×

نکته هایی که باید در مقاله رعایت کنیم

به این مطلب امتیاز دهید

نکته هایی که باید در مقاله رعایت کنیم

نکاتی که در مقاله باید رعایت شود

 

1- فرايند «تفكر»

تفكر، تلاش براي معلوم كردن مجهول با استفاده از علوم موجود است. محتوايي يك پژوهش درست کردن و تحلیل مناسب افکار خویش در جهت استفاده بهینه از مطالب ذهن خویش به شمار می رود.

2- منطقي بودن

منطق كه راه درست ضروري يك پژوهش است و محقق بايد شايستگي لازم را در استدلال آوردن، تحليل محتوا و نتيجه گيري داشته باشد. استنباط هاي قياسي و استقرايي، روش هاي مختلف نمونه برداري از ويژگي هاي منطقي يك پژوهش علمی است كه دقت در آن کمک فراوانی به محتوای تحقیق می کند.

3- انسجام و نظام دار بودن در یک مقاله

مرتبط بودن اجزاي مختلف پژوهش و نیز متناسب بودن آنها با عنوان مقاله و ارتباط عناوين فرعي از جمله مواردي است كه در نظم دار شدن تحقیق موثر می باشد.

4- تراكمي بودن

هدف پژوهش پاسخ به سئوال هايي است که همچنان ناشناخته باقی مانده است. پژوهش علمي بايد به كشف دانش جديد در مقاله، و براي تكميل دانش، صورت پذيرد. هدف اصلي يك پژوهش، كشف يا تكميل سواد مردم اجتماع می باشد. و تکرار متن ها و جملات تکراری از کیفیت و کمیت تحقیق کاسته و سبب اختلال در این امر خطیر می شود.

5- نوآوری

هر مقاله باید یک نوآوری را مطرح نموده و آن را به زبانی، خواننده پسند ارائه نماید. از دیدگاه تئوری‌پردازی، چهار نوع روش تحقیق برای نوآوری داریم. بسط یا بهبود تئوری های موجود، مقایسه دیدگاه های تئوریکی مختلف، بررسی پدیده ‏ای خاص با استفاده از دیدگاه های تئوریکی مختلف و بالاخره بررسی پدیده ‏ای مستند و تکراری (تحقیقی که قبلاً انجام شده است) در محیط و شرایطی جدید. یک پژوهش ترویجی عموماً در گروه های اول و دوم قرار می گیرد. ساده ترین راه کشف یک نوآوری و نوشتن تحقیق در مورد آن، رجوع به تیتر برای تحقیقات آینده مقالات دیگران است. البته ممکن است بر حسب مهارتی که کسب می کنید؛ خود نیز به طرح عنوان پژوهش اقدام کنید.

6- تشریح دقیق یافته های تحقیقی

در این قسمت نتایج بدست آمده از پژوهش ذکر می شود. نتایجی کلیدی مطالعه باید با کلمات روان و دقیق و بدون بزرگ نمایی ذکر شود. از روش های مختلفی برای ارائه نتایج استفاده می شود. استفاده از اعداد، جداول و نمودارها کمک ارزنده ای به ارائه مطلب بطور ساده تر می نماید. اما لازم است داده های جداول و نمودارها، به طور کامل تشریح شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. در مواردی که از روش ها و آزمون های آماری برای بررسی نتایج و تحلیل داده ها استفاده شده باشد، باید نوع آن نیز ذکر شود. هر نوع قصور در این زمینه می تواند ضربه سنگینی به کل بحث وارد نماید.

7. وحدت زمان

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در زمینه تألیف مقاله علمی تحقیقی مدنظر محقق قرار گیرد؛ وحدت زمان است. نویسنده باید زمان پژوهش را از ابتدا تا به انتها ثابت نگاه دارد. مقايسه های تاريخی و ارجاع به گذشته از باب نمونه و استدلال مانعی ندارد اما سير بررسی بايد مربوط به يک زمان مشخص باشد. البته در مباحث تاریخی این اصل معنای دیگری می یابد که بر اساس روش خاصی که در متن به کار گرفته می شود، متغیر است.

8. وحدت مکان

جامعه نمونه و بررسی موضوع در مكان و محدوده خاص بايد در كل مقاله ثابت باشد. طبیعتاً وقتی شما به تحقیقی میدانی دست می زنید باید داده هایتان را از محل واحدی تهیه نمائید تا متغیّرهای دخیل در این داده ها فرق چندانی نکند. چرا که تعدد متغیر باعث می شود تا نتایج اخذ شده معتبر نباشند و به همین دلیل تأکید بر وحدت مکان در پژوهش است.

9.وحدت موضوع مقاله

اولین نکته مهم در زمینه نگارش مقاله علمی، وحدت موضوع پژوهش است. وحدت موضوع پژوهش به عدم کثرت موضوعات مورد بحث در متن تحقیق اشاره دارد. به عبارت دیگر پژوهش باید درباره موضوعی واحد بحث نماید و از زیاد کردن مباحث اجتناب ورزد. تحقیق باید حول یک موضوع مشخص نوشته شود. عدم رعايت اين نكته از انسجام محتوايی موضوع می كاهد.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه –  انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 17 تیر 1401 و ساعت : 10:29 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]