×

طراحی پرسشنامه

به این مطلب امتیاز دهید

طراحی پرسشنامه در پژوهش

چگونگی طراحی پرسشنامه

در این پست قصد داریم چگونگی طراحی پرسشنامه را برای شما شرح دهیم. اگر شما نیز جز افرادی هستید که برای پژوهش خود از قبیل پایان نامه ، پروپوزال یا مقاله نیاز به طراحی پرسشنامه دارید پس با ما همراه باشید.

انواع پرسشنامه

قبل از توضیح روش طراحی پرسشنامه ابتدا به توضیح انواع پرسشنامه ها می پردازیم. پرشسنامه ها برای سنجش متغیرهای پژوهش کلا در دو نوع می باشند:

نوع اول پرسش نامه ها استاندارد می باشد. این نوع پرسش نامه قبلا توسط محققان صوت گرفته است و به گونه ای استاندارد در دسترس همه قرار دارد.
نوع دوم از پرسشنامه ها پرسش نامه های “خود ساخته می باشد. محقق در این پرسش نامه ها هم می تواند از نو سوالات را طراحی کند و هم می تواند تلفیقی از چند پرسش نامه استاندارد به کار ببرد.

پیشنهاد مطالعه: آموزش جامع انجام پایان نامه

مراحل تهیه پرسشنامه

در مرحله اول یکی از اساتید به عنوان راهنما انتخاب می شود.
-پرسش باید خلاصه و مفید باشد.
-از آوردن سوالات تکراری خود داری کنید.
-تعداد پرسش ها نباید به گونه ای باشد که مخاطبین به صورت شانسی جواب دهند.

مراحل اجرای زمینه یابی پرسشنامه ای

1- تعیین هدف
اولین وهله باید پژوهشگر فهرستی از اهدافش را تهیه کند. با این کار پژوهشگر درک روشنی از عملکرد خود پیدا می کند. در تهیه یا طراحی پرسشنامه باید روش های تجزیه و تحلیل اطلاعاتی مورد توجه قرار گیرد.

2- بیان مسئله

هدف زمینه یابی پرسشنامه ای، توصیف رفتار، طرز فکر، احساس ویژه یا آزمون رابطه بین دو یا چند متغیر است.

3- تعیین جامعه و انتخاب نمونه
تعیین جامعه به نکاتی از قبیل قابلیت تعمیم¬پذیری، علاقۀ پژوهشگر و موجود بودن منابع مربوط می شود. جامعۀ مورد نظر ممکن است شهرک، شهر، استان، کشور، منطقۀ آموزشی، واحد نظامی یا زیرگروهی از واحدهای ذکر شده نظیر گروه های قومی، مذهبی، سِنی و شغلی باشد.

4- تنظیم پرسشنامه

بیشتر پرسشنامه حاوی مطالبی هستند که به منظور اندازه گیری متغیرهای وابسته و مستقل و ویژگی های مورد نیاز، تهیه و تدوین می شوند.

در این پست به توضیحاتی پیرامون تهیه یا طراحی پرسشنامه پرداختیم. چنانچه در طراحی پرسشنامه خود نیاز به کمک داشتید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

منبع: گروه تحقیقاتی نخبگان برتر، آموزش انجام پایان نامه، تحلیل آماری، مشاوره چاپ مقاله

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 24 تیر 1401 و ساعت : 09:50 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]