×

انواع تعاریف مفاهیم در پایان‌ نامه‌؛ 1 و7 پرکاربردترند (جدید)

5/5 - (3 امتیاز)

انواع تعاریف مفاهیم در پایان‌ نامه‌ کدام اند؟

تعاریف مفاهیم در پایان نامه

تعاریف مفاهیم در پایان‌ نامه‌

برگه تقلب این مطلب: تعاریف مفاهیم(pdf) – با خواندن این pdf ، انواع تعاریف را بدانید.

همان‌طور که می‌دانید یکی از بخش‌های مهم و البته مشکل برای دانشجویان در هنگام پایان نامه نویسی، مبحث مرتبط با تعاریف مفاهیم است. به طور معمولی در فصل دوم از پایان نامه و همچنین در پروپوزال و یا مقاله، این مبحث وجود دارد و باید به آن پرداخته شود. در پایان نامه تعاریف مفاهیم بسیار مفصل‌تر بیان می‌شود. از این رو شما به عنوان نویسنده باید بدانید تعاریف مفاهیم چیست و انواع مختلف آن را بدانید تا بتوانید بهترین تعریف را بیان کنید. در ادامه انواع تعاریف مفاهیم در پایان‌نامه‌ و پروپوزال و البته مقاله را بیان می‌کنیم.

تعريف چيست؟

براي بررسي و آزمايش گزاره‌ها، چاره اي نيست جز اينكه متغيرهاي آنها براي تمام كساني كه با آن سروكار دارند داراي يك مفهوم ، معني و تعبير باشد. اين «مشخص‌كردن» را تعریف مي گويند كه طي آن معني و فضاي مفهوم يك واژه به‌وسيله‌ی صفاتي مشخص و برمبناي قواعدي خاص معين مي‌گردد.

انواع تعريف

1- تعريف مفهومي

یکی از تعاریف مفاهیم در پایان‌ نامه‌ است. تقريبا همان شرح‌هايي است كه معمولا در فرهنگ واژه ها آورده تعريف مي شود.

2- تعريف اسمي

چيزي را در باره واقعيت بيان نمي كنند، لذا نه درست هستند و نه غلط . جز تعاریف مفاهیم در پایان‌ نامه‌ می باشد.

3- تعريف تحليلي

درباره واقعيت تعريف صحبت مي‌كند يعني يك واژه موردنظر در بين افراد يك جامعه داراي چه معني يا معاني مي باشد.

4- تعريف تجزيه اي

روشي نسبتا دقيق است كه واژه مورد نظر را بطور كاملا صريح ومشخصي محدود مي سازد تقريبا همه «سؤالات» يك پرسشنامه و مقياس‌هاي سنجش گرايش تعاريف تجزيه‌اي هستند. مورد بعدی از تعاریف مفاهیم در پایان‌ نامه‌ تعریف چند مرحله ای است.

5- تعريف چند مرحله‌اي 

برخي از واژه هاي علوم اجتماعي، به علت موارد استفاده گوناگون داراي فضاي مفهومي نسبتا وسيعي هستند كه نمي‌توان آنها را با تعاريفي كه گذشت محدود و مشخص نمود، مانند واژه سازمان.

6- تعريف واقعي

هدف از اين تعريف، تعيين «ماهيت» يك واژه با سؤالاتي شبيه «…يعني چه ؟» يا «…چيست؟» مي باشد.

7- تعريف عملياتي(عملي)

تعریف عملیاتی از تعاریف مفاهیم در پایان‌ نامه‌، يك مفهوم (مانند يك متغير) را به‌صورت اعمال و اموري كه در مطالعه به‌عنوان معرف و معادل آن مشخص مي‌شوند، تعريف مي‌كند و اين امكان را فراهم مي‌آورد كه مورد اندازه‌گيري قرارگيرند. به عبارت ديگر مجموعه روش‌هاي توصيف كننده فعاليت‌هايي است كه انجام آنها به گونه اي تجربي وجود يا ميزان پديدهاي را كه يك مفهوم معرف آن است،محقق مي‌گردد.

نتیجه‌گیری

شما ابتدا باید بدانید چه نوع تعریفی از تعاریف مفاهیم در پایان‌ نامه‌، را باید در تحقیق خود بیاورید و کدام بخش از مفهوم را مورد بررسی قرار خواهید داد تا بتوانید از منابع موجود این مفهوم را بیابید.

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 15 تیر 1401 و ساعت : 08:41 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]