×

مزایا و معایب طیف ترستون

به این مطلب امتیاز دهید

فهرست مطالب (با کلیک روی هر عنوان به همان قسمت هدایت خواهید شد)

مزایا و معایب طیف ترستون چیست؟

مزایا و معایب طیف ترستون

هدف از طیف ترستون اندازه گیری گرایش به یک موضوع براساس ارزشهای جامعه توسط داوران می باشد. این طیف نسبت به مقایسه زوجی از حجم کار کمتر و نسبت به بوگاردوس از دقت بیشتری برخوردار است. هدف از این طیف تنظیم گویه ها بنحو کاملا تراکمی و انباشتی می باشد.

طیف ترستون به عنوان طیف میزان نگار در سطح اسمی (بلی /خیر –موافقم /مخالفم) می تواند گرایش به یک موضوع را بر اساس ارزش های جامعه مبتنی بر آرای پاسخگویان نمرات گویه های تعیین شده را بسنجد. اگر پاسخگو به تمام گویه ها مثبت پاسخ دهد بالاترین نمره را می  گیرد. پس برای مشخص کردن ضریب بازنمائی می توان از یک منهای تعداد خطاها تقسیم بر تعداد پاسخگو ضربدر تعداد گویه ها استفاده کرد.

مقیاس گوتمن یا مقیاس دارای سلسله مراتب به این ترتیب است که پاسخگویان که به یک گویه پاسخ موافق می دهند از پاسخگویانی که به همان گویه پاسخ مخالف می دهند مجموع نمره بیشتری کسب نمایند و این کار در صورتی عملی است که گویه ها مانند طیف بوگاردوس مرتب شوند یعنی بصورت انباشته ای یا یکنواخت و یا به اصطلاح دیگر همگن که :

اولاً در آغاز گویه ای قرار گیرد که بیانگر شدیدترین گرایش مثبت یا منفی باشد و در گویه های بعدی به تدریج از این شدت کاسته شود.

ثانیاً اگر پاسخگویی از بین ۷ گویه که در طیف بوگاردوس با گویه سوم موافقت کرد به معنی آن است که با گویه های ضعیف تر (۴و۵و۶) نیز موافق است.

معايب

1- دشواري كاربرد

2- نقش و تعدد داوران

3- فهم و كاربرد دقيق دستورالعملها

4- نياز به مهارت

مزايا

1- نهايت دقت در تدوين منطقي سنجه ها

2- ارزيابي توسط داوران بسيار

3- تعيين جاي خاص سنجه بر روي مدرج

4- فراهم بودن امكان شناخت غير مستقيم در موضوعات حساس

5- فاصله هاي يكسان و پيوسته مدرج

 

در این پست به تشریح طیف ترستون پرداخته شد. چنانچه در طراحی مقیاس و آنالیز داده ها نیاز به راهنمایی داشتید با ما تماس بگیرید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 1 مرداد 1401 و ساعت : 10:10 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]