونه گیری گفته می شود. علت هایی که باعث می شود از نمونه گیری در پژوهش استفاده شود:

  1. به دلیل پرهزینه بودن
  2. زمانبر بودن

 

خصوصیت های نمونه

1.اندازه و حجم منطقی و معقولی داشته باشد.

2.مصرف و یا نماینده جمعیتی باشد که از آن به دست آمده است.

روش های نمونه گیری عبارتند از نمونه گیری احتمالی و نمونه گیری غیراحتمالی

نمونه گیری احتمالی

در این نمونه گیری هدف محقق اندازه گیری متغییرها در نمونه و انتقال آن به جامعه می باشد. در نمونه گیری انتخاب بر اساس شانس می باشد. شانس مساوي براي انتخاب شدن هر يك از واحدهاي نمونه وجود دارد. نمونه گیری احتمالی شامل چند روش نمونه گیری است که عبارتند از:

الف) نمونه گيري طبقه اي

ب) نمونه گيري خوشه اي

ج) نمونه گيري تصادفي سيستماتيك

د) نمونه گيري چند مرحله اي

ه) نمونه گيري تصادفي ساده

نمونه گیری طبقه ای

در این نمونه گیری در پژوهش افراد جامعه را باتوجه به خصوصیات خاصی که دارند تقسیم بندی می کنیم. سپس نمونه را با توجه به تعداد مورد نیاز و متناسب با جمعیت هر یک از طبقات انتخاب می کنیم. در این نمونه گیری به روش تصادفی و سیستماتیک افراد جامعه را انتخاب می کنیم.

نمونه گيري خوشه اي

در این نمونه گیری یک نمونه تصادفی از گروه ها و یا خوشه هایی از افراد می گیرند. در این مرحله فهرستی از خوشه ها تهیه می کنیم و به روش تصادفی نمونه را تعیین می کنیم. در آخر به مطالعه و بررسی افراد در هر یک از خوشه ها می پردازیم.

نمونه گيري تصادفي سيستماتيك

در اين روش تعداد نمونه مورد نياز ( n) ، از كل جامعه آماري (N) انتخاب مي گردد. ابتدا فاصله نمونه گيري ( K) را به صورت زير محاسبه مي كنيم :

تعداد اعضاي جامعه مورد مطالعه = K
تعداد اعضاي نمونه
سپس بين عدد 1 تا K يك عدد به طور تصادفي انتخاب ميكنيم و بعد واحدها يا افراد بعدي را با فاصله K از عدد مذكور انتخاب مي نماييم. در اين روش حتماً تهيه ليست از جامعه مورد مطالعه قبل از همه لازم است.

نمونه گيري چند مرحله اي

در این نمونه گیری در پژوهش به طور تصادفی یک نمونه از خوشه های موجود انتخاب می کنیم. در مرحله ی بعد از افراد هر خوشه به صورت تصادفی انتخاب می کنیم.

نمونه گيري تصادفي ساده

در این نمونه گیری در پژوهش تمامی موارد برای انتخاب شدن شانس یکسانی دارند. قوانین احتمال مشخص می کند که کدام واحد ها از جمعیت مادر انتخاب شده است. انتخاب به دو صورت می باشد از طریق قرعه کشی و یا از طریق استفاده از جدول اعداد تصادفی.

نمونه گيري غير احتمالي

این نوع نمونه گیری در پژوهش زمانی به کار می رود که در انتخاب نمونه روش تصادفی به کار نرود وبه دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از نمونه گیری سهمیه ای و آسان.

نمونه گيري سهميه اي

در این نمونه گیری سهمیه ای برای گروه های جامعه در نظر گرفته می شود.روش انتخاب به صورت غير احتمالي و از بين افراد در واحدهاي در دسترس است.

نمونه گيري آسان

روشي از نمونه گیری در پژوهش است كه براي سهولت و آساني كار از افراد و واحدهايي در نمونه مورد مطالعه استفاده مي گردد كه در زمان مطالعه در دسترس هستند.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 21 تیر 1401 و ساعت : 10:56 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]