×

6 مرحله (اکسپت) پذیرش و چاپ مقاله در مجلات داخلی و خارجی

به این مطلب امتیاز دهید

مراحل گام به گام پذیرش و چاپ مقاله

داشتن مقاله چاپ شده یکی از راه های کسب اعتبار علمی در کشور و جهان می باشد. چاپ مقاله نیازمند رعایت نکات ظریفی ست که در پست های قبلی به آن ها اشاره شد. در این پست قصد داریم مراحل گام به گام از صفر تا صد پذیرش و چاپ مقاله را برای شما شرح دهیم، پس با ما همراه باشید.

پذیرش و چاپ مقاله

گام اول: نگارش مقاله

در این محله ابتدا باید موضوع مقاله خود را تعیین نمایید. شاید بتوان گفت مهمترین و حساس ترین جای کار همینجاست چرا که اگر موضوع مقاله شما ضعیف یا تکراری باشد در مراحل بعد برای پذیرش و چاپ مقاله به مشکل خواهید خورد. برای بررسی تکراری نبودن موضوع مقاله باید کلیدواژه و عنوان مقاله را در پایگاه های داخلی و خارجی سرچ کنید و در صورتی که موضوع مقاله شما نوآوری مناسبی نسبت به مقالات دیگر داشت اقدام به نگارش مقاله کنید در  غیراینصورت موضوع تان را تغییر دهید.

نگارش مقاله طبق فرمت استاندارد باید صورت گیرد. در مرحله بعد پس از انتخاب مجله باید طبق فرمت مدنظر مجله ویراستاری شود.

گام دوم: انتخاب مجله

در این مرحله باید براساس موضوع و حیطه مقاله خود نسبت به انتخاب مجله مرتبط اقدام نمایید. این مرحله مهم است چرا که اگر مجله مرتبط نباشد همان ابتدا مقاله شما توسط سردبیر سریعا رد خواهد شد. اگر قصد پذیرش و چاپ مقاله در خارج از کشور دارید یکی از پایگاه های مناسب برای پیدا کردن مجلات مرتبط پایگاه الزویر می باشد. درباره این پایگاه در پست مربوط به پایگاه الزویر توضیح مفصلی داده شد.

گام سوم: سابمیت مقاله

سابمیت مقاله شامل ثبت نام در مجله و دریافت نام کاربری و بارگذاری مدارک و فایل مقاله می باشد. در این مرحله ابتدا باید مقاله نگارش شده را طبق فرمت مجله ویراستاری نمایید و سپس نسبت به بارگذاری در مجله برای پذیرش و چاپ مقاله اقدام نمایید. در کنار بارگذاری فایل مقاله نیاز به تایید و بارگذاری یک سری مستندات نیز می باشد که در مراحل سابمیت مقاله داخل هر مجله برای نویسنده مشخص می شود. برخی از این مستندات نظیر نامه درخواست نویسنده، بارگذاری اطلاعات نویسندگان و… می باشد.

گام چهارم: پاسخ به نظرات داوران و اصلاحات مقاله

این مرحله از پذیرش و چاپ مقاله معمولا استرس بیشتری دارد. در بیش از نود درصد موارد مقاله ارسالی نیاز به اصلاحات و بازنگری خواهد داشت. انجام اصلاحات لزوما به معنای ضعف مقاله نمی باشد چرا که نظرات داوران ممکن است در ابتدا با نظر نویسنده مقاله یکی نبوده باشد. البته توجه کنید که هر چه در نگارش مقاله خود از ابتدا با دقت بیشتری پیش بروید با اصلاحات کمتری روبرو خواهید شد. معمولا برای انجام اصلاحات و پاسخ به نظرات داوران (ریوایز مقاله) مدت زمان و مهلت مشخصی برای نویسنده مقاله تعیین می گردد.

گام پنجم: اخذ نامه پذیرش مقاله

بعد از انجام اصلاحات در صورت تایید داوران، سردبیر مجله نیز ویراستاری مقاله شما را تایید خواهد کرد و به ایمیل نویسنده مسئول مقاله نامه ای مبنی بر پذیرش و چاپ مقاله توسط مجله ارسال خواهد شد. معمولا در این متن به دوره و زمان چاپ مقاله اشاره می شود. اگر به این مرحله برسید دیگر باید آسوده خاطر باشید چرا که قسمت عمده مسیر چاپ مقاله را طی نموده اید.

گام ششم: چاپ مقاله

همانطور که در گام قبل بیان گردید در نامه پذیرش و چاپ مقاله دوره و زمان چاپ مقاله اشاره می شود. این مدت زمان از چند ماه تا سال ممکن است طول بکشد. در این مرحله مقاله شما در سایت مجله پابلیش می گردد و در معرض دید خوانندگان قرار خواهد گرفت.

جمع بندی

در این پست به مراحل گام به گام پذیرش و چاپ مقاله اشاره شد. گروه تحقیقاتی نخبگان برتر با سابقه بیش از ده سال فعالیت پژوهشی آماده ارائه خدمات به فرهیختگان گرامی باشد. چنانچه در زمینه نگارش و چاپ مقاله مشکل یا سوالی دارید حتما با ما تماس بگیرید.

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه