×

منظور از روش در مقاله نویسی چیست

به این مطلب امتیاز دهید

قسمت روش در مقاله نویسیمنظور از روش در مقاله نویسی چیست

روش

هدف اساسي از بيان روش در مقاله نویسی آن است كه به گونه اي دقيق، چگونگي انجام پژوهش، گزارش گردد تا خواننده بتواند آن را تكرار نمايد و همچنين درباره اعتبار نتايج داوري كند؛ بنابراين مؤلف بايد همه مراحل اجرا، از جمله آزمودني ها، ابزارهاي پژوهش، طرح پژوهش، روش اجرا و روش تحليل داده ها را بيان كند.

الف) آزمودني ها

جامعه مورد مطالعه و ويژگي ها و مشخصات آن از نظر تعداد، سن، جنسيت، ميزان تحصيلات و… همچنين چگونگي انتخاب آن ها و در صورت گروه بندي شدن تعداد گروه ها و مقدار افراد هر گروه به عنوان بخشی از روش در مقاله نویسی بيان مي شود.

ب) ابزارها

ابزارهاي آزمايش، مثل پرسشنامه، تست و… پس از آن بيان مي گردد. چنانچه ابزار سنجش، يك وسيله مشهور و استاندارد شده باشد، اشاره به نام آن كافي است، اما اگر يك مقياس خودساخته باشد، بايد چگونگي طراحي و تهيه آن و شواهد مربوط به اعتبار و روايي بودن آن در بخش روش در مقاله نویسی گزارش شود.

طرح پژوهش

به نقشه كار پژوهشگر براي حل مسئله پژوهش، طرح گفته مي شود. ابتدا متغيرهاي مستقل، وابسته و تعديل كننده و… بيان مي شود، سپس طرح هاي پژوهشي، مثل طرح تك آزمودنيِ پيش تست- پس تست، تحليل واريانس عاملي و… ، كه در روش به كار گرفته شده، بيان مي شود. همچنين تكنيك هاي كنترل متغيرهاي نامربوط و ناخواسته، مانند تصادفي ساختن، همتاسازي و غيره مورد توجه قرار مي گيرد.

د) شيوه اجرا

در اين قسمت از روش در مقاله نویسی، همه مراحلي كه آزمودني و آزماينده در طول مطالعه انجام داده اند، به صورت گام به گام تشريح مي گردد. گردآوري داده ها، دستورالعمل هاي اجراي پژوهش، چگونگي تشكيل گروه هاي آزمايشي و كنترل، چگونگي اجراي آزمايش و شيوه ثبت پاسخ ها و امثال آن، به طور خلاصه و دقيق توضيح داده مي شود.

ج) تحليل داده ها

در اين قسمت چگونگي طبقه بندي، مرتب كردن، خلاصه كردن و تحليل كردن داده ها بيان مي شود؛ همچنين روش هاي آماري توصيفي به كار گرفته شده مثل فراواني ها، درصدها، نمودارها، مقادير مركزي و پراكندگي؛ و روش هاي آماري استنباطي، مثل اجراي آزمون t ،z ياf ،استفاده شده در تحقيق بيان مي گردد.

 

<strong>منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال</strong>

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 17 تیر 1401 و ساعت : 10:58 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]