×

انواع فرضيه آماری

به این مطلب امتیاز دهید

انواع فرضيه آماری

فرضيه آماری

انواع فرضيه آماری

همان‌طور که می‌دانید برای اینکه بتوانیم فرضیات در مقاله یا تحقیق خود را به صورت کمی مورد سنجش قرار دهیم نیاز داریم که آنها را به زبان ریاضی تبدیل کنیم. برای تحلیل آماری پایان نامه  باید بتوانیم فرضیه ها را به صورت کمی بررسی کینم. بنابراین برای بیان انواع فرضيه آماری باید به دونوع آن اشاره کرد:

1- فرضيه صفر (پوچ)

فرضيه صفر(پوچ) يک بيان مقداري است که بصورت پارامتر صورت بندي مي شود و مبناي رياضي آن، برهان خلف است. فرضیه یا فرضیه های خود را هم به صورت مفهومی و هم عملیاتی و نیز به شکل فرض اثباتی و فرض صفر هر دو بیان کنید

اين نوع فرضيه یکی از انواع فرضيه آماری است و معمولاً به اين صورت بيان مي شود که پژوهشگر را به ارزشيابي فرضيه تحقيقي قادر سازد. چنين فرضيه هايي مبين عدم تفاوت بوده ويک رابطه دقيق را بين دو متغير بيان مي کنند. يعني مي گويد همبستگي جامعه آماري بين دو متغير برابر صفر است يا که تفاوت ميانگين دو گروه در جامعه آماري برابربا صفر(هر عدد معين ديگر) است.
چون اکثراً بر طبق اين فرضيه وجود اختلاف (سيستماتيک) بين پارامتر مجهول جامعه اصلی و کميت داده شده، نفی می شود، بدين جهت آن را فرضيه صفر نامند.

فرض صفر یک بیان مقداری  است که به صورت پارامتر ،صورت بندی می شود  و بنای ریاضی آن  برهان خلف است.

در انواع فرضيه آماری، فرضیه صفر به یک روش آماری تعبیر وتفسیر نتایج مربوط می شود که روابط استنباط شده در باره متغیرهای مربوط به یک نمونه را به خصائص یک جامعه ربط می دهد. در فرضیه صفر چنین استدلال می شود که تفاوت های مشاهده شده یا روابط ، صرفا نتیجه اشتباهات تصادفی در مراحل نمونه گیری است. اگر محقق فرضیه صفر را رد کند فرضیه تحقیق را می پذیرد، بنابراین نتیجه می گیرد که رابطه متغیرهای مورد مشاهده احتمالا بقدری زیاد است که نمی تواند آنرا به اشتباه نمونه گیری نسبت داد.

2- فرضيه خلاف (مخالف / جايگزين)

فرض خلاف(مخالف/جايگزين) Alternative hypothesis

فرض خلاف با نماد نشان داده مي شود و مانند فرض صفر به صورت پارامتر صورت بندي مي شود. فرضيه هاي تحقيقی به عبارتی راهنمای محقق در تدوين فرض خلاف می باشند. به عبارت ديگر فرض خلاف غالباً منطبق بر فرضيه های تحقيقی است. به اين معني که فرض خلاف بيان کننده انتظار براساس مدارک آزمايشی و يا تجربه کاری پژوهشگر کسب شده است.

فرض خلاف بيانی است که پژوهشگر آرزو مي کند درباره آن پژوهش کند. فرض صفر و خلاف بايد ناسازگار باشند به اين معني که نبايد به هيچ شکل يا روشی تداخل داشته باشند. در واقع می توان گفت فرض آماري حکمي درباره جامعه است. چون اين حکم يا ادعا ممکن است صحيح يا غلط باشد، دو فرض مکمل در ذهن محقق به وجود مي آيد:

فرض: ادعا صحيح است.

فرض: ادعا غلط است.

 

در این پست به انواع فرضيه آماری اشاره شد. چنانچه در زمینه تحلیل آماری نیاز به کمک داشتید حتما با ما تماس بگیرید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 28 تیر 1401 و ساعت : 08:50 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]