×

طبقه بندی تحقيق بر حسب روش

به این مطلب امتیاز دهید

طبقه بندی تحقيق بر حسب روش چیست؟

طبقه بندی تحقيق بر حسب روش

غالب فعاليت هاي تحقيقي يك روش يا استراتژي را نشان مي دهند كه به سادگي قابل تشخيص است و شامل رويه هاي مشترك خاصي مانند بيان مساله ،جمع آوري اطلاعات و نتيجه گيري اند. مفيد ترين طرح طبقه بندي ،طرحي است كه در آن دسته بندي ها به حداقل و تفاوت ها به حداكثر برسد. در ادامه به طبقه بندی تحقيق بر حسب روش پژوهش اشاره خواهد شد:

1-   تحقيق تاريخي :

شامل مطالعه ،درك وشرح رويدادهاي مربوط به گذشته است.هدف از آن ،رسيدن به نتايجي بر آمده از علل و دلايل خاص وهمچنين تاثير روند رويدادهاي گذشته است ،كه مي تواند به روشن كردن رويدادهاي كنوني وپيش بيني وقايع آينده كمك نمايد.

2 – تحقيق توصيفي :

در طبقه بندی تحقيق بر حسب روش، هدف توصيف جزء به جزء يك موقعيت يا يك رشته شرايط است .تحقيق توصيفي ، شامل جمع آوري اطلاعات براي آزمون فرضيه يا پاسخ به سوالات مربوط به وضعيت  فعلي موضوع مورد مطالعه مي شود. غرض از اين گونه تحقيق ، پاسخگويي به پرسش هايي مانند “چقدر؟”،”چه كسي ؟”،و”چه اتفاقي دارد مي افتد؟”مي باشد.

3 – تحقيق پيما يشي (زمينه يابي):

پيمايش روشي در تحقيق اجتماعي است كه فراتر از يك تكنيك خاص در گردآوري اطلاعات است.هر چند معمولا از پرسشنامه استفاده مي شود ،اما فنون ديگري ازقبيل مصاحبه ،مشاهده وتحليل محتوا ….هم به كار مي روند.مشخصه آن مجموعه منظمي از داده هاا ست كه آن را ماتريس متغير بر حسب داده هاي موردي مي نامند.

4-  روش تحليل محتوا :

این مورد در طبقه بندی تحقيق بر حسب روش، معنا شناسي آماري مباحث سياسي است. تحليل علمي پيام هاي ارتباطي است. روشي به منظور دستيابي به ويژگي هاي مختلف پيام است. تكنيكي پژوهشي است براي تشريح كمي ،نظام مند وعيني محتواي آشكار پيام.

5 – تحقيق ميداني :

تحقيق ميدانی بيشتر يک جهت‌گيری نسبت به امر تحقيق است تا يک سری روشها و تکنيک‌های کاربردی. روش ميدانی بيشتر شبيه چتری است که دربرگيرنده فعاليتهای هر روش ممکن برای دستيابی به دانسته‌های مورد نظر و فرايندهای تحليل درباره اطلاعات است.

6 –  مورد كاوي :

با مشاهده تمامی جوانب يک پديده ملموس و بررسی ارتباط آن با ديگر پديده‌هايی که آن را احاطه کرده‌اند، شناختی جامع از آن پديده‌ها فراهم می‌آيد.

7 – تحقيق همبستگي

8 –  تحقيق علي (آزمايشي )

 9-  تحقيق تجربي                   

10 – تحقيق علّي- تطبيقي

 

در این پست به طبقه بندی تحقيق بر حسب روش اشاره شد. چنانچه برای تعیین طبقه و روش پژوهش خود سوالی داشتید با ما در تماس باشید.

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 28 تیر 1401 و ساعت : 08:54 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]