×

مهارت‌ هایی ضروری برای نوشتن مقاله خوب

5/5 - (3 امتیاز)

مهارت‌ هایی ضروری برای نوشتن مقاله خوب کدام اند؟

برای نوشتن یک مقاله خوب چه مهارت‌هایی ضروری است؟

مهارت‌هایی ضروری

موفقیت در انتشار مقاله های علمی و پژوهشی و بهره مندی مؤلف آن از دانش تخصصی دربارۀ موضوع مورد مطالعه و تسلط بر مبانی نگارش، مستلزم آگاهی از قواعدی است که آشنایی با این قواعد از طریق آموزش اصول مقاله نویسی و ممارست در امر نگارش حاصل می شود.

مطالعات غیر منظم حتی در موضوع خاص وقت تلف کردن است. مطالعات باید در راستای تهیه پلان و همراه با یاد داشت باشد. بهترین منبع برای الگو گیری در تهیه پلان، کتاب ها هستند نه مقالات، که اگر دو یا سه و یا چند کتاب بخوانید چارت اصلی به دست شما می آید.

این ساختار حرف نهایی نیست؛ بلکه تنها اسکلت ساختمان تحقیق شما است و ممکن است در جریان تحقیق تغییر پیدا نماید.پس از مطالعات لازم، عناوینی را که با استفاده از مطالعه اجمالی کتب مربوطه یافته اید لیست کنید و از درشت به ریز به این صورت چارت بندی نمایید.

 

پذیرش مقاله و چاپ مقاله در کمترین زمان

 

برخورداری از دانش موضوعی و احاطه کافی بر حوزه‌ی مورد مطالعه

نویسنده درگام اول باید آگاهی لازم درباره موضوع اثر خود داشته باشد و دیگر آثار منتشر شده در این موضوع را به خوبی بشناسد و همچنین با مبانی رشته تخصصی خود آشنایی داشته باشد تا بتواند اندیشه و طرح نوینی را عرضه کند. کل متن تحقیق شما باید از یک سیر منطقی برخوردار باشد؛ به این معنا که بخش یا فصل های آغازین به امور کلیات و عمومی آن موضوع بپردازد و نقش تمهیدی و زیر سازی برای هدف اصلی و سخن اصلی تحقیق شما داشته باشد.

در بخش های بعدی یا فصل های میانی مقاله باید آن سخن اصلی و لب مطالب بیان و تحلیل شود. در بخش ها یا فصل های پایانی نیز سیر تحقیق و رساله شما باید رویکرد رو به پایان داشته باشد؛ یعنی اندک اندک دامنه بحث ها را جمع کند. پس از تهیه پلان و طرح مقاله و لیست منابع و تکمیل فیش برداری، شروع به نوشتن اصل مقاله نمایید. در هر عنوان از عناوین اصلی و ریز عنوان های یک تحقیق سه چیز فراروی محقق محترم قرار می گیرد که بایستی طرح و بررسی نماید:

الف) طرح مطلب و ارایه فشرده دیدگاه های اندیشمندان مطرح در آن فن.

ب) تحلیل و واکاوی دیدگاه ها و ارایه دیدگاه خود.

ج) جمع بندی مطالب ارایه شده در ذیل آن عنوان.

 دسترسی مؤثر به منابع اطلاعاتی و جستجوی بهینه‌ی اطلاعات مرتبط با موضوع مقاله

برخورداری از مهارت دوم از مهارت‌ هایی ضروری برای نوشتن مقاله، مستلزم توانایی نویسنده در دسترسی به منابع علمی و جستجوی بهینه در آنهاست. شناخت پایگاه ها و بانک های اطلاعات علمی تخصصی در این مرحله کاملا ضروری است. علاوه بر آن، نویسنده باید بتواند به نحو مؤثری در این منابع جستجو کند.

برخورداری از مهارت های سواد اطلاعاتی از جمله مهارت‌ هایی ضروری برای نوشتن مقاله در تحقق این مرحله بسیار مفید و البته ضروری است.

مقصود از سواد اطلاعاتی، مجموعه مهارت هایی است که نویسنده را قادر می سازد تا نیاز اطلاعاتی خود را به درستی تشخیص دهد، منابع لازم برای رفع آن نیاز را شناسایی کند، در آن منابع به نحو مؤثری جستجو کند، نتایج جستجو را نقادانه ارزیابی و بهترین گزینه ها را برگزیند، سرانجام اطلاعات به دست آمده را با دانش قبلی خود به نحوی پیوند دهد که حاصل این پیوند تولید دانش جدید است.

توانایی ایجاد پیوند میان منابع مورد مطالعه و دانسته‌های قبلی برای تدوین پژوهش

بی تردید هیچ مقاله علمی بی نیاز از آثار گذشتگان خود نیست. هر اثر جدید در واقع گامی به جلو و در راهی است که قبلا توسط سایر پژوهشگران پیموده شده است.

مقاله ای خوب است که با گذشته آن حوزه موضوعی پیوند داشته باشد، آثار و دستاوردهای دیگران را ارج نهد و پیوندی با آن ها برقرار سازد. این مهارت از مهارت‌ هایی ضروری برای نوشتن مقاله است و زمینه ساز مهارت دیگری است که نقش خود را در بخش”پیشینه پژوهش” و “مرور نوشتارها” نشان می دهد.

آشنایی با شیوه‌های استفاده و استناد به منابع

عدم برخورداری از این مهارت از مهارت‌ هایی ضروری برای نوشتن مقاله؛ نویسندگان را در معرض اتهام به” سرقت محتوایی” قرار می دهد. منظور از سرقت محتوایی استفاده از آثار و اندیشه های دیگران بدون ذکر منبع مورد استفاده است. بدترین شکل آن، انتشار اثری دیگر به نام خود است، البته ناگفته نماند که مصداق های فراوانی از سرقت ادبی وجود دارد که ناآگاهانه بوده است . با توجه به اهمیت این موضوع پژوهشگران باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

برای نوشتن یک مقاله خوب چه مهارت‌هایی ضروری است؟

آشنایی با ساختار یک مقاله علمی

معمولا مقاله ها ساختار منسجمی دارند که به رغم تفاوت های آن در رشته های گوناگون می توان وجوه مشترکی میان آن ها یافت. لازم است هر نویسنده، نگاهی دقیق به آثار برجسته رشته خود و مجلاتی که از اعتبار بالایی برخوردار هستند داشته باشد، نکات ظریف نگارش بر اساس همان حوزه موضوعی را رعایت کند، و از شیوه های ارائه مطالب آگاه شود از مهارت‌ هایی ضروری برای نوشتن مقاله است.

 احاطه کافی بر زبان معمول و مرسوم در همان حوزه‌ی مورد مطالعه

رابطه مستقیمی بین میزان مطالعه آثار و منابع معتبر و میزان موفقیت در انتشار مقاله وجود دارد. در بحث مهارت‌هایی ضروری برای نوشتن مقاله هر چه مطالعه یک فرد گسترده تر و عمیق تر باشد توانایی او برای نگارش بیشتر خواهد بود. مطالعه مقاله های شاخص و پر استناد نیز می تواند نقش مهمی در آموزش شیوه های بیان مسائل در رشته های مختلف داشته باشد. این مورد نیز از مهمترین مهارت‌ هایی ضروری برای نوشتن مقاله است.

اگر مقاله برای ارسال به ژورنالی است که به زبان انگلیسی چاپ می شود در این صورت بهتر است که پیش نویس اول را به زبان مادری خود نوشته و سپس آن را ترجمه کنید. با این وجود، بعضی از افراد این روش را مشکل تر از نوشتن به انگلیسی از ابتدا تلقی می کنند. چون ترجمه الگوهای زبان مادری آنها به انگلیسی بسیار دشوار است.

شما حتی می توانید از ترکیبی از نوشتن به زبان انگلیسی و زبان مادری تان بهره ببرید. به عنوان مهارت‌ هایی ضروری برای نوشتن مقاله، از انگلیسی برای نوشتن موارد تکنیکی و از زبان مادری تان برای نوشتن سایر قسمت ها استفاده کنید. زمانی که کار نگارش را انجام می دهید می توانید از هر گونه اختصاراتی که مفید هستند بهره ببرید. با این وجود، استفاده از اختصارات در بسیاری از ژورنال ها دارای نظم و قانون سختی بوده و محدود می باشند. زمانی که پیش نویس های بعدی مقاله را آماده می کنید، باید از واحدها، فهرست علائم بین المللی و اختصاراتی که مورد پذیرش آن ژورنال باشند استفاده کنید.

نکته بسیار مهم

در این مرحله این است که یادداشت های خود را به زبان نوشتاری تبدیل کنید. هر بخش را قبل از آنکه به سراغ بخش بعدی بروید، تمام کنید. هرگز تا زمانی که نگارش مقاله را تمام نکرده اید برای تجدید نظر و اصلاح آنچه که نوشته اید به صفحات قبلی مراجعه نکنید. سعی کنید که فردی عملگرا باشید. نگران مصرف کاغذ نباشید. بین خطوط فاصله زیادی بگذارید و حاشیه های بزرگی از اطراف در نظر بگیرید.

مطمئنا شما مقاله تان را بازنگری خواهید کرد و لذا نیاز به فضای کافی برای نوشتن مطالب جدید و اصلاحیه ها خواهید داشت. اگر کار نگارش را با دست انجام می دهید در این صورت بهتر است که از کاغذ خط دار استفاده کنید تا بتوانید دست خط خود را در کنترل داشته باشید. تایپ کامپیوتری می تواند برای این کار بهترین گزینه باشد.

 توانایی انتخاب مناسب‌ترین مجله برای انتشار مقاله

هر مجله علمی، حوزه موضوعی مشخصی را پوشش می دهد و فقط تلاش می کند آثاری را در همان زمینه منتشر سازد. این مرزهای موضوعی در مجله های خارج از کشور بسیار دقیق تر و مشخص تر از مجله های داخلی است.

عدم آگاهی از حوزه موضوعی یک مجله و ارسال مقاله ی نامرتبط به آن یکی از دلایل عدم انتشار برخی از مقاله هاست. قبل از اینکه در مورد نوشتن مقاله برنامه ریزی کنید باید ژورنالی را که قرار است مقاله خود را در آن به چاپ برسانید، انتخاب کنید. محقق باید از خود سوال کند نتایج تحقیق من چقدر مهم است. هم چنین چه مخاطبینی ممکن است به آن علاقه مند باشند. انتخاب مناسب ژورنال جز مهارت‌هایی ضروری برای نوشتن مقاله می باشد.

انتخاب ژورنال

اغلب انتخاب ژورنال می تواند فرمت و سبک نگارش مقاله شما را تحت تاثیر قرار دهد. ژورنال های مختلف دارای سبک ها و قوانین مختلف برای چاپ مطالب مورد نظرخود می باشند. انتخاب ژورنال جز مهمترین مهارت‌ هایی ضروری برای نوشتن مقاله است.

یک راه خوب برای تصمیم گیری در مورد انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله این است که به فهرست منابع استفاده شده در تحقیق و نوشتن مقاله تان نگاهی بیندازید. این به شما نشان می دهد که سایر مقاله های مرتبط در زمینه کاری شما کجا چاپ شده اند و در پایان قدم به قدم شما مشتری دائمی یک مجله خاص خواهید شد.

 مهارت در ایجاد تعامل سازنده با مجله‌ها، پاسخگویی به داوران و مهارت در ویرایش مقاله

مهارت در ایجاد تعامل، جز مهارت‌ هایی ضروری برای نوشتن مقاله است. آخرین گام آشنایی با فرایند پذیرش، ویرایش و پاسخگویی به نظرات داوران است. گاهی محتوای کلی مقاله مورد پذیرش است اما داوران معتقدند باید تغییرات اساسی در ساختار یا برخی از قسمت های اصلی اعمال شود. در چنین شرایطی مقاله نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. در این شرایط نویسنده باید پس از دریافت نظرات داوران نسبت به ویرایش متن اقدام کند و آن را برای داوری مجدد ارسال نماید.

 

منبع: گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 13 بهمن 1402 و ساعت : 02:28 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]