×

رابطه تحقيقات پايه و كاربردی

به این مطلب امتیاز دهید

رابطه تحقيقات پايه و كاربردی چیست؟

تحقيقات پايه و كاربردی

 

تحقيقات پايه و كاربردي دو سر يك پيوستار نيستند. بلكه با هم رابطه اي متقابل دارند، به گونه اي كه غالبا در تحقيقات كاربردي، اصول علمي تدوين شده در تحقيقات پايه، مبناي كاربردي شدن قرار مي گيرند. در ادامه به طبقه بندی که منجر به شکل گیری تحقيقات پايه و كاربردی شده اشاره می شود.

 طبقه بندي تحقيق بر مبناي هدف

تحقيقات بنيادي (پايه)

 تحقيقات کاربردي

تحقيقات ارزيابي 

اين نوع تحقيقات، فرآيندي جهت جمع آوري و تجزيه و تحليل اطلاعات براي تصميم گيري هستند.

تحقيق و توسعه 

هدف اصلي تلاش هاي توسعه و تحقيق تنظيم يا آزمون نظريه نيست، بلكه توسعه محصولات و يا فرآيندهاي جديد است. تلاش هاي تحقيق و توسعه در جهت توسعه محصول خاص معمولا برحسب اهداف، كاركنان و زمان تكميل بسيار وسيع اند. چرخه تحقيق و توسعه به طراحي محصولات، مطابق با برنامه كلي كسب و كار شركت مي انجامد.

تحقيق عملی

هدف از انجام اين تحقيق، حل مسائل كسب و كار مديريت از طريق كاربرد روش علمي است. اين تحقيق مربوط به مسائل خاص مي شود و در يك محيط ويژه به اجرا در مي آيد.

هدف اوليه (اصلي) تحقيق عملي، حل يك مساله خاص است و نه كمك به توسعه نظريه هاي علمي. مورد كاوي در آموزش مديريت، نمونه اي از كاربرد نتايجي است كه امكان دارد از تحقيق عملي به دست آيد.

 

در این پست به تحقيقات پايه و كاربردی و رابطه آن ها اشاره شد. چنانچه در فرآیند انجام این تحقیقات نیاز به راهنمایی داشتید با ما در تماس باشید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 22 تیر 1401 و ساعت : 08:29 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]