×

طیف ها و مقیاس ها در پژوهش

به این مطلب امتیاز دهید

طیف ها و مقیاس ها

طیف ها و مقیاس ها

در نگارش مقاله یا پایان نامه وقتي قرار است به سنجش طرز تلقي ها و نگرش ها پرداخته شود، پديده مورد تحقيق عيني و ملموس نيست و زود مشخص مي گردد كه هزينه هاي بسيار صرف شده و داده هاي غير واقعي بدست آمده است، يا آنكه داده هاي بدست آمده فاقد دقت و حساسيت هستند. بنابراين، وقتي قرار است تحقيقي در باب وجهه فرد يا افرادي نزد فرد يا گروهي ديگر به عمل آيد، مي توان صرفاً پرسيد:

آيا او (آنها) را دوست داريد؟ اين سؤالي عاميانه است ونياز به آمزش روش تحقيق نيز ندارد. پاسخ هايش نيز حائز  ارزش بالايي نيستند در يك سطح بالاتر مي توان از مقياسها سود جست : نظر شما در باره فلان فرد يا گروه چيست؟ اینجاست که در پاسخ از طیف ها و مقیاس ها استفاده می شود.

  بسيار موافقم    موافقم     نظري ندارم   مخالفم   بسيار مخالفم  

ایراد مقیاس ها

اما طیف ها و مقیاس ها نيز بدرستي واقعيت حساس ذهني را به سنجش نمي نهند از جانبي اين امكان هست كه پاسخگو از اظهار عقيده درست خود به ملاحظاتي (نظر امنيت و ….) بازماند، از جانب ديگر، معلوم نيست كلمات تا چه حد بر معنايي وعمق دارند، يعني بدرستي نميدانيم وقتي فردي مي گويد با افراد فلان گروه مخالفم، دقيقاً تا چه حد مخالف است؟ آيا مي خواهد افراد آن گروه از حضور موقت در جمع او باز ايستند، يا آنكه حاضر است يك يك آنان را بدار زنند.

در راه ساختن سنجه هاي طیف ها و مقیاس ها، برابر كردن فاصله هاي آنان، اندازه گيري ميزان حساسيت و دقت در سنجه، كارآيي و همسازي سنجه ها با يكديگر و ضريب اطمينان يك يك سنجه ها تلاشهاي فراواني صورت گرفت، تا آنجا كه اوزگود كوشيد تا به عمق روان راه يابد و درصد شناخت و سنجش ايده، انديشه و بازتابي بود كه شنيدن يا ديدن يك كلمه در درون انسان فراهم مي آورد.

او مي دانست كه ذهن هر انسان ساختاري خاص خود دارد و برخورد كلمه، عبارت يا هر سنجه خارجي، با آن ، آميزه اي ممتاز و منحصر بفرد پديد مي آورد، همينطور او مي دانست كه بسياري از موارد با يك كلمه كمتر مي توان زواياي تاريك ذهن را روشن ساخت، از اين رو كوشش هايي در راه شناخت با كلمات، سپس با عبارت ناقص و بعد از آن با عبارات كامل صورت گرفتند .

در پست های دیگر به بررسی و نحوه سنجش طیف ها و مقیاس ها پرداخته شده است. چنانچه در این زمینه نیاز به راهنمایی داشتید روی کمک ما حساب کنید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 19 تیر 1401 و ساعت : 03:32 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]