×

ويژگيهای كلی روش

به این مطلب امتیاز دهید

ويژگيهای كلی روش چیست؟

ويژگيهای كلی روش

ويژگي هاي خاص روش علمي

1– انتظام

2– عقلايي بودن

از ويژگيهای كلی روش پژوهش در انواع مقالات علمی، عقلایی بودن است. هر روش مبتني بر انتظامي عقلاني يا مبتني بر خرد و سنجش است، از اين رو تنظيم داده ها با انتظامي که بر پايه عواطف، تخيل يا توهم  صورت يابد يقيني نيست.

3– روح علمي

هر روش که مبتني بر نظمي عقلاني باشد برخوردار از روح علمي است که خود مستلزم احراز شرايطي چون بي طرفي، تسلط بر خويشتن، سعه صدر، و بالاخره تواضع است.

4– واقعيت گرايي

واقعیت گرایی یکی دیگر از ويژگيهای كلی روش می باشد. هر روش زماني را به کشف قوانين درست يا نظريه هاي متقن مي برد که از درون نگري يا درون کاوي و شهودگرايي و هر آنچه دوري از واقعيت را موجب گردد جدايي يابد.

بطور کلي مي توان گفت:

“روش عملي يا روش تحقيق عملي ،فرآيند جستجوي منظم براي مشخص کردن يک موقعيت نامعين است به عبارت ديگر روش عملي شکل خاص و نظام داري است که همواره به دنبال حقيقت است،حقيقتي که از طريق ملاحظات منطقي معين مي شود. چون آرمان علم، دستيابي به روابط دروني نظام دار بين واقعيتها با استفاده از روش “شک نظام دار”است، روش عملي نيز بايد به دنبال همين ايده آل، از طريق آزمايش، مشاهده، بحث و تفسيرهاي منطقي از روي اصول موضوعه  قابل قبول و ترکيبي از اين عوامل، روابط بين پديده ها را کشف کند.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 4 مرداد 1401 و ساعت : 12:53 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]