×

تفاوت های فرضيه های آماری و پژوهشی

به این مطلب امتیاز دهید

تفاوت های فرضيه های آماری و پژوهشی چیست؟

تفاوت های فرضيه های آماری و پژوهشی

فرضيه های آماری و پژوهشی

فرضیه یکی از مراحل ابتدایی کار است. قبل از گردآوری داده ها سوالاتی در ذهن محقق جرقه خواهد زد و خودش پاسخ های فرضی برای آنها در ذهن دارد. پاسخ های فرضی و اولیه محقق بدون اینکه در نظر بگیرد درست است یا اشتباه فرضیه نامیده می شود. محقق پس از گردآوری داده ها تنها حدس و گمان می زند و راجع به پاسخ های فرضی ذهنی خود اطمینانی ندارد.

بنابراین در آن شرایط فرض ذهنی خود و فرضی غیر از آن را با احتمال برابر عنوان می کند که برای این کار و آزمودن هر فرضیه ، آن را به صورت فرضیه های صفر و یک مطرح کند. در ادامه به تفاوت های فرضيه های آماری و پژوهشی نیز اشاره خواهد شد.

فرضیه صفر اصل

فرضیه صفر اصل را بر این قرار می دهد که بین متغیرهای مورد مطالعه، اختلاف یا ارتباط معنی داری وجود ندارد. فرضیه صفر به یک روش آماری تعبیر و تفسیر نتایج مربوط می شود که روابط استنباط شده درباره متغیرهای مربوط به یک نمونه را به خصائص یک جامعه ربط می دهد. در فرضیه صفر چنین استدلال می شود که تفاوت های مشاهده شده یا روابط، صرفا نتیجه اشتباهات تصادفی در مراحل نمونه گیری است.

اگر محقق فرضیه صفر را رد کند فرضیه تحقیق را می پذیرد، بنابراین نتیجه می گیرد که رابطه متغیرهای مورد مشاهده احتمالا بقدری زیاد است که نمی تواند آنرا به اشتباه نمونه گیری نسبت داد. برای توضیح تفاوت های فرضيه های آماری و پژوهشی لازم است هر دو مورد تعریف شود.

.

فرضیه تحقیقی و فرضیه آماری

در تفاوت های فرضيه های آماری و پژوهشی باید گفت فرضیه از دو جنبه در پژوهش مطرح می شود؛ يک فرضيه آماري معمولاً گزاره اي است درباره يک يا چند توزيع جامعه (بويژه درباره يک يا چند پارامتر) که بوسيله آن مي توان کيفيت يا کميت يک صفت را  در جامعه پيش بيني کرد.

اين گونه فرضيه ها با آن که معرف يک نوع پيشامد است همواره دو وجه مکمل دارد

1- بيان کيفيت صفت مورد آزمايش در شرايط تصادفي (فرضيه نبودن تفاوت يا نبودن ارتباط )

2- بيان نتايج آزمايش در شرايط غير تصادفي (فرضيه تفاوت واقعي متأثر از عوامل مورد پژوهش)

اما فرضيه علمي حدسي است زيرکانه درباره نتيجه پژوهش، معمولاً گزاره اي است درباره پديده ها، روابط ميان آنها.

و پايه های بنيادی آنها و در شرايط مطلوب و ايده آل همان پيش نويس قانون است به هر نوع گزاره بدين سبب فرضيه گفته مي شود که به موقعيتی که امکان درست بودن آن هست اطلاق مي گردد “فرضيه آماري” معمولاً از طريق فرضيه هاي علمي بوجود مي آيد، رشد مي کند يا از مفاهيم ضمني آن مايه مي گيرد، اما هرگز با آنها يکي نيست.

در این پست به تفاوت های فرضيه های آماری و پژوهشی اشاره شد. چنانچه در تدوین فرضیه سوالی داشتید با ما تماس بگیرید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 4 مرداد 1401 و ساعت : 11:17 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]