×

نکات مهم در پروپوزال نویسی

به این مطلب امتیاز دهید

نکات مهم در پروپوزال نویسی ارشد و دکتری

نکات مهم در پروپوزال

نگارش پروپوزال

برای دانستن نکات مهم در پروپوزال نویسی باید مفهوم پروپوزال را درک کنید. در واقع می توان گفت پروپوزال یک طرح پیشنهادی است برای برآورده کردن یک نیاز مطرح می گردد. در هنگام نگارش پروپوزال باید موقعیت و دانش مخاطب در نظر گرفته شود. در ابتدای پروپوزال می توان یک مقدمه اجرایی به زبان ساده بیان کرد. در ادمه به نکات مهم در پروپوزال نویسی اشاره می کنیم.

در نگارش پروپوزال به نکات زیر توجه کنید:

  • محتوای مطالب نباید کپی از مطالب دیگران باشد. این کار نوعی سرقت علمی محسوب می شود
  • موضوع پیشنهادی باید بروز باشد. نوآوری ذکر شده در پروپوزال باید قوی و دست نخورده باشد. این مسئله ارتباط مستقیمی با موضوع پژوهش دارد
  • در ذکر مطالب به منابع بروز و قوی اشاره کنید. استفاده از منابع دست چندم اعتبار مطالب شما را پایین می آورد.
  • به کمیت هم توجه کنید! تعداد صفحات پروپوزال با توضیحات مفصل نشان دهنده میزان مطالعه پژوهشگر می باشد.

تعریف عملیاتی پروپوزال

تعریف عملیاتی پروپوزال عباتند از امتیاز و یا نمره ای که توسط بخش بررسی مطالعات در یک نهاد یا مؤسسه به پروپوزال داده می شود. کیفیت پروپوزال به سه عامل بستگی دارد:

1.کیفیت پروپوزال.

2.کیفیت نگارش.

3.محتوای خوب

با به کار بردن تکنیک های منطبق بر آخرین پیشرفت های علمی می توان محتوای علمی قوی تولید کرد. چکیده از قسمت های مهم پروپوزال محسوب می شود. در مجموع یک پروپوزال قوی باید با تمامی افرادی که آن را داوری می کنند ارتباط برقرار کند و مختص یک موضوع خاص و یا افراد خاص نباشد. مطالبی که در پروپوزال عنوان می شود باید دقیق و واضح باشد.

 

مراحل پروپوزال نویسی

یکی از نکات مهم در پروپوزال نویسی دانستن مراحل آن می باشد. مراحلی که باید برای انجام پروپوزال مناسب انجام دهید عبارتند از:

  1. در ابتدا باید مخاطبین خود را مشخص نمایید. به عنوان مثال تحصیلات تکمیلی دانشگاه برای پایان نامه های ارشد و دکتری فرمت مشخصی دارد. اگر فرمت مشخصی مد نظر ندارید می توانید با توجه به نیاز خودتان تعریف نمایید.

2. زمان و هزینه زیادی صرف نوشتن پروپوزال رسمی می شود. این پروپوزال توسط یک سازمان بررسی می شود. برای نوشتن پروپوزال باید وقت کافی صرف کنید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

3. تنها مطرح نمودن یک ایده خوب برای نوشتن پروپوزال کافی نیست. برای اینکه یک ایده خوب به پروپوزال مناسب تبدیل شود باید مسیری طی شود.

در این پست به نکات مهم در پروپوزال نویسی اشاره شد. چنانچه در مراحل نگارش پروپوزال نیاز له کمک داشتید. با ما در تماس باشید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 21 تیر 1401 و ساعت : 10:08 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]