×

پروپوزال مهندسی شیمی

به این مطلب امتیاز دهید

آموزش و مشاوره پروپوزال مهندسی شیمی

پروپوزال مهندسی شیمی

 

مهندسی شیمی شاخه‌ای از علوم مهندسی است که با طراحی، ساخت و بهره‌برداری ازکارخانجات مرتبط با صنایع شیمیایی درگیر است. منظور از صنایع شیمیایی آن دسته از صنایع هستند که در آن‌ها تغییری شیمیایی، فیزیکی یا بیولوژیک مواد خام را به محصولات با ارزش صنعتی تبدیل می‌کنند.

حیطه اصلی مطالعات یک مهندس شیمی بر سه مورد، اختلاط، مهندسی واکنش و جداسازی دارد. کارخانجات بسیاری از قبیل واحدهای یک پالایشگاه، پتروشیمی، صنایع چوب و کاغذ، صنایع غذایی، صنایع داروئی و تجهیزات پزشکی، صنایع سلولزی، صنایع پلیمر، صنایع شیمیایی معدنی و بسیاری دیگر از صنایع به‌طور مستقیم از کاربردهای علم مهندسی شیمی بهره می‌برند.

به این بخش از مهندسی شیمی که با فرایندهای صنعتی شیمیایی در مقیاس بزرگ ارتباط دارد، در اصطلاح مهندسی فرایند میگویند. رشته‌ مهندسی‌ شیمی‌ برخلاف‌ تصور اکثر‌ مردم‌ بیش‌ از آن‌ که‌ در ارتباط‌ با علم‌ شیمی‌ باشد همچون‌ رشته‌های‌ مهندسی‌ دیگر در ارتباط‌ با علم‌ ریاضی‌ است‌. به‌ همین‌ دلیل‌ یک‌ دانشجوی‌ مهندسی‌ شیمی‌ اول‌ باید در درس‌ ریاضی‌ قوی‌ باشد و دو درس‌ فیزیک‌ و شیمی‌ در مراحل‌ بعدی‌ قرار دارد.

 

گرایش های رشته شیمی

پتروشیمی, پلیمر, صنایع شیمیایی معدنی, صنایع غذایی, طراحی فرایند های صنعت نفت, بهره برداری

 

پروپوزال مهندسی شیمی

مهندسان شیمی در حال توسعه فرآیندهای تجاری اقتصادی برای تبدیل مواد خام به محصولات مفید هستند. هدف اصلی در پروپوزال مهندسی شیمی این است که مخاطبان خود را متقاعد کند که پایان نامه شما ارزشمند است و شما تخصص و امکانات لازم برای تکمیل آن را دارید. عناصر یک پروپوزال تحقیقاتی مؤثر منعکس کننده عناصر خود فرآیند تحقیق است. اساساً، پروپوزال در رشته مهندسی شیمی باید شامل اطلاعات کافی برای خواننده باشد تا تشخیص دهد که آیا مطالعه پیشنهادی شما ارزش پیگیری دارد یا خیر.

یک پروپوزال در رشته مهندسی شیمی بیانیه ای است که مربوط به پاسخ به یک سوال تحقیقاتی است،  همچنین درخواست کمک هزینه یک درخواست خاص برای تامین مالی برای تکمیل تحقیقات پیشنهادی است. برای نوشتن پروپوزال مهندسی شیمی دستورالعمل های خاصی وجود دارد. خیلی چیزها بستگی به این دارد که شما در حال ارسال پروپوزال تحقیق خود به کدام مجله هستید، بنابراین ممکن است لازم باشد الگوی پروپوزال تحقیقات علمی آنها را دنبال کنید. دانشجویان به منظور نوشتن پروپوزال این رشته ابتدا باید با مشورت اساتید موضوع مناسبی را مطابق با توانایی و علاقه خود انتخاب کنند.

پروپوزال مهندسی شیمی

اجزای پروپوزال رشته مهندسی شیمی

عنوان: مطمئن شوید که عنوان پیشنهاد شما تشریحی و مختصر باشد. آن را جذاب و در عین حال آموزنده کنید، از عبارات خشکی مانند «تحقیق…» اجتناب کنید. عنوان شما باید علاقه خواننده را برانگیزد.

چکیده: این یک خلاصه (300-500 کلمه) است که شامل سوال تحقیق، دلیل شما برای مطالعه و هر فرضیه قابل اجرا می باشد. شما همچنین باید شرح مختصری از روش خود، از جمله رویه ها، نمونه ها، ابزارها و غیره داشته باشید.

مقدمه: پاراگراف آغازین پروپوزال تحقیق شما شاید مهم ترین باشد. در اینجا می خواهید مسئله تحقیق را به روشی خلاقانه معرفی کنید و درک خود را از نیاز به تحقیق نشان دهید. شما می خواهید خواننده فکر کند که تحقیق پیشنهادی شما جاری، مهم و مرتبط است.

پیشینه: تاریخچه مختصری از موضوع را وارد کنید و آن را به زمینه معاصر پیوند دهید تا ارتباط آن را برای امروز نشان دهید. محققان و مؤسسات کلیدی را نیز شناسایی کنید که به مشکل نگاه می کنند

بررسی ادبیات: این قسمتی است که ممکن است طولانی ترین زمان برای جمع آوری آن طول بکشد. در اینجا می‌خواهید تحقیقات قبلی را ترکیب کنید و تحقیق پیشنهادی خود را در تصویر بزرگ‌تری از آنچه در گذشته مطالعه شده است قرار دهید. شما می خواهید به خواننده خود نشان دهید که کار شما اصیل است و به دانش فعلی می افزاید.

طراحی و روش تحقیق: این بخش باید کاملاً واضح و منطقی نوشته و سازماندهی شود. شما به خواننده خود اطلاع می دهید که می دانید چه کاری و چگونه انجام می دهید. استاد راهنما باید مطمئن باشد که شما مهارت ها و دانش لازم برای انجام پروژه را دارید.

پیامدهای اولیه: در اینجا شما نحوه پیش بینی اینکه تحقیقات شما دانش فعلی در زمینه شما را گسترش می دهد، در اینجا توضیح می دهید. همچنین ممکن است بخواهید در مورد اینکه چگونه یافته های شما بر نیازهای تحقیقاتی آینده تأثیر می گذارد بحث کنید.

 

منابع/استنادها: البته، شما باید فهرست کامل و دقیقی از همه منابعی که برای نوشتن پروپوزال تحقیق خود استفاده کرده‌اید را وارد کنید.

 

به یاد داشته باشید، اگر بهترین پیشنهاد پژوهشی به خوبی نوشته نشده باشد یا تصور نادرستی داشته باشد، می تواند رد شود. رایج ترین اشتباهات انجام شده عبارتند از:

  • فراهم نکردن زمینه مناسب برای سوال یا مشکل تحقیق شما
  • عدم ارجاع به مطالعات شاخص/کلید
  • از دست دادن تمرکز سوال یا مشکل تحقیق
  • عدم ارائه دقیق مشارکت های سایر محققان و موسسات
  • توسعه ناقص یک استدلال متقاعد کننده برای تحقیقی که پیشنهاد می شود.
  • توجه نادرست به نکات جزئی و/یا عدم جزئیات کافی در مورد مسائل اصلی
  • نوشته های شلخته و بی کیفیت بدون منطق و جریان موثر
  • نادرست یا ناقص در مراجع و نقل قول ها، و/یا مراجع در قالب مناسب نیستند.
  • پروپوزال خیلی طولانی – یا خیلی کوتاه است.

 

دانشجویان و اساتید رشته مهندسی شیمی می توانند جهت بهره مندی از خدمات پژوهشی گروه نخبگان برتر نظیر کارگاه های مقاله نویسی و اپلای با گروه ارتباط برقرار نمایند و به صورت رایگان مشاوره دریافت نمایند.


خدمات گروه تحقیقاتی نخبگان برتر برای پروپوزال مهندسی شیمی

1) پیشنهاد موضوعات جدید مهندسی شیمی به همراه منابع

2) ارائه توضیحات لازم در مورد موضوعات به دانشجویان رشته مهندسی شیمی

3) قالب گذاری پروپوزال مهندسی شیمی

4) تنظیم پروپوزال ارشد و دکتری مهندسی شیمی با کیفیت مناسب و رضایت کامل دانشجویان

5) آموزش و مشاوره جهت نگارش و انجام پروپوزال مهندسی شیمی

6) پشتیبانی کلیه اصلاحات اساتید راهنما و مشاور پروپوزال 

7) تنظیم پروپوزال مهندسی شیمی متناسب با فرمت دانشگاه ها

8) برگزاری جلسات آموزشی برای پروپوزال رشته مهندسی شیمی

9) آموزش و مشاوره جهت انجام پروپوزال کارشناسی ارشد مهندسی شیمی با عقد قرارداد رسمی

10) پذیرش و اکسپت تضمینی مقالات در رشته مهندسی شیمی از مجلات ISI 

11) آموزش و مشاوره جهت نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI در رشته مهندسی شیمی

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 21 بهمن 1401 و ساعت : 10:44 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

تعداد دیدگاه های درج شده (1) مورد

عبدالله عالمی

ضرورت به یک پایان نامه خوب دارم

پاسخ