×

4 هدف برای صورت بندی فرضيه

به این مطلب امتیاز دهید

اهداف صورت بندی فرضيه

چهار هدف برای صورت بندی فرضيه

تحقيق به روش علمي حول محور يک مسئله يا مشکل صورت مي گيرد. قدرت تصور و حدس ذهني انسان بعنوان يک محقق به او امکان مي دهد تا در مورد موضوعات مختلف بيانديشد، حدس بزند، تصوير ذهني ايجاد کند و راه حل هاي مختلف پيشنهاد کند. فرضيه عبارت است از حدس يا گمان انديشمندانه درباره ماهيت، چگونگى و روابط بين پديده‌ها، اشياء و متغيرها، که محقق را در تشخيص نزديکترين و محتمل‌ترين راه براى کشف مجهول کمک مى‌نمايد.

بنابراين، فرضيه گمانى است موقتى که درست بودن يا نبودنش بايد مورد تجزیه و تحلیل قرار گيرد. اري وهمكارانش ،چهار هدف برای صورت بندی فرضيه ذكر كرده اند:

1- فرضيه برای پديده ها تبيين آزمايشی فراهم مي آورد و موجب افزايش معرفت علمی مي شود.

برای دستيابی به معرفت پايدار درباره مسائل انسانی، بايد از گردآوري صرف واقعيتهای مجرد فراتر رفت و درصدد تعميم روابط موجود بين واقعيت ها بود.

2- فرضيه نشانگر انتظار پژوهشگر درباره رابطه بين متغيرهاي يك پديده است.

بررسی ارتباط بین متغیرها از دیگر اهداف صورت بندی فرضیه می باشد. فرضيه جمله ای است كه به صورت ربطی بيان مي شود، و به توصيف رابطه بين متغيرها می پردازد.

3- فرضيه مجموعه فعاليتهاي اجرايي پژوهش را تعيين وهدايت مي كند.

فرضيه معرف يك هدف اختصاصي است و به همين دليل، ماهيت داده هاي مورد نياز را براي آزمون گزاره ربطي مشخص مي كند. صورت بندی فرضيه به پژوهشگر كمك مي كند تا واقعيتهايي را كه بايد انتخاب كند و نوع مشاهده هايي را كه بايد انجام دهد از طريق آن تعيين كند. فرضيه است كه مربوط يا نامربوط بودن واقعيتها را معين مي كند.

فرضيه ها اساس و پايه نمونه گيري و طرحي را كه بايد مورد استفاده قرار گيرد، تعيين مي كنند. آزمونهاي آماري به كمك فرضيه انتخاب مي شوند. بايد توجه داشت كه بدون داشتن يك فرضيه مي توان اطلاعات را گردآوري كرد، اما اين جمع آوري موجب اتلاف وقت و سرانجام بدون پاسخ ماندن سؤال پژوهشي مي شود

4- فرضيه چارچوبي برای گزارش نتايج پژوهش فراهم مي آورد.

درهر پژوهش مي توان فرضيه اي را به صورت مجزا انتخاب كرد و مورد آزمون قرار داد و سرانجام نتايجي از آن استخراج و گزارش كرد. پس، در يك ارزشيابي نهايي صورت بندی فرضيه ها از مزاياي مهمي برخوردارند زيرا هدايت پژوهش را به عهده دارند.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 24 تیر 1401 و ساعت : 09:57 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]