×

ويژگی های نظريه مورد تایید

به این مطلب امتیاز دهید

ويژگی های نظريه مورد تایید کدامند؟

نظریه را به عبارتی می‌توان ایجاد ارتباط یا روابط میان مجموعه‌ای از متغیرها برای شکل‌گیری یک کلیت دانست. نظریه پردازی یکی از راه های کسب اعتبار در پژوهش می باشد. یکی از مشکل ترین کارها در پژوهش نظریه پردازی است. در این پست قصد داریم ملاک های سنجش یک نظریه در پژوهش را مورد بحث قرار دهیم.

ويژگی های نظريه مورد تایید

پیشنهاد مطالعه: آموزش جامع انجام پایان نامه

ويژگي های نظريه

کسی که نظریه‌پردازی می‌کند مجموعه‌ای از پدیده ها را مشاهده می‌کند و بین آنها ارتباطی را برقرار می‌کند و براساس منطق ویژه‌ای از آنها یک کلیت فراگیر می‌سازد. فِرد کِرلینگر در تعریف نظریه می گوید: “نظریه مجموعه به هم پیوسته از سازه‎ ها، مفاهیم، تعاریف و گزاره هاست که به منظور تبیین و پیش‌بینی پدیده ها از طریق تشخیص روابط بین متغیرها، دیگاه نظام یافته ای از روابط پدیده ها را ارائه می کند.” می توان گفت از این منظر هدف نظریه ایجاد یک شبکه نظام‌مند و هدفمند بین سازه‌ها، مفاهیم و گزار‌ه ها است.

 

ويژگی های نظريه مورد تایید

نظريه وقتي از نظر عملي مورد قبول قرار خواهد گرفت که داراي ويژگی های نظريه مورد تایید زير باشد:

1- نظريه بايد توانايي تبيين حقايق و مشاهده هاي مربوط به يک مساله را به ساده ترين صورت ممکن داشته باشد، نظريه اي که داراي مفروضات اندک و به زبان ساده تري بيان شده باشد قابل قبول تر از نظريه اي است که داراي مفروضات اندک وبه زبان ساده تري بيان شده باشد .

2- نظريه بايد با واقعيتهاي مشاهده شده در طبيعت و دانش پيشين سازگار باشد.

3-نظريه بايد ابزار لازم را براي آزمودن خود فراهم سازد.

4-نظريه بايد انگيزه پژوهشي در جامعه به وجود آورد و زمينه را براي پژوهشهاي جديد فراهم سازد.

 

نظر جورج هومان

الف) نظريه از مجموعه اي مفاهيم در يک طرح مفهومي تشکيل شده است. برخي از مفاهيم موجود در نظريه، توصيفي و بعضي عملياتي هستند.

ب) نظريه از قضايايي تشکيل شده است که به منظور توصيف روابط بين متغيرها بکار برده مي شود و چنانچه بخواهيم يک نظريه رسمی تدوين کنيم قضايا بايد بصورت طرح قياسي صورت بندي شوند، به نحوي که بتوان يک نظريه را از نظريه ديگر استنتاج کرد.

ج) نظريه واقعيت هاي موجود در قضايا را روشن مي کند به اين معني که قضايا به کمک داده هاي تجربي و در دنياي واقعي قابل آزمون هستند.

 

 منبع: گروه تحقیقاتی نخبگان برتر- آموزش انجام پایان نامه ، پروپوزال ، مقاله

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 21 تیر 1401 و ساعت : 11:08 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]