×

مراحل انتخاب موضوع پایان نامه (5 مرحله اصلی)

به این مطلب امتیاز دهید

مراحل انتخاب موضوع پایان نامه ارشد و دکتری

مراحل انتخاب موضوع پایان نامه

در این پست به مراحل انتخاب موضوع پایان نامه اشاره خواهیم کرد. چنانچه در تعیین موضوع پژوهش خود دچار مشکل شده اید این پست آموزشی را از دست ندهید!

پیشنهاد مطالعه: انجام پایان نامه ارشد و دکتری با چاپ مقاله

مرحله اول

در مرحله اول باید به مطالعه اجمالی در برخی زمینه های مورد علاقه و مهم پرداخت. باید درباره انتخاب موضوع وقت بیشتری بگذارید و مطالعه ی عمیقی داشته باشید. باید با استادان مشورت کنید و از دانشجویان آگاه و منتقد در مورد موضوع های انتخاب شده کمک گرفت.

مرحله دوم

در مرحله دوم از مراحل انتخاب موضوع پایان نامه باید به بررسی و تحلیل مقوله ها و نکات مورد توجه در انتخاب موضوع پرداخت. در این مرحله باید توانایی ها و امکانات فردی را در نظر گرفت. علاقمند بودن به موضوع از نکات مهم در این مرحله می باشد.

مرحله سوم

در مرحله سوم به تصمیم گیری کلی پرداخته می شود. در این مرحله به کارهایی از قبیل گرفتن تائید اولیه از یک یا دو استاد در مورد مناسب بودن یکی از موضوع ها، تدوین یک فهرست از موضوع های مناسب بر اساس توجه به معیارهای مرحله دوم، بررسی مجدد تک تک موضوع ها با نگاه منطقی و واقع بینانه حذف برخی از موضوع ها که امکان انجام تحقیق و رسیدن به نتیجه مطلوب در آنها دشوار است می پردازیم.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم به محدودکردن دامنه موضوع می پردازیم. مطالعه متون علمی برای پی بردن به فضاهای خالی برای تحقیق در آن موضوع، مشورت با استادان مربوطه و تائید مسئله ها و یا فرضیه ها، مشورت مجدد با استادان مربوطه در مورد موضوع محدود شده، مطالعه مجدد متون علمی برای یافتن و تدوین مسئله پژوهش، تائید موضوع نهایی پس از انجام اصلاحات لازم در عنوان می پردازیم.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم به انجام سایر گامهای پژوهش پرداخته می شود. در این مرحله به کارهایی از قبیل مشخص کردن جامعه پژوهش، مشخص کردن روش تحقیق، مشخص کردن شیوه نمونه گیری می پردازیم.

در این پست به مراحل انتخاب موضوع پایان نامه اشاره کردیم. گروه نخبگان برتر برای این فرآیند در کنار شماست. کافی ست با ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

موضوع آماده پایان نامه ارشد و دکتری ؟

برای دسترسی به موضوع آماده پایان نامه ارشد و دکتری کافی ست با توجه به رشته خود در قسمت سرچ سایت موضوع متناسب با رشته خود را پیدا کرده و مطالعه نمایید.

 

جمع بندی

در این پست به مراحل انتخاب موضوع پایان نامه (5 مرحله اصلی) پرداخته شد. لازم به ذکر است با توجه به خلاقیت دانشجو از راه های فرعی دیگر نیز می توان به ایده ای برای موضوع پایان نامه دست یافت. چنانچه در انتخاب موضوع پایان نامه خود همچنان سردرگم هستید با ما تماس حاصل فرمایید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – چاپ مقاله – نگارش پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 19 شهریور 1401 و ساعت : 04:45 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]